ZZP Servicedesk

‘En toen zag ik een gigantische spin over de muur rennen’

‘En toen zag ik een gigantische spin over de muur rennen’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Iedere ondernemer heeft er wel eens van gehoord, prioriteiten stellen. Je maakt to-do-lijstjes, je plant de deadlines, je bent bewust bezig met de taken die vandaag af moeten en de extra dingen die je wellicht nog kunt doen als er tijd over is. Tijd over is... ook zo’n illuster begrip. Maar goed, prioriteiten stellen is iets wat er tegenwoordig op de basisschool al in geprogrammeerd wordt. Maar hoe doe je dat nou?
Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid
Het valt me op dat mijn prioriteiten blijkbaar nogal snel kunnen veranderen. Ik zat eerder keurig op kantoor dit blog te schrijven, het onderwerp was ‘forecasting’. En toen zag ik een gigantische spin over de muur rennen. Ik ben nu een paar uur verder, de was is keurig gewassen, gedroogd en gevouwen, de woonkamer gezogen en gedweild en de bedden verschoond. Ik heb overigens niets meer gedaan aan het werk dat ik had liggen totdat de grote meneer thuis was. Hij heeft voor mij de harige achtpoot opgejaagd en verwijderd. Het onderwerp van de blog is en passant ook veranderd.
 

Risico

Maar toch verdwijnen de prioriteiten niet. Het risico dat ik loop, is dat ik deadlines mis of het tijdsbestek waarin ik de werkzaamheden moet verrichten dusdanig verklein dat het moeilijk wordt om het werk af te krijgen. Het stellen van prioriteiten is dan ook helemaal geen verkeerde zaak. Mijn mening is dat klanten voor alles gaan. Wanneer ik bezig ben met mijn website en er belt een klant, dan gaat de klant voor. Wanneer ik bezig ben voor een klant en er belt een andere klant, tja dan moet ik prioriteiten gaan stellen. Hoe bepaal je nu welke klant belangrijker is?
 

Werkwijze

In mijn geval hangt het af van de hoeveelheid werk die erin zit. Ik heb ooit tijdens een secretaresse-opleiding het volgende geleerd: Wanneer je wordt gebeld en er belt direct nog iemand, zet deze dan niet gelijk in de wacht. Informeer bij beide personen waar zij over bellen en bepaal daarna de werkwijze. Als voorbeeld werd een situatie gegeven waarbij de tweede beller vijf minuten in de wacht heeft gehangen, terwijl de secretaresse de eerste beller te woord stond en verder hielp. De tweede beller wilde enkel doorverbonden worden. Een handeling die binnen enkele seconden klaar had kunnen zijn, waarna de secretaresse in alle rust de eerste beller had kunnen afhandelen.
 

Niet bindend

Zo bepaal ik mijn prioriteiten ook. Ondanks dat ik soms met iets heel belangrijks bezig ben, kan het zomaar zijn dat er iets tussendoor komt wat ik in een paar tellen kan oplossen. Ik zie niet in waarom ik dat moet laten liggen totdat ik een ander moment daarvoor heb ingepland. Daarnaast houd ik er met mijn dag- en weekplanning rekening mee dat er ad hoc zaken tussendoor komen. Het is een kwestie van een tijdslimiet stellen. Duurt het langer dan zoveel minuten, dan moet ik het apart inplannen en dat communiceer ik dan ook naar de desbetreffende persoon. Als zelfstandig ondernemer valt het me steeds vaker op dat het stellen van prioriteiten niet bindend is.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Je logo is hét belangrijkste communicatiemiddel voor de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Dat is niet iets dat je even in elkaar flanst….
Sporten een gewoonte maken
Iedere ondernemer moet prioriteiten stellen. Vaak komt werk op één, omdat er toch geld verdiend moet worden. Sporten (en gezond eten) wil er dan…
Het is zomer in Nederland en dat is te merken. Er is sprake van een hittegolf. Maar 30 graden of niet, jij kunt niet…
Zzp vakantie tijd goed indelen
Als de vakantieperiode voor de deur staat komt bij veel zzp’ers de vraag naar boven of het wel slim is even weg te gaan….

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.