ZZPSERVICEDESK

‘Een klein foutje kan je al een klant kosten’

‘Een klein foutje kan je al een klant kosten’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Roosen heeft al zo’n 15 jaar zijn eigen advocatenkantoor en zou niets anders meer willen dan ondernemen. ‘‘Ik heb maar zo kort in loondienst gewerkt dat ik bijna niet beter weet dan hoe het is om te ondernemen.’’
Meneer Roosen over het ondernemerschap als advocaat
In 1983 is Roosen afgestudeerd in het Nederlands recht. De eerste jaren van zijn carrière is hij werkzaam als jurist op een accountantskantoor, waarnaast hij ook fiscaal recht studeert. ‘‘Al snel besloot ik te gaan ondernemen en sinds 2001 heb ik mijn eigen advocatenkantoor aan huis, gevestigd in Houten’’, vertelt Roosen.

Langdurige relaties

‘‘Ik geef vooral juridisch advies aan ondernemers in het midden- en klein bedrijf. Zij hebben geen eigen juridische afdeling en komen daarom bij mij voor juridisch en fiscaal advies. Zij weten wat ze aan mij hebben en komen daarom ook steeds bij mij terug. Daarnaast komen er ook particulieren bij mij voor bijvoorbeeld echtscheidingen. Dit zijn vooral mensen die eenmalig een advocaat in de buurt nodig hebben en mij om die reden hebben uitgekozen.”
 

Ondernemen door de jaren heen

‘‘Het ondernemerschap is er voor mij gedurende de tijd wel makkelijker op geworden’’, vertelt Roosen. ‘‘Jaren geleden moest alle informatie nog uitgeschreven worden, wat erg veel tijd kostte. Tegenwoordig handel ik het grootste deel via de email en telefoon af met mijn klanten. Dit gaat snel en mijn klanten hoeven tegenwoordig niet meer voor ieder wissewasje bij mij langs te komen. De meeste klanten wonen namelijk niet in de buurt van mijn kantoor.’’
Ondanks dat de technologie het ondernemerschap makkelijker heeft gemaakt, zijn er wel een aantal nadelen aan het ondernemerschap. ‘‘Je moet jezelf als zelfstandig advocaat constant blijven profileren. Een klein foutje kan je al een klant kosten. Soms ben ik wel eens bang dat ik in een keer al mijn klanten kwijtraak. Daarom heb ik liever 100 klanten met een kleine opdracht, dan drie klanten met een grote opdracht’’, vertelt Roosen. ‘‘Daarnaast ben ik ook heel slecht in netwerken. Ik ben totaal niet commercieel ingesteld en de boekhouding is al helemaal niet aan mij besteed. Gelukkig neemt mijn vrouw dit van mij over, waardoor ik mij geheel op mijn praktijk kan richten.’’
 

Crisis

Roosen mag dan een vaste klantenkring hebben, de crisis is hem niet in de koude kleren gaan zitten. ‘‘Aan het begin van de economische crisis viel de schade in mijn branche erg mee’’, zegt Roosen. ‘‘Toch hebben wij, advocaten, te lang gedacht dat de klanten gewoon zouden blijven komen. Wij waren immers de enige professionals die juridische dienstverlening konden bieden. Maar niets was minder waar. Er is vandaag de dag erg veel concurrentie in mijn branche. Vooral voor kleinere juridische problemen als echtscheidingen. Dit heeft er voor gezorgd dat ik naast mijn advocatenkantoor aan de slag ben gegaan als Juridisch docent, waar ik ook erg blij van word. Het is erg fijn om met mensen te werken die iets van je willen leren.’’
 

Specialiseren en samenwerken

‘‘Ik raad toekomstige ondernemers daarom ook aan om zich te gaan specialiseren in hun vak. Wordt geen ondernemer als zo vele, maar onderscheidt je van de massa. Daarnaast kan samenwerken met ondernemers uit andere branches ook een uitkomst bieden. Ik werk zelf samen met een pensioenadviseur en financieel adviseur. Zo kan ik opdrachten aannemen die in mijn eentje niet haalbaar zijn.’’
 

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact via telefoon
  • Persoonlijk contact via chat
  • Persoonlijk contact via whatsapp
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Meer dan 20 downloads & checklists
  • Toegang tot het ZZP netwerk
  • Netwerk en kennis events

€ 12,50

 p/m

ComputerComputer
Foto: Pexels
Zo blijf je gemotiveerd om in jezelf te willen investeren Ruim 800.000 zzp’ers en flexwerkers met een laag tot gemiddeld inkomen, hebben niet de…
Presenteren
Over wie jij bent en wat je doet Hoe irritant is het als je met iemand in gesprek bent die veel te langdradig is,…
Stockroom
En om problemen te voorkomen Het magazijn is voor ieder bedrijf belangrijk. Hier worden immers de producten opgeslagen, verplaatst en misschien wel verstuurd. Het…
Urenregistratie
Uren registreren is van groot belang | Keeping Urenregistratie is voor elke zzp’er enorm belangrijk. Of het nu gaat om het urencriterium waar je…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.