ZZP Servicedesk

5 tips om van sporten een gewoonte te maken

Zo maak je van sporten een gewoonte

5 tips om van sporten een gewoonte te maken

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Iedere ondernemer moet prioriteiten stellen. Vaak komt werk op één, omdat er toch geld verdiend moet worden. Sporten (en gezond eten) wil er dan nog wel eens bij inschieten. Maar bedenk jezelf eens hoe energiek je je voelt na het sporten. Door regelmatig te sporten heb je meer energie en kun je dus ook met veel meer energie aan je bedrijf werken.
Blog van Anoek de Voogd | voedingsadviseur, sportpsycholoog & personal trainer

Gewoontes zijn aan te leren. In het begin zal het niet zo makkelijk gaan, maar wanneer je steeds weer de keuze maakt om gezond te eten en om te blijven sporten, wordt het onderdeel van je leefstijl. Vaak gaat het om kleine aanpassingen in je huidige leefstijl. Als je even niet weet hoe je dat het beste kan doen, kun je het beste om hulp vragen. Een buitenstaander kijkt er namelijk weer anders naar.
 

Wanneer is sporten een gewoonte?

Uit onderzoek blijkt dat het gemiddeld 66 dagen duurt om een gewoonte te vormen. Wel is de range 8 tot 254 dagen, dus wees niet getreurd als het na twee maanden nog niet zo gemakkelijk gaat. De aanhouder wint immers. Er is een model (transtheoretical model for change) dat aangeeft welke stappen je doorloopt om iets een gewoonte te laten worden. Evalueer in welke fase jij zit en zet de volgende stappen om je doel te bereiken:

  • Pre-contemplatie: Je denkt niet aan sporten, en je hebt er ook geen plannen voor.
  • Contemplatie: Je sport niet, maar je denkt er wel over.
  • Preparatie: Je maakt plannen om binnen 30 dagen te beginnen.
  • Actie: Je bent begonnen met sporten, maar bent er nog geen 6 maanden mee bezig.
  • Behoud: Je sport al langer dan 6 maanden en het is onderdeel van je leefstijl geworden.

Het doel is om in de laatste fase te komen. Hieronder geef ik 5 tips om daarvoor te zorgen.
 

  1. Doelen stellen

    Doelen stellen helpt om te blijven sporten. Bepaal hoe vaak je wilt gaan sporten, wanneer, wat je gaat doen etc. Op een bepaald punt ga je merken dat je meer energie krijgt, je jezelf lekkerder voelt, etc. Blijf echt voor jezelf sporten en niet voor anderen, want dat is moeilijk vol te houden. De bonustip: Plan je sportmomenten in in de ochtend, omdat je wilskracht dan hoger is en je nog geen excuses hebt.

  2. Beloon jezelf

    Door jezelf een cadeau te geven als je bepaalde doelen hebt bereikt, behoud je je motivatie. Denk hierbij aan een nieuw outfit, een massage, of een dagje sauna. Mijn advies zou wel zijn om jezelf niet te belonen met eten, omdat je dan een goed-fout associatie met eten krijgt. Eten heeft vooral als functie om je lichaam te voeden en niet om jezelf te belonen.

  3. Varieer

    Voorkom verveling en varieer in je sportactiviteiten. De ene keer ga je hardlopen, de andere keer doe je yoga en een ander keer doe je weer aan krachttraining. Je kunt variatie aanbrengen over de week, maar ook over de weken/maanden.

  4. Houd je vooruitgang bij

    Als je merkt dat je beter wordt in een activiteit of oefening is dat leuk. Vooruitgang motiveert, dus houd bij wat je doet en hoeveel je vooruit gaat. Een stappenteller kan bijvoorbeeld helpen actief te zijn gedurende de dag. Sterker worden in de sportschool zorgt ervoor dat je nog meer wil.

  5. Licht vrienden en familie in

    Door vrienden en familie in te lichten is het makkelijker om van sporten een gewoonte maken. Ze kunnen je van de zijlijn aanmoedigen of ze kunnen zelfs met je meedoen. Trainingspartners kunnen je helpen gemotiveerd te blijven. Als je een keer geen zin hebt, ga je toch omdat je met iemand hebt afgesproken.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

In dit whitepaper gaan we dieper in op wat er komt kijken bij de reis die je als zzp’er aflegt. Boordevol informatie, waardevolle tips en lessen. 

Je logo is hét belangrijkste communicatiemiddel voor de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Dat is niet iets dat je even in elkaar flanst. Als het goed is ben je niet zomaar je bedrijf begonnen. Daar heb je goed over nagedacht en datzelfde is aan te raden voor je logo. Daar zit je zomaar 30 jaar aan vast.
In dit digitale tijdperk werken zzp’ers steeds meer online. Hierdoor zijn velen niet meer afhankelijk van een bepaalde locatie; zolang er een goede internetverbinding is, kunnen de meesten wel aan het werk. (Zelfstandig) ondernemers, freelancers en telewerkers die online werken vanaf verschillende locaties (op de wereld) worden een ‘digital nomad’ genoemd: een term die men vaak voorbij ziet komen. Wat houdt dit precies in?
Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer exposure. Dan kun je overwegen om voor een andere website te bloggen. Wat zijn de voordelen, hoe kun je je professioneel opstellen en hoe zorg je ervoor dat je met de juiste persoon in contact komt?
thuiswerken zzp
Werken in je favoriete café of op die andere fijne werkplek zit er gezien het coronavirus voorlopig niet in: de kans dat je thuis aan het werk bent is groot. Aan de ene kant is dat natuurlijk fijn, maar het heeft ook een nadeel. Het is in je eigen huis namelijk vaak een stuk lastiger om je goed te concentreren. Hoe zorg je ervoor dat je thuis de beste werkomstandigheden creëert?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.