ZZPSERVICEDESK

De do’s en don’ts van acquisitie

De do’s en don’ts van acquisitie

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Acquisitie: een must voor zzp’ers. Soms gaat dat je makkelijk af. Maar soms zul je iets meer aandacht aan het vinden van nieuwe klanten en opdrachten moeten besteden. Wat moet je vooral wél en wat moet je vooral niet doen bij acquisitie?
Tips van acquisitie-expert Victor Huiting
Victor Huiting is acquitisite-expert en helpt mkb’ers en zzp’ers met zijn bedrijf Rivercloud. Hij geeft verschillende sales- en acquisitietrainingen en neemt voor mkb’ers de acquisitie uit handen.  
 

Doen!

1. Voorbereiden
“Een goede voorbereiding helpt. Weet waarom je iemand belt en met wie je belt. Maak een bellijst. Start eerst met de warmere contacten. Dat werkt. Je hebt dan meer succes dan wanneer je begint met koud bellen.”
 
2. Zet in je agenda
“Een keer in de week bellen helpt niet. Integreer acquisitie in je agenda en bel bijvoorbeeld twee ochtenden in de week. Stem dit wel op je doelgroep af. Wees vasthoudend en laat je niet afschrikken.”   
 
3. Leef je in
“Praat in klantvoordeel. Leef je in. Wat is de zorg van je klant, welke oplossing kun jij bieden? Zorg dat je weet wie de beslisser is.”
 

Niet doen

1. Opgeven
“Geef niet op! Koud bellen is echt niet makkelijk. Laat je niet uit het veld slaan en leer van de gesprekken die je voert.”
 
2. Inhoud
“Praat vooral niet teveel over de inhoud. Dat komt later wel. Je verkoopt bij acquisitie de afspraak. Dit zijn geen lange gesprekken. Jouw doel is maar 1 ding: de afspraak in de agenda!”
 
3. Clichés en stiltes
“Gebruik vooral geen clichés! Echt, het gebeurt nog zo vaak: ‘Ja, ik ben toevallig in de buurt…’. Wees in het gesprek niet bang voor stiltes en stel nooit een gesloten vraag.”
 

Lees meer over Marketing & Verkoop in VrijeStijl Magazine!

Netwerkbijeenkomst

Netwerkborrels moet je leuk vinden. Vraag in je eigen netwerk waar ondernemers naartoe gaan. “Probeer het uit. Ga er met open vizier heen. Waar voel jij je prettig bij? Een grotere bijeenkomst met workshops of juist een wat kleiner gezelschap? Ook online kun je veel doen. LinkedIn is het grootste b2b-netwerk. Maak connecties, word lid van een groep, doe mee in discussies, schrijf blogs.” Vuistregel is in ieder geval dat je daar moet zijn waar jouw klanten rondlopen. Een klant kan zomaar naast  je zitten, knoop een gesprek aan en leer vooral ook van anderen.
 

Tip: volg een training

Zorg ervoor dat je niet zelf het wiel opnieuw gaat uitvinden. “Vind je het niet leuk en kun je wel een steuntje in de rug gebruiken? Volg een sales- en acquisitietraining. Het is echt een kwestie van doen!”

Bekijk het profiel van Victor Huiting. 

 

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, chat, mail en WhatsApp
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

ComputerComputer
Instagram was een van de eerste apps die filters introduceerde om zo effecten aan foto’s en video’s toe te voegen. In Nederland maken inmiddels…
Presenteren
Over wie jij bent en wat je doet Hoe irritant is het als je met iemand in gesprek bent die veel te langdradig is,…
presenteren masterclass
Zo vertel je wie je bent en waar je goed in bent Pijn en problemen Veel zzp’ers verkopen te weinig omdat ze laaiend enthousiast…
Presenteren
Tips voor een onvergetelijke presentatie Sommige mensen denken dat een speciaal talent vereist is om presentaties te geven. Niets is echter minder waar. Spreken…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.