ZZP Servicedesk

De valkuilen van zzp’ers met een sterke persoonlijkheid

De valkuilen van zzp’ers met een sterke persoonlijkheid

Ben jij een zelfstandig ondernemer die kracht en zelfvertrouwen uitstraalt? Word jij ervaren als iemand met een sterke persoonlijkheid? Dan moet je deze zes valkuilen proberen te vermijden.

Blog van Barbara Martinus | Quali-Tijd

Mensen met sterke persoonlijkheden hebben vaak een voorkomen waar niemand omheen kan. Dat is niet enkel positief, deze sterke punten hebben hun keerzijde. Want soms lukt het door die sterke persoonlijkheid gewoonweg niet om een opdracht binnen te slepen. Je krijgt de ene afwijzing na de ander. ‘Geen klik’, ‘te veel ervaring’, ‘niet de juiste opleiding’. Ik hoor van sterke zzp’ers dat deze reacties regelmatig voorbij komen.

Doodongelukkig word je ervan. Waarom gebeurt dit? Jij bent een gedreven professional, je bent enthousiast en je bent goed in wat je doet. Je hebt alles gedaan om jezelf zo goed mogelijk te presenteren. Je weet wat je wilt en je hebt een vlotte babbel! Je wilt laten zien dat jij de beste keus bent. Als ambitieuze zelfstandig professional wil je graag jouw potentiële klant of werkgever overtuigen van jouw kwaliteiten.

Maar ben jij je wel bewust van de valkuilen waar mensen met sterke persoonlijkheden in lopen?

Valkuil 1

Praten over koeltjes en kalfjes is niet jouw ding! Soms is het praten over koetjes en kalfjes de ideale opwarmer voor het verkoop- of sollicitatiegesprek. Als je dit lastig vindt, bereid je er dan op voor. Oefen hoe je een gesprek begint, gaande houdt en weer afsluit.

Valkuil 2

Personal branding gaat niet écht over jou. Je praat veel over jezelf in plaats van over je toekomstige klant of werkgever. Het moet gaan over wat jij voor de ander kunt betekenen. Jouw interesse in de ander zorgt ervoor dat hij jou onthoudt. Geven loont!

Valkuil 3

Doe je niet beter voor dan dat je bent. Wanneer jouw lichaamstaal iets anders zegt dan jouw woorden, heeft je gesprekspartner je snel door! Personal branding is gebaseerd op echtheid. Wees de beste versie van jezelf.

Valkuil 4

Ook jij bent kwetsbaar! Kwetsbaar zijn we allemaal en je gesprekspartner zal zich daarin herkennen. Hierdoor word je eerder geloofd. Probeer niet de illusie te wekken dat jij foutloos bent. Als je jezelf laat zien mag je ook je kwetsbare kant laten zien.

Valkuil 5

Je kijkt niet voldoende naar je gesprekspartner. Door jouw lichaamstaal op de ander te richten (te spiegelen), kun je het contact direct versterken. Op een onbewust niveau verbind je je met de ander. Pas op dat je het spiegelen niet overdrijft.

Valkuil 6

Je bent je niet bewust van de communicatiestijl van je gesprekspartner. Als je zijn of haar stijl analyseert, zul je merken dat je sneller contact maakt. Let eens op de woordkeuze van jouw gesprekspartner: ‘Als je het zo bekijkt’ (visueel), ‘Dat klinkt me goed in de oren’ (auditief), ‘Dat voelt perfect voor mij’ (gevoel).

Houd bij alles wat je doet de ander in het vizier. Zo kun je echt contact maken en de opdracht binnenslepen!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.