ZZP Servicedesk

De valkuilen van zzp’ers met een sterke persoonlijkheid

De valkuilen van zzp’ers met een sterke persoonlijkheid

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Ben jij een zelfstandig ondernemer die kracht en zelfvertrouwen uitstraalt? Word jij ervaren als iemand met een sterke persoonlijkheid? Dan moet je deze zes valkuilen proberen te vermijden.
Blog van Barbara Martinus | Quali-Tijd
Mensen met sterke persoonlijkheden hebben vaak een voorkomen waar niemand omheen kan. Dat is niet enkel positief, deze sterke punten hebben hun keerzijde. Want soms lukt het door die sterke persoonlijkheid gewoonweg niet om een opdracht binnen te slepen. Je krijgt de ene afwijzing na de ander. ‘Geen klik’, ‘te veel ervaring’, ‘niet de juiste opleiding’. Ik hoor van sterke zzp’ers dat deze reacties regelmatig voorbij komen.
 
Doodongelukkig word je ervan. Waarom gebeurt dit? Jij bent een gedreven professional, je bent enthousiast en je bent goed in wat je doet. Je hebt alles gedaan om jezelf zo goed mogelijk te presenteren. Je weet wat je wilt en je hebt een vlotte babbel! Je wilt laten zien dat jij de beste keus bent. Als ambitieuze zelfstandig professional wil je graag jouw potentiële klant of werkgever overtuigen van jouw kwaliteiten. 
 
Maar ben jij je wel bewust van de valkuilen waar mensen met sterke persoonlijkheden in lopen?
 

Valkuil 1

Praten over koeltjes en kalfjes is niet jouw ding! Soms is het praten over koetjes en kalfjes de ideale opwarmer voor het verkoop- of sollicitatiegesprek. Als je dit lastig vindt, bereid je er dan op voor. Oefen hoe je een gesprek begint, gaande houdt en weer afsluit.
 

Valkuil 2

Personal branding gaat niet écht over jou. Je praat veel over jezelf in plaats van over je toekomstige klant of werkgever. Het moet gaan over wat jij voor de ander kunt betekenen. Jouw interesse in de ander zorgt ervoor dat hij jou onthoudt. Geven loont!
 

Valkuil 3

Doe je niet beter voor dan dat je bent. Wanneer jouw lichaamstaal iets anders zegt dan jouw woorden, heeft je gesprekspartner je snel door! Personal branding is gebaseerd op echtheid. Wees de beste versie van jezelf.
 

Valkuil 4

Ook jij bent kwetsbaar! Kwetsbaar zijn we allemaal en je gesprekspartner zal zich daarin herkennen. Hierdoor word je eerder geloofd. Probeer niet de illusie te wekken dat jij foutloos bent. Als je jezelf laat zien mag je ook je kwetsbare kant laten zien. 
 

Valkuil 5

Je kijkt niet voldoende naar je gesprekspartner. Door jouw lichaamstaal op de ander te richten (te spiegelen), kun je het contact direct versterken. Op een onbewust niveau verbind je je met de ander. Pas op dat je het spiegelen niet overdrijft.
 

Valkuil 6

Je bent je niet bewust van de communicatiestijl van je gesprekspartner. Als je zijn of haar stijl analyseert, zul je merken dat je sneller contact maakt. Let eens op de woordkeuze van jouw gesprekspartner: ‘Als je het zo bekijkt’ (visueel), ‘Dat klinkt me goed in de oren’ (auditief), ‘Dat voelt perfect voor mij’ (gevoel).
 
Houd bij alles wat je doet de ander in het vizier. Zo kun je echt contact maken en de opdracht binnenslepen!
 
Meer weten over of contact opnemen met Barbara? Bekijk hier haar profiel.
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Met onze ZZP Verkiezingsmatrix zie je in één oogopslag welke partij iets te zeggen heeft over een thema dat voor jou belangrijk is. 

Onze zzp'er Sandra Dekker
Na een opleiding makelaardij, verzekeringseconomie, traineeship bij de KLM, diverse managementfuncties, een handel in schilderijen én meegewerkt te hebben aan verschillende startups wist zzp’er Sandra één ding zeker: “Van alle verschillende…
Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…
Pilot webmodule zzp
Op 11 januari 2021 is de pilot van de webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA) van start gegaan. Met deze online module kunnen opdrachtgevers middels het invullen van een vragenlijst helder krijgen of ze een zzp’er mogen inhuren voor een opdracht…
goede voornemens voor zzp'ers
Hoewel er tussen 31 december en 1 januari feitelijk weinig verandert, voelt de eerste dag van het nieuwe jaar toch altijd als een schone lei. En waarom zou je eigenlijk wachten tot 1 januari? December is hét moment om alvast over veranderingen na…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.