ZZP Servicedesk

Bloggen voor een andere website: slim of niet?

Bloggen voor een andere website: slim of niet?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer exposure. Dan kun je overwegen om voor een andere website te bloggen. Wat zijn de voordelen, hoe kun je je professioneel opstellen en hoe zorg je ervoor dat je met de juiste persoon in contact komt?

Voordelen

Volgens contentmarketingspecialist en oprichter van Slagter Media, Christian Slagter heeft bloggen voor een andere website 3 belangrijke voordelen:

1: Christian: “Je komt onder de aandacht bij een nieuw publiek, waardoor meer mensen jouw blogs en bedrijf leren kennen. Dit is een vorm van internetmarketing (affiliate marketing). Je netwerk wordt groter, wat kan leiden tot nieuwe werkgerelateerde contacten en klanten.”

2: “Je kunt jezelf in je blog expert (laten) noemen. Je wordt vervolgens door mensen die jou blog lezen ook snel zo gezien. Dit is goed is voor jouw naam.”

3: “Je laat zien dat je op een regelmatige basis kunt schrijven en steeds iets nieuws kunt bedenken.”

Een website benaderen

Als je weet voor welke site je graag wilt bloggen, moet je met degene in contact komen die daarvoor kan zorgen. Een medewerker van Entopic geeft 3 tips.

1: “Probeer erachter te komen wie je moet benaderen voor de content van de website. Stuur diegene vervolgens een tweet, een bericht via LinkedIn of een e-mail. Bellen is minder effectief. Soms kom je bijvoorbeeld niet rechtstreeks in contact met de juiste persoon. Bovendien kan het voorkomen dat je ongelegen belt.”

2: “Laat in je bericht zien dat je veel van het onderwerp weet. Geef bijvoorbeeld je mening over een artikel dat de website al heeft gepost. Of verwijs naar dit artikel in je eigen blog. Durf jouw mening te geven!”

3: “Ga recht op je doel af en wees niet te bescheiden. Veel websites moeten een regelmatige stroom aan professionele content leveren. Als jij goed kunt bloggen, hebben ze ook baat bij jou.“

Opvallen

Als je eenmaal een website gevonden hebt waar je voor kunt bloggen, hoe breng je jouw blogs dan onder de aandacht? De sleutelwoorden zijn volgens Christian ‘duidelijkheid’ en ‘efficiëntie’. Hij geeft 3 tips.

1: “Zorg dat mensen jou makkelijk vinden via Google. Verbind jouw naam aan de juiste woorden. Bijvoorbeeld: Wim Schipper, contentmarketingspecialist.” Tips hoe je beter wordt gevonden in Google vind je hier.

2: “Laat bij wijze van spreken de hele wereld weten dat je blogs schrijft. Deel ze via social media. Op die manier kunnen andere mensen jouw blog weer delen en kom je onder de aandacht.”

3: “Bepaal duidelijk je doelgroep en maak dat ook bekend.” Bijvoorbeeld: Ik ben Wim Schipper, contentmarketingspecialist, gespecialiseerd in ondernemerschap.”

Voorwaarden website

Als je voor een andere website mag bloggen kun je best een aantal voorwaarden stellen. Christian en Niels geven 5 tips.

1: “Verwijs naar je eigen website/blog. Doe dit alleen niet te opvallend, maar op een logische manier. Bijvoorbeeld in een lopend verhaal.“

2: “Stel als voorwaarde dat je op de website expert of deskundige wordt genoemd.”

3: “Stel als voorwaarde dat jij vrij wilt zijn in de onderwerpen waar je over schrijft.”

4: “Doe je eigen research, hou de touwtjes in handen. Zo zorg je ervoor dat het helemaal je eigen verhaal wordt, waardoor jij jezelf beter profileert.”

5: “Vraag of je een kleine biografie of een foto mag bijvoegen. Zo herkennen mensen jou en word je sneller door anderen benaderd.”

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Financieel plan
Investeerders geven niet zomaar geld weg, ze willen eerst weten of jouw bedrijf wel geld op gaat leveren. Daarom is het nodig een financieel…
Oprichten eenmanszaak
Wil je starten met een eenmanszaak? In dit artikel legt Jos Achterberg van Masters Netwerk je de stappen uit. …
Website naar andere domeinnaam overzetten
Er zijn verschillende redenen denkbaar om de website van je bedrijf naar een andere domeinnaam over te zetten. Misschien heb je in het verleden…
Je logo is hét belangrijkste communicatiemiddel voor de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Dat is niet iets dat je even in elkaar flanst….

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.