ZZPSERVICEDESK

5 kleine regelingen voor zzp’ers

5 kleine regelingen voor zzp’ers

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Als zelfstandig ondernemer kun je gebruikmaken van allerlei fiscale voordelen en regelingen. Naast de bekende startersaftrek, de MKB-winstvrijstelling en de zelfstandigenaftrek zijn er nog kleinere, meer specifieke fiscale mogelijkheden. We zetten er 5 voor je op een rijtje.
Onbekend maar o zo handig

1. Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk (WBSO)

Hou je je als ondernemer bezig met het ontwikkelen van nieuwe software? Ontwikkel je of bedenk je nieuwe apparaten, systemen, materialen, technieken of processen? Of voer je daarvoor haalbaarheidsstudies uit? Dan kun je aanspraak maken op de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO). Deze fiscale regeling is door de overheid opgezet om innoverende ondernemers te stimuleren. Of het nu gaat om zzp’ers, het midden- en kleinbedrijf of om multinationals. Iedereen die zich bezighoudt met innovatieve ontwikkeling kan een beroep doen op de WBSO. Er is daar wel een aantal voorwaarden voor. Zo moet je voldoen aan het bekende urencriterium en moet je ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel. Per jaar moet je minstens 500 uur aan speur- en ontwikkelingswerk besteden. Ook moet je bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een speur- en ontwikkelingswerkverklaring aanvragen.
 

2. Research & Development Aftrek (RDA)

Als je in aanmerking komt voor de WBSO kun je ook gebruikmaken van de Research & Development Aftrek. Met deze regeling kun je een percentage van je investeringen aftrekken van de inkomstenbelasting. Denk aan de huur van apparatuur die je nodig hebt voor je speur- en ontwikkelingswerk, de aanschaf van materialen of investeringen in een laboratorium. In 2015 kun je maar liefst tot 60 procent van de kosten fiscaal aftrekken. Die kosten moeten wel direct toerekenbaar zijn aan speur- en ontwikkelingswerk. Om voor de RDA in aanmerking te komen moet je gebruikmaken van de WBSO-regeling en de kosten moeten zijn erkend in de speur- en ontwikkelingsverklaring die je bij de RVO hebt aangevraagd.
 

3. Energie-investeringsaftrek (EIA)

Hou jij je als ondernemer bezig met energiebesparende technieken of energiebesparende bedrijfsmiddelen?  Dan kun je aanspraak maken op de Energie-investeringsaftrek (EIA). Hiermee kun je tot 41,5 procent van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst, waardoor je weer minder inkomstenbelasting betaalt. Gemiddeld levert de EIA je 10 procent belastingvoordeel op. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) beheert een energielijst. Van afvalwaterwarmtewisselaars, warmteterugwinning bij vaatwasmachines, energiezuinige handendrogers tot energie-efficie¨nte verlichtingssystemen voor je kantoor. Alleen als je bedrijfsmiddel op deze lijst staat komt het in aanmerking voor de EIA. Ook mag het nog niet gangbaar zijn in Nederland. Je hebt verder alleen recht op de EIA als je niet al gebruikmaakt van de Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+) regeling. Verder moet je minimaal 2.500 euro investeren en beschikken over alle vereiste vergunningen.
Er bestaat een beperkt budget voor de EIA en de aanvraag dient tijdig te worden gedaan. De investeringen kunnen daarom het best in het begin van het jaar worden gedaan.
 

4. Milieu-investeringsaftrek (MIA) en VAMIL (afschrijving milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen)

Ook als je als ondernemer investeert in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen kun je aanspraak maken op een speciale regeling, de milieu-investeringsaftrek (MIA). Je kunt met deze regeling tot 36 procent van de investeringskosten aftrekken van je winst, naast je reguliere afschrijving. Het gaat bijvoorbeeld om aanschafkosten, de kosten die je maakt als je het bedrijfsmiddel zelf produceert, aanpassingskosten en de aankoop van nieuwe onderdelen. Het bedrijfsmiddel moet wel op de milieulijst staan van de RVO, je moet minimaal 2.500 euro investeren ende beschikking dient binnen drie maanden na de aanschaf te worden aangevraagd. Naast de MIA mag je per jaar een willekeurig percentage afschrijven van je investeringen om een liquiditeit- of rentevoordeel te halen. Deze Afschrijving milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen (VAMIL) biedt je de mogelijkheid om uiteindelijk 75 procent van je investeringskosten op een door jou zelf te bepalen moment af te schrijven.
Indien je al een EIA hebt aangevraagd, dan kun je niet ook nog eens een MIA aanvragen, en vice versa.
 

5. Vergoeding voor bijstaan van cliënten met weinig inkomen

Werk je als advocaat, notaris, tolk gecertificeerd mediator of gerechtsdeurwaarder? Dan kun je een vergoeding krijgen als je een cliënt bijstaat met weinig inkomen. In plaats van een uurtarief werk je nu met een vastgesteld bedrag als vergoeding. Die is afhankelijk van de soort zaak. Per zaak is een bepaald aantal punten vastgesteld, die gelijkstaan aan de gemiddelde tijd die je aan een dergelijke zaak besteedt. Dit puntenaantal wordt vermenigvuldigd met een basisbedrag, dat elk jaar opnieuw wordt geïndexeerd. Vanaf 1 februari 2015 bedraagt deze 105,61 euro. Om in aanmerking te komen voor deze vergoeding moet je wel zijn ingeschreven bij de Raad voor Rechtsbijstand en moeten zowel de zaak en je cliënt in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand.
 
Foto: Stuart Miles | FreeDigitalPhotos.net

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact via telefoon
  • Persoonlijk contact via chat
  • Persoonlijk contact via whatsapp
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Meer dan 20 downloads & checklists
  • Toegang tot het ZZP netwerk
  • Netwerk en kennis events

€ 12,50

 p/m

Positief
Plus: 6 tips om jouw financiën in 2020 verder te verbeteren Grote kans dat je als zzp’er tijdens deze feestmaand de tijd neemt om…
Geld
Je hebt tot 31 december 2019 de tijd In de jaren 2014-2016 hebben ondernemers de lening uit de bijstand als gift bij hun inkomen…
Urenregistratie
Uren registreren is van groot belang | Keeping Urenregistratie is voor elke zzp’er enorm belangrijk. Of het nu gaat om het urencriterium waar je…
Marcel Pieters
Interview | Marcel Pieters Marcel Pieters is opdrachtgever en woordvoerder namens de Belastingdienst over het ‘btw-identificatienummer (btw-id)’. ZZP Servicedesk stelde hem een aantal vragen…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.