ZZP Servicedesk

5 tips voor een overtuigende PITCH

5 tips voor een overtuigende PITCH

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Zo vertel je wie je bent en waar je goed in bent

Pijn en problemen

Veel zzp’ers verkopen te weinig omdat ze laaiend enthousiast zijn over hun product of dienst. Dat verkoopt niet. De sleutel van een overtuigende pitch zit in het goed begrijpen van de ‘pijn en problemen’ van de ander. Informeer daarom in een gesprek waar de ander last van heeft, echt tegenaan loopt, moeilijk vindt. De sleutel tot verkoop is namelijk het kennen en begrijpen van de problemen van de potentiële klant en daar een product of dienst als oplossing voor te bieden.
 

Interesse

Je denkt al snel dat de ander op jou en op jou verhaal zit te wachten. Dat is helaas vaak niet zo. Aandacht voor jouw verhaal begint bij aandacht voor de ander. Ieder mens wil aandacht. Dus ook degene aan wie jij je verhaal kwijt wilt. Begin juist daarom eerst met oprechte interesse tonen in de ander. En creeer daarmee de brug om ook jouw verhaal te kunnen vertellen. Kort & krachtig. En dat ervaren mensen als overtuigend. Daarmee wek je al de interesse!
 

To-the-point

Ondernemers zijn zo enthousiast over hun product dat ze denken dat ze compleet moeten zijn. Dat vindt de ander niet fijn. Overspoel je gesprekspartner niet met informatie. Houdt het bondig. En heb een concreet doel voor ogen met ieder gesprek. Een pitch is namelijk geen gewoon ‘praatje’. Pitchen is leren ‘praten met resultaten’. Je spreekt met iemand met een concreet doel voor ogen. Focus je op dat specifieke doel. Het doel kan zijn dat je financiering zoekt, dat je meer nieuwe klanten zoekt, dat je feedback en reactie wilt op jouw idee of dat de ander jou helpt bij het vinden van nieuwe klanten. Dat is doelgericht, overtuigend en to-the-point pitchen!


Continuïteit

Zelfstandige ondernemers dragen over het algemeen te weinig uit wie zij zijn en waar ze voor staan. Terwijl in ieder contact, waar je ook bent, er of een nieuwe klant voor je neus staat of iemand die niet tot je doelgroep behoort maar jou wel kan helpen aan nieuwe klanten. Pitchen is van levensbelang voor iedere ondernemer. Je doet het voor de continuïteit van je onderneming. Want: geen klanten; geen continuïteit. Klanten vind je door te pitchen, door de boer op te gaan, naar buiten te treden, contact te maken en je verhaal te vertellen. Pitchen is dus niet alleen een spreekvaardigheid, maar vooral een mindset en attitude en een continu proces van contacten leggen, klanten trekken en de continuïteit van je onderneming te creeren.

Herinneren

Zzp’ers sturen niet aan op wat zij willen wat de ander over hen moet onthouden. Met alle gevolgen van dien… Herinner jij je het spelletje op verjaardagen vroeger? Bij de eerste in de rij werd een zinnetje in het oor ingefluisterd. En jij fluisterde de volgende in de rij door wat jou was ingefluisterd. Wat kwam er op het eind van de rij uit….? Vaak een volledig andere boodschap. Zo kan dat dus ook gaan met de verspreiding van informatie over jou, jouw product en over jouw bedrijf. Zorg dat je weet wat jij wilt dat de ander over jou herinnert. Dat is wat je dus extra duidelijk en herhalend mag vertellen.
 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Toegang tot exclusieve content
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

VERGELIJK ONLINE BOEKHOUDPAKKETTEN
AUTO KOPEN OF LEASEN?

Als ondernemer sta je voor tal van keuzes als het om autorijden gaat. Moet je je auto voor zakelijk vervoer kopen of leasen? Hoe regel je het onderhoud? Hoe zit het met de fiscus? Wat voor jou het voordeligst is, hangt af van tal van factoren. Alle informatie vind je in dit gratis whitepaper.

customer relationship management
Klanten bepalen het succes van jouw onderneming. Om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst voor jouw diensten of producten blijven kiezen, is…
Twitter is een platform waarop je snel korte berichten, foto’s en video’s kunt delen. In tweets van maximaal 280 tekens kun je ideeën en…
Instagram was een van de eerste apps die filters introduceerde om zo effecten aan foto’s en video’s toe te voegen. In Nederland maken inmiddels…
Presenteren
Hoe irritant is het als je met iemand in gesprek bent die veel te langdradig is, wollige taal gebruikt en ook nog eens saai…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.