ZZP Servicedesk

Als starter je juridische documenten op orde: Naomi vertelt waarom dat zo belangrijk is

Onze zzp'ers Naomi Gezius
Naomi Gezius

Als starter je juridische documenten op orde: Naomi vertelt waarom dat zo belangrijk is

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Zzp’er Naomi Gezius helpt kleine en grote ondernemers uit de juridische zorgen. Naast het opstellen en nakijken van verschillende belangrijke contracten, begeleidt ze ondernemers ook in verschillende juridische trajecten. Hoe zorg je ervoor dat een onderneming ‘Legally Smart’ is?

Na Rechtsgeleerdheid te hebben gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam mét master privaatrecht, is Naomi begonnen met haar eerste baan als bedrijfsadvocate bij een trustkantoor. Terwijl ze daar aan het werk was, kwam ze op het idee om een T-shirtlijn te starten. “Om dit te promoten was ik veel bezig met marketing en social media en kwam toen met twee meiden in contact die samen een VOF waren begonnen. Ze hadden een contract voor zichzelf in elkaar gezet, maar dat bleek totaal verkeerd te zijn. Ik heb ze toen geholpen. Ook heb ik nog een aantal franchisecontracten gecheckt. Vanaf dat moment dacht ik: waarschijnlijk zijn er nog veel startende ondernemers die niet de juiste documenten hebben.”

Ik heb toen nog een half jaar bij een topkantoor in Nederland gewerkt en ik wilde mijn niveau van juridische kennis en dienstverlening toegankelijk maken voor startende ondernemers. Ik wilde ze wegwijs maken en laten inzien hoe belangrijk het is je onderneming juridisch op orde te hebben. Ik ben toen met mijn bedrijf Legally Smart gestart.”

Opdrachten als starter

“Gelukkig had ik toen al een aantal opdrachten om mee te beginnen. Deze kwamen en komen nog steeds binnen via LinkedIn of via mond-tot-mondreclame.” 

Een overeenkomst van opdracht en algemene voorwaarden zijn voorbeelden van documenten die Naomi kan verzorgen. Maar ook houdt ze zich bezig met aandeelhoudersovereenkomsten (statuten) voor BV’s. “De documenten worden steeds ingewikkelder, dat is ontzettend interessant. Het is wel jammer dat het contact eenmalig is. Daarom adviseer en begeleid ik mensen ook, deze trajecten zijn langer.”  
 
Sinds een maand werk ik ook samen met een coöperatie voor juristen. De opdrachten die hieruit binnenkomen verdelen we. Dat is fijn.” 

Werken als gastdocent

Naomi is sinds vorig jaar begonnen als gastdocent aan de Hogeschool van Amsterdam. Na het geven van hoorcolleges voor de minor Ondernemerschap ben ik daarna gevraagd om docent te zijn voor Ondernemingsrecht. Puur door te laten weten wat je doet krijg je nieuwe opdrachten. Het lesgeven vind ik op dit moment het allerleukste wat ik doeDat komt omdat het studenten zijn die willen leren en die ik moet overtuigen dat het juridische stuk nodig isIk kan eindeloos praten en op een gegeven moment merk je dat ze de stof beginnen te snappen. Dat is echt tof.

Combineren door ondernemen

Ik kan al deze zaken nu combineren omdat ik ondernemer ben. De vrijheid is heerlijk. Ik kan helemaal zal bepalen waar, wanneer én hoe ik werk. Met internet kan ik overal aan de slag. Zelfs bij mijn moeder in Spanje. 

Belangrijke tip

Ik ben van mezelf optimistisch en dat is fijn als je net begint. Alles is nieuw, je wilt alles leren. Het is spannend en je zoekt naar referentiepunten. Mijn valkuil is echter geweest dat ik aan het begin veel geld heb uitgegeven aan tools en bedrijven die me van alles konden leren door middel van cursussen en mastermindsOp datzelfde moment liepen mijn opdrachten terug. Dat was erg stressvol. Ik had mijn geld anders moeten besteden. Een tip voor andere ondernemers is om in het begin echt te kijken naar wat je nodig hebt en óf dat past. Het belangrijkste is dat je eerst goed de basis neerzet. 

Belang van juridische documenten

Veel ondernemers beginnen met opdrachten, gaan samenwerken en spreken dit mondeling met elkaar af. Zolang zich niks voordoet en je op goede voet met elkaar bent kan je van alles afspreken. Maar op het moment dat er onenigheid ontstaatis het heel vervelend als je niks zwart op wit hebt staan. Het is dan heel moeilijk om aan te tonen wat er is afgesproken. Zorg dus dat je op tijd aan het juridische gedeelte begintAls je het vastlegt geeft dat niet alleen rust, je gaat ook nadenken over waar je nou precies allemaal mee bezig bent. Als je algemene voorwaarden opstelt ben je namelijk bezig met: Wat doe ik nou eigenlijk precies? Wat is mijn type dienstverlening? Wat verkoop ik? Wat heb ik nodig? Als je dit vervolgens juridisch vertaalt naar een contract zorgt dat voor meer helderheid en duidelijkheid. 
 
Naomi geeft een duidelijk voorbeeld. “Ik heb ooit drie jongens begeleid die feesten met elkaar wilden organiseren. Op een gegeven moment wilde één jongen ermee stoppen en uitgekocht worden. Dat is niet vriendelijk verlopen. Pas op dat moment kwam ik pas in beeld. Ik heb naar het contract gekeken wat ze zelf hadden opgesteld. Het klopte niet. En wat er daardoor gebeurd is? De twee jongens hebben een hoge uitkoopsom moeten betalen. Omdat daar van tevoren niet over was nagedacht. 

Neem de tijd

Wat ik veel zie bij startende zzp’ers, is dat ze vergeten de tijd te nemen om voor te bereiden. Zwillen de opdracht heel graag aannemen, waardoor ze snel akkoord gaan. Je mag écht de tijd nemen. Maar dat is iets wat ik ook heb moeten ontdekken.” 
 
Zzp’ers staan ook veel meer op gelijkwaardige voet met de opdrachtgever dan dat ze in eerste instantie denken. De vergelijking met werken voor een baas wordt vaak gemaakt. Maar nu heb je geen werkgever. Je moet voor jezelf opkomen. Is dit nadelig voor mij? Dan niet. Het is natuurlijk ook maar net in welke situatie je zit: heb je de luxe om een opdracht af te slaan?” 

“Het belangrijkste is om vooral veel te gaan doen en ervaren. Door de situatie met teruglopende opdrachten heb ik geleerd realistisch te blijven, niet te snel op te geven en erop te vertrouwen dat het goedkomt. Deze inzichten hebben me gebracht tot waar ik nu ben.” 
 
Heb je hulp nodig bij het opstellen van juridische documenten of een juridische kwestie? Neem dan contact op met Naomi via LinkedIn.  

Door Lisa Roozen

Lisa is Executive Manager bij ZZP Servicedesk. Elke week spreekt zij zzp’ers met een bijzonder of interessant verhaal. Lees hier alle verhalen.

Wil jij ook je verhaal delen? Stuur een mail naar [email protected] 

GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

zzp'er met stress belt klanten
Voor veel zzp’ers is het vroeg of laat een teleurstellende realiteit: opdrachtgevers die verzuimen (op tijd) te betalen. Onbetaalde facturen kunnen tot veel onzekerheid en frustratie leiden. Het kan er namelijk niet alleen voor zorgen dat je jouw…
Zzp'er denkt na
De verzending van je allereerste factuur is een bijzonder moment. Deze verzending is namelijk het ultieme bewijs aan jezelf dat jouw onderneming gaat slagen. Maar hoe verzend je die factuur eigenlijk? Hoe kom je het meest professioneel over? Wat…
Zzp'er doet boekhouding op laptop
Microsoft Excel is wereldwijd mateloos populair. Het softwareprogramma biedt fantastische mogelijkheden om data te analyseren en visualiseren. Hoewel het programma niet gemaakt is om facturen te maken, behoort dit wel degelijk tot de mogelijkheden….
Freelancer werkt op computer
Je hebt je eerste klanten gevonden, je eerste deal gesloten en je mag je eerste factuur versturen. Gefeliciteerd met deze belangrijke mijlpaal voor jou als zzp’er! Maar wat moet je nu eigenlijk op deze factuur vermelden en hoe zorg je dat je…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.