ZZP Servicedesk

3 tips voor een goede eerste indruk

3 tips voor een goede eerste indruk

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Je krijgt nooit meer een tweede kans voor een eerste indruk. Een zinnetje dat iedereen vast wel een keer gehoord heeft. Verrassend genoeg zijn er nog genoeg zelfstandig ondernemers die zich hier niet veel van aan lijken te trekken. Maar zeker voor hen is de eerste indruk zo belangrijk. Trouwens alle indrukken daarna ook.
Ik wil in deze blog dan ook 3 tips geven die je kunnen helpen om die eerste indruk en alle indrukken daarna zo positief mogelijk te laten zijn.

1. Zorg voor een verzorgd uiterlijk

We kunnen er allemaal hypocriet over doen en zeggen dat we niet zo oppervlakkig zijn, maar het uiterlijk is het allereerste wat je ziet. Als je kunt kiezen tussen een schilder met versleten, vieze kleren, vuile nagels, ongekamd haar en een zweetluchtje of een schilder die keurig schoongewassen, lekker geurend, met schone handen en in een goed verzorgd werkoutfit verschijnt, dan wordt er onbewust al een keuze gemaakt. Ongeacht je beroep kun je er op zijn minst voor zorgen dat je er schoon en verzorgd uitziet wanneer je naar een klant gaat.

2. Zorg voor een professioneel contact

Stel nou dat het eerste contact via de telefoon of via de e-mail verloopt. Zorg op zijn minst voor een e-mail die opgemaakt is volgens de huisstijl. Schrijf in volzinnen en lees de e-mail goed na op eventuele spel- en/of taalfouten. Spreek mensen in de u vorm aan en tutoyeer pas wanneer de klant of prospect dit ook doet. Wanneer de klant je belt, beantwoord de telefoon dan volgens de algemene regels. Begroet de beller en noem je naam en bedrijfsnaam. Ik hoor te vaak mensen opnemen met: “Ja, met Piet, zeg het eens.”

3. Zorg voor goede algemene omgangsvormen

Een klant kan zich overal bevinden. Hij kan achter je staan bij de bakker of naast je zitten in de bus. Zorg dat je jezelf altijd beleefd en correct gedraagd. Dit geldt ook voor rijstijl en de verzorging van bedrijfswagens. Je rijdt in een visitekaartje van jezelf of je werkgever. Zorg dat deze schoon en goed onderhouden is. Rij normaal zodat klanten contact opnemen over werkzaamheden en niet om te klagen over associaal gedrag.
Tot slot, ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om jezelf in te houden wanneer een klant tot in het onredelijke eisen gaat stellen. Het is nog moeilijker wanneer een klant vervolgens jou persoonlijk gaat aanvallen. Probeer toch om kalm te blijven en de opmerkingen niet persoonlijk op te vatten. Ondanks dat dit niet direct een eerste contact is, is het wel een situatie die ze gaan onthouden. Blijf altijd kalm en respectvol en probeer de situatie op te lossen zo goed je kunt of redelijkerwijs verwacht mag worden. Negeer de persoonlijke opmerkingen, blijf zakelijk en toon begrip voor de situatie.
Dit is een blog van Helma Lensen-Aertssen.
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Knopen doorhakken
Als je in loondienst werkt worden belangrijke beslissingen vaak genomen en knopen doorgehakt door de manager of baas. Als zzp’er dien je dit echter helemaal zelf te doen. Dagelijks neem jij je eigen beslissingen en maak je keuzes voor je…
Sjanne Marie van den Groenendaal promoveert
Sommige zzp’ers maken de tocht naar de Kamer van Koophandel, omdat zij diep van binnen altijd al eigen baas hebben willen zijn. Voor anderen voelt het als de enige manier om te ontsnappen aan de vervelende sfeer op werk. In haar promotieonderzoek…
Powerwoman Diana Yussupova lacht
Voor sommige ondernemers is het een uitdaging helder te verwoorden welke verandering zij met hun onderneming willen realiseren. Powerwoman Diana Yussupova behoort duidelijk niet tot die categorie. De passie voor haar onderneming spat door de…
pexels-josh-sorenson-976866
Voor jezelf beginnen kan een spannende stap zijn. Als ondernemer heb je wat minder zekerheden en juist meer verantwoordelijkheden. Maar juist de vrijheid vinden veel ondernemers heel fijn. Én het kan ook nog eens je portemonnee een plezier doen….

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.