Waar moet een goed visitekaartje aan voldoen?

Laatste update: 08-11-2023 Leestijd: 3 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

waar moet een goed visitekaartje aan voldoen

“You get only one chance to make a first impression.” Een goede eerste indruk is erg belangrijk. Dat betekent dus ook dat je moet zorgen voor een representatief visitekaartje, want dat is wat je achterlaat na een eerste ontmoeting.

Je kunt een wit kartonnetje nemen en hier je zakelijke contactgegevens op af laten drukken, maar daar kom je in deze tijd niet meer mee weg. Je moet je onderscheiden van de massa. Je visitekaartje is niet alleen een iets om je gegevens mee door te geven, maar ook iets waarmee je je persoonlijkheid en professionaliteit kunt laten zien. Een overzicht van dingen om op te letten voor je nieuwe kaartjes bestelt.

Logo

Je kunt een logo in elkaar zetten, maar tenzij je grafisch vormgever bent is dit niet aan te raden. Laat het over aan een professional. Hiermee krijg je het beste, meest professionele resultaat. Je logo is het beeldmerk van je bedrijf en moet iets zijn waaraan klanten je herkennen. Het moet iets over jou vertellen, het moet opvallen en het moet mensen aanspreken. De goedkoopste optie is meestal niet de beste.

Kies een ontwerp dat bij je past

Wanneer je als bedrijfsadviseur aan komt met een vrolijk kaartje met bloemetjespatroon, word je waarschijnlijk niet serieus genomen. Denk daarom goed na wat past bij jouw branche en bij wat je uit wilt stralen. Werk je in een creatieve branche, dan sla je juist de plank mis met een strak en zakelijk ontwerp.

Tip: Zo start je succesvol!

Starten was nog nooit zo eenvoudig met onze GRATIS starterschecklist boordevol tips, tricks en een te volgen stappenplan. Succesvol starten doe je zo!

Wees duidelijk

Je kaartje moet niet voor verwarring zorgen. Al je gegevens moeten er duidelijk op staan, maar probeer niet het hele kaartje vol te tikken. Je ontvanger moet weten hoe je bedrijf heet, wat je doet, hoe jij heet en hoe hij je kan bereiken. Het is vooral belangrijk dat je bedrijfsnaam goed leesbaar is. Bedenk wat voor jouw klanten de beste manier is om met je in contact te komen. Je kunt kiezen of je je website, adres, telefoonnummer, e-mail en social media-accounts er allemaal op zet of je kunt een selectie maken.

Wees origineel

Hoeveel simpele visitekaartjes heb jij inmiddels niet in je hand gedrukt gekregen? Als er eentje bij zat die afweek van de rest is die je ongetwijfeld bijgebleven. Zorg dus dat je kaartje opvalt. Gebruik creativiteit en humor om jezelf van de massa te onderscheiden. Pas de manier waarop je hiermee omgaat ook weer aan op je vakgebied. Dat je een serieus beroep hebt betekent overigens niet dat je niet ‘gek’ mag doen. Echtscheidingsadvocaat James A.W. Mahon heeft een visitekaartje gemaakt dat je door een stippenlijnje in tweeën kunt scheuren. De foto van het kaartje ging via social media de hele wereld over. Meer inspirerende voorbeelden vind je hier.

Denk aan de achterkant

Je visitekaartje heeft twee kanten. Gebruik ze dus ook allebei. Een blanco achterkant valt niet op in een stapel visitekaartjes.

Materiaal

Zodra je potentiële opdrachtgever je kaartje vastpakt moet hij voelen dat hij met een professional te maken heeft. Een flutkartonnetje maakt geen goede indruk. Zorg daarom dat je kaartjes van materiaal van goede kwaliteit gemaakt zijn. Je hoeft zeker niet altijd voor karton te kiezen. Met een visitekaartje van bijvoorbeeld plastic, hout of metaal onderscheid je jezelf.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee