ZZP Servicedesk

Dit zijn dé SEO prioriteiten van het moment

Dit zijn dé SEO prioriteiten van het moment

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Met een eigen website, hoop je dat - wanneer bezoekers op zoek zijn naar een bepaald product of antwoord – jij bovenaan staat in de zoekresultaten. Je wilt goed vindbaar zijn; zeker als mensen voornamelijk op jouw website komen via een zoekmachine (organisch zoekverkeer). Er zijn genoeg tips te vinden over hoe je de SEO-resultaten via Google kunt optimaliseren, maar waar ligt de prioriteit en waar kun jij nu meteen mee aan de slag?
Hier kan en moet je nu mee aan de slag!

1. Implementeren en controleren van gestructureerde data

Gestructureerde data
Het is belangrijk om aan Google door te geven waar jouw website uit bestaat: wat is je bedrijf, welke content staat er op je website en hoe is deze content opgebouwd? Zorg dat de gegevens van jouw pagina kloppend en opgeslagen zijn in Google Search Console. Let hierbij op de titel tag, meta omschrijving, het gebruik van h1 tag (header), interne links, backlinks en de optimalisatie van afbeeldingen.

Tip: gebruik niet overal dezelfde header en zeker geen header die niks met de onderneming te maken heeft. Het moet echt duidelijk zijn waar je bedrijf voor staat. Op deze manier kan Google jouw bedrijf het beste linken aan een zoekwoord.

Plug-ins
Bekijk welke plug-ins jij gebruikt op je website. Plug-ins zijn stukjes software, gemaakt en verspreid door andere bedrijven, die de internetinhoud beheren welke jouw website zelf niet kan verwerken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepatenteerde formaten voor video, audio, online spellen en presentaties. Dit is een belangrijk onderdeel bij het testen van je HTML-structuur. Plug-ins conflicteren vaak met elkaar, omdat elke plug-in enkel zijn code heeft die zijn eigen functionaliteit werkend maakt. Er wordt niet met andere plug-ins of website templates rekening gehouden. Bovendien kan het overmatig gebruik van plug-ins leiden tot een trage website vanwege overbodige codes. Kijk daarom kritisch naar het gebruik van plug-ins: zijn deze echt noodzakelijk?

Website template
Wanneer je een bestaand website template gebruikt (gratis of betaald) zijn er veel mogelijkheden binnen het template. Je gebruikt hier slechts in de praktijk een klein gedeelte van. De niet gebruikte code wordt wel standaard ingeladen, waardoor je website trager wordt. Houd hier dus rekening mee.
 

Google Search Console
Als bovenstaande informatie beschikbaar is, begrijpt Google wat de content betekend. Daarnaast verbeter je hierdoor je vindbaarheid en ben je veel informatiever voor je bezoeker. Test via Google Search Console of je data goed gestructureerd is.

 

2. Mobile first

Je website zal anno 2019 toch echt mobielvriendelijk moeten zijn. Wellicht heb je uit gegevens van Google Analytics kunnen concluderen dat een groot aantal van je websitebezoekers een smartphone of tablet gebruikt. AMP (Accelerated Mobile Pages), een project van Google, zorgt dat je mobiele website snel en goed weergegeven is voor je bezoeker. AMP ‘downgrade’ als het ware jouw website: in plaats van veel content en tools op de huidige pagina, is er op de mobiele versie alleen tekst en een afbeelding te zien. De website kopiëren naar AMP is mogelijk, je kunt dit voor bepaalde pagina’s instellen. 
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken. 
 

3. User Experience

Heatmap tools
Bekijk waar de ogen van je bezoeker op gericht zijn bij het gebruik van de website. Je kunt hiervoor zogenoemde heatmap tools gebruiken. Met zo’n tool kun je precies zien hoe mensen met de navigatie van je website werken, maar ook waar mensen afhaken. Bij dit laatste is het bouncepercentage van je website van toepassing.

Lage bounce rate
Als het bouncepercentage van een bepaalde pagina laag is, kan daaruit worden geconcludeerd dat mensen voor langere tijd op de website rond blijven hangen. Dit kan zijn doordat jij in artikelen doorlinkt naar andere pagina’s van je eigen website. Zorg dat deze pagina’s altijd geopend worden in een nieuw venster, anders zijn bezoekers de originele webpagina kwijt. Ook met het gebruik van videocontent zorg je er voor dat mensen langer op jouw website blijven, omdat er tijd genomen wordt om de video te bekijken.

Hoge bounce rate
Als het bouncepercentage van een bepaalde pagina hoog is, komt dit bijvoorbeeld door de trage laadsnelheid van je website. Als het laden te lang duurt, klikken mensen de pagina al snel weg. Het kan ook zijn dat er teveel wordt doorgelinkt naar andere externe pagina’s, waardoor je jouw bezoekers naar andere websites stuurt. Dit is niet de bedoeling.

Tip: Hoe langer er op een website rondgekeken wordt, hoe hoger de website in de SEO-resultaten van Google komt. Bekijk via Google Analytics hoe lang bezoekers gemiddeld op jouw website blijven.

Hoge bounce rate kan positief zijn
Vergeet echter niet dat veel bezoekers via een link of via een zoekmachine op jouw website terechtkomen. Als de bezoeker het antwoord op zijn of haar vraag al heeft gevonden op de desbetreffende pagina, is het geen noodzaak om andere pagina’s van de website te bezoeken. De bezochte pagina bood alles wat nodig was. In dat geval kan een hoog bouncepercentage juist een goed teken zijn. Je kunt dan bijvoorbeeld een ‘doel’ instellen in Google Analytics, zodat je weet of mensen gevonden hebben wat ze zochten. Bijvoorbeeld een whitepaper download, inschrijven voor je nieuwsbrief of een contactformulier. Zo kun je de data beter meten. Ook kun je bijvoorbeeld een stemknop plaatsen met de vraag: gevonden wat je zocht? 

In het volgende artikel worden de laatste twee SEO prioriteiten uitgelicht. Hoe kun goed scoren met zogenoemde ‘featured snippets’ en zoekwoorden? En hoe optimaliseer je jouw content, de websitestructuur en -navigatie?
 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Zeo. Bekijk de website voor meer relevante blogs. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Toegang tot exclusieve content
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

customer relationship management
Klanten bepalen het succes van jouw onderneming. Om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst voor jouw diensten of producten blijven kiezen, is…
Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in…
Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer…
5 handige apps voor in de auto
Brandstof besparen, kilometerregistratie bijhouden, files vermijden: met deze apps tover je je tablet of smartphone om in een supertool voor in de auto. …

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.