ZZP Servicedesk

De don’ts op het gebied van klanten werven

De don’ts op het gebied van klanten werven

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Er is geen verkeerde manier van verkopen. Jouw stijl is jouw stijl, die past bij jou en bij jouw klanten. Als jij heel timide bent, heeft het geen zin om gladde verkoperstrucs aan te gaan leren. De mensen zullen er snel doorheen prikken, omdat het niet bij je past. En dat geldt andersom ook. Ik roep altijd dat je jezelf moet zijn tijdens een verkooptraject en dat er geen verkeerde manier is. Maar toch zijn er een aantal grote don’ts.
Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid
Onlangs kwam ik op de snelweg een busje tegen van een schildersbedrijf. In het busje zaten twee jonge gastjes die heel goed zzp’ers hadden kunnen zijn. De manier van rijden was te achterlijk voor woorden. In minder dan twee kilometer hebben ze het voor elkaar gekregen om drie verschillende bestuurders bijna van de weg te drukken, door compleet onvoorspelbare capriolen uit te halen. Ondanks dat de heren nu niet direct met een verkoopgesprek bezig waren, zijn ze toch (misschien wel meer dan) één potentiële klant kwijt.
 

Mening voor het eerste contact

Een verkooptraject beperkt zich vaak niet tot de periode tussen het eerste gesprek en de getekende overeenkomst. Het loopt sowieso al tot de betaalde factuur, want een ontevreden klant zal niet betalen. Maar je zult zien dat de mening van een opdrachtgever zich soms al ver daarvoor en zelfs ver na het betalen van een factuur kan vormen. In het geval van de onkundige bestuurders heeft mijn mening zich – al voor een eventueel eerste contact – gevormd. Het is dan ook belangrijk dat je jezelf te allen tijde bewust bent van het feit dat er potentiële klanten in de buurt zijn. Gedraag je dan ook nooit op een manier die jou opdrachten zou kunnen kosten.
 

Afspraak is afspraak

Nog iets wat, onafhankelijk van jouw acquisitiestijl, absoluut een don’t is, is het niet nakomen van afspraken. Het is verbazingwekkend hoeveel ondernemers hun afspraken niet nakomen. Wanneer jij een klant toezegt iets binnen een bepaalde tijd te leveren, al is het maar een prijsopgave, dan zorg je dat het binnen die tijd geleverd is. Als je een prijs afspreekt dan spreek je een prijs af. Die ga je niet halverwege verhogen. Opdrachtgevers willen zakendoen met betrouwbare partijen. Het niet nakomen van afspraken zorgt ervoor dat je onbetrouwbaar overkomt. Wanneer je een offerte al niet op tijd kunt leveren, wat is dan de garantie dat de rest wel op tijd af is? Als je bij de eerste opdracht al de prijs gaat verhogen, wie garandeert dan dat je dit niet blijft doen?
 

Klagende klanten

Tot slot is service heel erg belangrijk. Een tevreden klant is uitstekend, maar een klagende klant is nog beter. Deze geven jou namelijk de mogelijkheid om je te verbeteren. Neem klachten serieus, ze hadden ook hun mond kunnen houden en stilletjes naar de concurrent kunnen vertrekken. Ondanks dat veel ondernemers roepen een uitstekende service te verlenen, voelen ze zich vaak persoonlijk aangesproken wanneer je ergens niet helemaal tevreden over bent. Ze reageren niet zelden op een onaangename manier en zijn dan ook niet voornemens om aanpassingen te maken of je tegemoet te komen. Dit is zonde, het kost je namelijk vaak meer dan die ene klant. Die ene klant praat namelijk met andere potentiële klanten.
 

Iedereen is een potentiële opdrachtgever

Ik probeer me altijd aan mijn motto te houden dat iedereen een potentiële opdrachtgever is. Het is niet altijd gemakkelijk, maar ik probeer me altijd te gedragen op een manier waarvan ik denk dat mijn klanten dat graag zouden zien. Zonder daarbij uit het oog te verliezen wie ik echt ben. En daar zit hem denk ik de uitdaging: wees jouw optimale zelf.
MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!