ZZP Servicedesk

5 regels voor koude acquisitie

5 regels voor koude acquisitie

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Voor veel mensen blijft het koud bellen van onbekende mensen een spannende bezigheid. Want ja, wat zeg je nou eigenlijk? En wat nu als ze boos worden of onaangenaam reageren? Je kunt jezelf ongetwijfeld een moment herinneren waarop je niet al te beleefd tegen een callcentermedewerker bent geweest. Wat als iemand dat bij jou doet? En als ze al willen luisteren, wat vertel je dan?
Blog van Helma Lensen – Aertssen
Dat zijn allemaal vragen die ik meerdere keren per dag gesteld krijg. Het belangrijkste is dat je een aantal regels in acht neemt. Deze zorgen ervoor dat de gesprekken overwegend positief worden afgesloten, waardoor je in ieder geval geen slechte naam binnen de markt krijgt.
 

Regel 1

Regel één: onderscheid je van alle callcentermedewerkers door het gesprek creatief te beginnen. Blijf ver van de standaard zinnetjes vandaan en laat duidelijk merken dat jij de prospect belt, omdat je hem ook echt graag wilt spreken. En laat merken dat je jouw huiswerk hebt gedaan. Je weet wie je belt, welk geslacht deze persoon heeft én wat hij doet.
 

Regel 2

Regel twee is beleefd zijn. Er ligt een dunne lijn tussen ‘een latente behoefte bloot proberen te leggen’ en ‘dwingend geen nee accepteren’. Gaan snauwen, kortaf worden of op wat voor manier dan ook de beleefdheid laat varen is absoluut not done. Hoe moeilijk het soms ook is en ongeacht hoe onbeleefd de persoon aan de andere kant van de lijn is.
 

Regel 3

De derde regel is dat je niet e-mailt! Een van de meest gehoorde ‘beleefde nee’s’ is de vraag of je even iets op de e-mail wil zetten. Dat wil je dus niet, tenzij de vraag heel specifiek is. Voor alle overige ‘algemene informatie’ heb je uiteraard een schitterende website waar alles op staat. En idealiter wil je bij een specifieke vraag een afspraak inplannen in plaats van iets e-mailen.
 

Regel 4

De vierde regel is timing. Naast dat jouw succes voor een deel afhankelijk is van het tijdstip waarop je belt, is het ook belangrijk dat je hierbij een aantal zaken in acht neemt. Afhankelijk van jouw doelgroep zijn er verschillende tijden waarop je het beste kunt bellen. Maar de stelregel is dat je tijdens kantooruren belt. Tenzij je expliciet anders hebt afgesproken met de prospect, wordt het niet gewaardeerd dat je buiten kantooruren belt. Ongeacht welke saus je eroverheen gooit.
 

Regel 5

En tot slot is het belangrijk om de wetgeving te volgen. Eenmanszaken, maatschappen en vof’s mogen zich inschrijven bij het Bel-me-niet Register. Deze ondernemers kun je dus niet zomaar gaan bellen. En deze regels zijn behoorlijk strikt en worden nageleefd met torenhoge boetes. Houd hier rekening mee wanneer je jouw koude acquisitie strategie gaat opzetten.
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Onze zzp'er Sandra Dekker
Na een opleiding makelaardij, verzekeringseconomie, traineeship bij de KLM, diverse managementfuncties, een handel in schilderijen én meegewerkt te hebben aan verschillende startups wist zzp’er Sandra één ding zeker: “Van alle verschillende…
Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…
Pilot webmodule zzp
Op 11 januari 2021 is de pilot van de webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA) van start gegaan. Met deze online module kunnen opdrachtgevers middels het invullen van een vragenlijst helder krijgen of ze een zzp’er mogen inhuren voor een opdracht…
goede voornemens voor zzp'ers
Hoewel er tussen 31 december en 1 januari feitelijk weinig verandert, voelt de eerste dag van het nieuwe jaar toch altijd als een schone lei. En waarom zou je eigenlijk wachten tot 1 januari? December is hét moment om alvast over veranderingen na…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.