ZZP Servicedesk

De uitgeslapen ondernemer: 12 tips voor een goede nachtrust

De uitgeslapen ondernemer: 12 tips voor een goede nachtrust

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Iedereen weet hoe belangrijk een goede nachtrust en voldoende slaap is. De vele studies en onderzoeken naar slaap beamen dit. Tijdens je slaap herstelt je lichaam en brein zich van de dag, zodat je de volgende ochtend weer fris wakker wordt en gedurende de dag productief kunt zijn. Dit alles komt niet alleen ten goede van je lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar uiteindelijk ook van je onderneming. Jíj bent als zzp’er immers je onderneming.

Een goede nachtrust is belangrijk

Als zelfstandig ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je bedrijf. In de meeste gevallen heb je ook geen personeel of collega’s om op terug te vallen. Dit kan het gevoel van verantwoordelijkheid om alles af te krijgen versterken. Als ondernemer sta je 24 uur per dag, zeven dagen per week ‘aan’. Het werk niet mee naar huis nemen geldt niet voor jou (misschien werk je zelfs wel vanuit huis of heb je kantoor aan huis). Naast alle to do’s die je op een dag wil afwerken zit je als zzp’er ook bolvol ideeën, je bent ten slot van rekening een ondernemer. Het is dan makkelijk om door te werken tot de late avonduren en voor je het weet is het bedtijd. En als je eenmaal in bed gaat liggen spoken die ideeën door je hoofd, denk je aan die ene e-mail die je niet beantwoord hebt, die klant die je nog moet terugbellen of de administratie die je nog moet doen.   

Doorwerken gaat vaak ten kosten van je slaap, maar uiteindelijk gaat te weinig slaap ten kosten van je werk en dus je bedrijf. Slecht of weinig slapen heeft invloed op je (werk)prestaties. Je kan bijvoorbeeld sneller ziek worden. En als zelfstandige is dat iets wat je wilt vermijden. Ook maken mensen die slecht slapen vaker fouten. Hoewel fouten maken in het algemeen niet erg is, kan het voor sommige zzp’ers nare gevolgen hebben. Denk aan zzp’ers die zorg verlenen en een medische fout maken.


Heb je (soms) ook moeite om in slaap te komen? In dit artikel geven we je een aantal tips voor een goede nachtrust.

12 tips

  1. Het hebben van een goede nachtrust begint al overdag. Zorg dat je gedurende de dag een goede balans vindt tussen in- en ontspannen. Veel ondernemers zitten urenlang aan hun bureau, maar het is van belang dat je ook voldoende beweging hebt. Gezien je drukke schema wil sporten er nog wel eens bij inschieten, maar door regelmatig te sporten heb je meer energie en kun je dus met meer energie aan je bedrijf werken. Let wel, ’s avonds intensief sporten bevorderd de slaap niet. Probeer daarom overdag te sporten.

  2. Ben je niet zo’n sportfanaat? Geen probleem. Het helpt al enorm als je per dag een paar minuten rek- en strekoefeningen doet. Via Google of YouTube vind je tal aan energizer video’s. Dit zijn korte activiteiten of bewegingen die je energie geven. Je kunt natuurlijk ook altijd even naar buiten voor een wandeling.

  3. Hoewel het erg verleidelijk is om ’s avonds nog even achter de laptop te kruipen, is dit een minder goed idee als je goed wilt kunnen slapen. Het ‘blauwe licht’ dat van beeldschermen afkomt onderdrukt namelijk de aanmaak van het slaaphormoon. Dit geldt overigens voor alle beeldschermen, dus ook de televisie.

  4. Je kent het wel; je begint vol goede moed aan een nieuw boek dat vervolgens – na drie hoofdstukken gelezen te hebben – maandenlang op je nachtkastje ligt. Zonde, want als je moeite hebt om in slaap te komen is het juist goed om van te voren nog even uit een boek te lezen. En als je dan toch een boek leest, waarom dan geen boek waar je op zakelijk gebied iets aan hebt?

  5. Ondanks dat het algemeen bekend is dat je voor het slapen gaan het best cafeïne en andere opwekkende middelen – zoals suiker, frisdrank, nicotine of alcohol – moet vermijden, kan deze tip niet in het lijstje ontbreken. Om je te helpen ontspannen kun je het best warme thee (met honing) of melk drinken.

  6. Ook dit lijkt vanzelfsprekend, maar probeer een vaste routine te ontwikkelen waardoor je vanzelf gaat slapen. Dit houdt in dat je op een vaste tijd naar bed gaat en altijd op dezelfde tijd opstaat.

  7. Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd. Dit geldt ook voor je slaapkamer. Zorg voor een rustige omgeving zodat je niet wordt afgeleid. Dim ook de verlichting van de kamer waarin je de laatste uren voor het slapengaan verblijft.

  8. Wees dankbaar voor de dag die je hebt mogen beleven voordat je in bed stapt. Denk aan alle positieve dingen die de dag je heeft gebracht. Aan positieve dingen denken kan je helpen in slaap te vallen.

  9. Lig je eenmaal in bed en heb je nog moeite om in slaap te vallen? Probeer dan diep adem te halen en tel je in- en uitademingen tot je bij honderd bent.

  10. De appstore van je smartphone loopt bijna over van applicaties die je kunt gebruiken om beter in slaap te vallen (wel even het ‘blauwe licht’ op je telefoon uitschakelen😉). Denk aan geluiden die je helpen ontspannen, rustgevende muziek of zelfs begeleid mediteren.

  11. ‘Probeer ’s nachts niet te malen’, is makkelijker gezegd dan gedaan. Spoken de gedachtes maar door je hoofd en krijg je ze niet op een rijtje? Pak dan pen en papier en schrijf al je gedachtes op. Kijk welke gedachtes je de volgende dag op kunt lossen en maak daar een to do lijstje voor.

  12. Heb je nog een extra steuntje in de rug nodig? Bij veel apotheken of drogisterijen kun je natuurlijke slaapmiddelen kopen zoals valeriaan of melatonine. Laat je voor gebruik altijd goed informeren en overleg bij twijfel met je (huis)arts of specialist.

 

 * Ieder mens slaapt wel eens slecht. Heb je serieuze slaapproblemen, neem dan contact op met je (huis)arts.

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!