ZZP Servicedesk

5 manieren om naamsbekendheid te krijgen

5 manieren om naamsbekendheid te krijgen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Om te zorgen dat je klanten krijgt, moeten die klanten wel weten dat jij bestaat en waar je goed in bent. Je moet aantonen dat je ervaring hebt. Dit kun je doen door je kennis in eerste instantie gratis te delen met potentiële klanten. Door mensen vervolgens te informeren over jouw werkzaamheden, kun je hen interesseren voor jouw diensten. Vijf manieren om dit te doen.
Hoe profileer jij jezelf?

1. Geef presentaties

Op netwerkborrels en bijeenkomsten worden regelmatig presentaties gegeven. Waarom zou jij niet de presentator kunnen zijn? Een presentatie waarin jij jezelf goed neerzet, zorgt voor meer naamsbekendheid.
 
Zorg ervoor dat je meerdere standaardpresentaties klaar hebt, aangezien je je waarschijnlijk niet slechts op één doelgroep richt. Het is daarom handig als je voor elke doelgroep een andere presentatie hebt. Het hebben van een aantal standaardpresentaties zorgt er ook voor dat jij een aantal verschillende verhalen in je hoofd hebt, die je met steeds meer zelfvertrouwen vertelt.
 

2. Bloggen

Ook blogs schrijven voor grote blogwebsites helpt om je expertise te laten zien. Schrijf uiteraard wel over het onderwerp waarmee jij je als ondernemer bezighoudt. Op internet zoeken mensen vaak gericht op bepaalde onderwerpen. Als zij jouw blog tegenkomen en zien dat jij veel kennis hebt over het door hen gezochte onderwerp, heb je meer kans dat zij van jouw diensten gebruik willen maken.
 
Maar hoe zoek je een website die jou via je blog verder helpt? Focus je eerst op de websites die bezocht worden door jouw doelgroep. Je kunt natuurlijk ook een blog op je eigen website bijhouden. Hoe regelmatiger je daar blogt, hoe sneller je via Google te vinden zult zijn via de kernwoorden waar jouw stuk over gaat.

 

3. Schrijf een boek

Als je een zzp’er bent, dan is het mogelijk om hierover een kort boek of e-book te schrijven waarin jij jouw ervaringen deelt. Als jouw expertise makkelijk om te vormen is naar een boek, is het interessant om hierover te schrijven. Denk aan de verschillende marketing manieren waarover boeken vol geschreven kunnen worden.
 
Het spreekt misschien voor zich, maar: om een boek te schrijven moet je natuurlijk wel kunnen schrijven. Oefen eerst met blogs of artikelen voordat je hieraan begint. En anders kun je natuurlijk altijd nog een copywriter in de arm nemen, die jou interviewt en vervolgens jouw boek schrijft.
 

4. Interviews

Interviews zijn een leuke manier om naamsbekendheid te krijgen. Door jouw ervaringen te delen over je werk en hoe je bent begonnen creëer je een band met de lezers of luisteraars van het interview. Wees niet kortaf, maar geef duidelijk antwoord. Je geeft op deze manier een stem en een gezicht aan je bedrijf. Als je positief voor de dag komt in een interview zijn opdrachtgevers sneller geneigd jou te kiezen.
 

5. Social media

Het spreekt voor zich dat social media je kunnen helpen bij meer naamsbekendheid, maar veel mensen vergeten zich hiermee bezig te houden. Wees actief op het platform dat bij je past, zodat mensen je voorbij blijven zien komen op de homepagina van bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Als je op vast moment een bericht plaatst, dan kun je trouwe lezers opbouwen. Zij weten dan namelijk wanneer jij berichten plaatst en gaan op deze tijd kijken. Je kunt op meerdere manieren mensen lokken naar je pagina, zoals met een prijsvraag voor een kleine prijs of een evenement. Als mensen vaker bezig zijn met jouw Twitter of Facebook en je berichten ook delen, dan zal je ook meer opvallen bij mensen buiten je huidige netwerk.
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

optimalisatieprocessen start up
Wanneer je als kleine zelfstandige een plekje in het ondernemerslandschap wilt veroveren, zul je jezelf moeten onderscheiden. Je zult een product of dienst in de markt moeten zetten waar vraag naar is en daarnaast je bedrijfsprocessen zo efficiënt…
Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in 2021 per uur aan hun opdrachtgevers vragen voor hun…
Wat is een disclaimer, wanneer heeft u hem nodig en waarom plaatst u als ondernemer een disclaimer op uw website? Lees het…
Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.