ZZP Servicedesk

De 4 o’s van acquisitie

De 4 o’s van acquisitie

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
We zijn de drie r-en ongetwijfeld allemaal al eens ergens tegengekomen. Rust, reinheid en regelmaat. Ze worden niet alleen fanatiek gehanteerd in de verschillende opvoedboeken voor kinderen, maar er wordt ook steevast op teruggegrepen wanneer je even niet lekker in je vel zit.
Blog van Helma Lensen-Aertssen | Goacid
Blijkbaar zijn we grote fans van ‘letter-regels’. Naast de drie r-en in de opvoeding hebben we de p’s bij marketing (price, product, people, planet, enz.) en uiteraard S.M.A.R.T. als het gaat om het stellen van doelen. Ik vond dat ik niet kon achterblijven en ik heb daarom de o’s voor acquisitie bedacht.
 

Openheid

Meteen de allerbelangrijkste dan maar: openheid! Wanneer jij iemand belt, mailt of aanspreekt, willen ze weten wat jouw doel is. Er is niets zo frustrerend als het hele gesprek afluisteren en er daarna achter komen dat iemand jou iets wil verkopen. Start je gesprek direct eerlijk en open door jouw doel van het gesprek uit te spreken. Wil je uitzoeken of het zinvol is een afspraak in te plannen, iets verkopen of iets demonstreren en wat zijn de voorwaarden. Een keer vrijblijvend kennis maken is zóóó achterhaald en er zullen nog maar weinig mensen intrappen. Bij jou moet het licht ook branden en aan vrijblijvendheid verdien je niets, dat snapt de grootste oen. Wees daarom eerlijk en open.
 

Onverwacht

Houd er rekening mee dat jij altijd onverwacht belt. Het kan heel goed zijn dat het gesprek de ander op dit moment écht even niet uitkomt. Ondanks dat het argument ‘geen tijd’ heel vaak als een beleefde nee wordt gebruikt, zijn er ook mensen die het heel druk hebben. Heb hier respect voor en zoek uit wanneer het meer gepast zou zijn om terug te bellen. Maak een afspraak en kom deze afspraak na. Op die manier laat je zien dat je zelf serieus bent en laat de ander zien daadwerkelijk open te staan voor een gesprek met jou. Mooie bijkomstigheid is dat je op die manier ook gelijk de mensen eruit filtert die ‘geen tijd’ gebruiken om van je af te komen.
 

Optimistisch

Ondanks dat je soms een enorme baaldag hebt, of misschien wel door vijf man op rij telefonisch wordt afgeschoten, probeer altijd optimistisch te blijven. Het is heel moeilijk om iemand enthousiast te krijgen wanneer je er zelf eigenlijk al niet helemaal meer in gelooft. Mocht je er even helemaal doorheen zitten ga dan iets doen waar je blij van wordt en pak morgen opnieuw die telefoon op. Tijdens mijn trainingen leer ik ondernemers een techniek waardoor ze aan een half uur acquisitie per dag genoeg hebben. Zelfs op de grootste baaldag zou dat op te brengen moeten zijn.
 

Onderneem

Je bent een ondernemer, onderneem dan ook. Ga niet afwachten en houd het initiatief altijd aan jouw kant. Geeft de ander aan jou terug te willen bellen, doe dan een tegenvoorstel waarbij jij terugbelt. Service. Wil jouw prospect een e-mail ontvangen, spreek dan direct af wanneer je met elkaar contact hebt over de inhoud van deze e-mail. Zorg dat je proactief de touwtjes in handen houdt en onderneem actie waar dat nodig is.
 
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

optimalisatieprocessen start up
Wanneer je als kleine zelfstandige een plekje in het ondernemerslandschap wilt veroveren, zul je jezelf moeten onderscheiden. Je zult een product of dienst in de markt moeten zetten waar vraag naar is en daarnaast je bedrijfsprocessen zo efficiënt…
Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in 2021 per uur aan hun opdrachtgevers vragen voor hun…
Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…
Pilot webmodule zzp
Op 11 januari 2021 is de pilot van de webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA) van start gegaan. Met deze online module kunnen opdrachtgevers middels het invullen van een vragenlijst helder krijgen of ze een zzp’er mogen inhuren voor een opdracht…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.