ZZPSERVICEDESK

‘En toen zag ik een gigantische spin over de muur rennen’

‘En toen zag ik een gigantische spin over de muur rennen’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Iedere ondernemer heeft er wel eens van gehoord, prioriteiten stellen. Je maakt to-do-lijstjes, je plant de deadlines, je bent bewust bezig met de taken die vandaag af moeten en de extra dingen die je wellicht nog kunt doen als er tijd over is. Tijd over is... ook zo’n illuster begrip. Maar goed, prioriteiten stellen is iets wat er tegenwoordig op de basisschool al in geprogrammeerd wordt. Maar hoe doe je dat nou?
Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid
Het valt me op dat mijn prioriteiten blijkbaar nogal snel kunnen veranderen. Ik zat eerder keurig op kantoor dit blog te schrijven, het onderwerp was ‘forecasting’. En toen zag ik een gigantische spin over de muur rennen. Ik ben nu een paar uur verder, de was is keurig gewassen, gedroogd en gevouwen, de woonkamer gezogen en gedweild en de bedden verschoond. Ik heb overigens niets meer gedaan aan het werk dat ik had liggen totdat de grote meneer thuis was. Hij heeft voor mij de harige achtpoot opgejaagd en verwijderd. Het onderwerp van de blog is en passant ook veranderd.
 

Risico

Maar toch verdwijnen de prioriteiten niet. Het risico dat ik loop, is dat ik deadlines mis of het tijdsbestek waarin ik de werkzaamheden moet verrichten dusdanig verklein dat het moeilijk wordt om het werk af te krijgen. Het stellen van prioriteiten is dan ook helemaal geen verkeerde zaak. Mijn mening is dat klanten voor alles gaan. Wanneer ik bezig ben met mijn website en er belt een klant, dan gaat de klant voor. Wanneer ik bezig ben voor een klant en er belt een andere klant, tja dan moet ik prioriteiten gaan stellen. Hoe bepaal je nu welke klant belangrijker is?
 

Werkwijze

In mijn geval hangt het af van de hoeveelheid werk die erin zit. Ik heb ooit tijdens een secretaresse-opleiding het volgende geleerd: Wanneer je wordt gebeld en er belt direct nog iemand, zet deze dan niet gelijk in de wacht. Informeer bij beide personen waar zij over bellen en bepaal daarna de werkwijze. Als voorbeeld werd een situatie gegeven waarbij de tweede beller vijf minuten in de wacht heeft gehangen, terwijl de secretaresse de eerste beller te woord stond en verder hielp. De tweede beller wilde enkel doorverbonden worden. Een handeling die binnen enkele seconden klaar had kunnen zijn, waarna de secretaresse in alle rust de eerste beller had kunnen afhandelen.
 

Niet bindend

Zo bepaal ik mijn prioriteiten ook. Ondanks dat ik soms met iets heel belangrijks bezig ben, kan het zomaar zijn dat er iets tussendoor komt wat ik in een paar tellen kan oplossen. Ik zie niet in waarom ik dat moet laten liggen totdat ik een ander moment daarvoor heb ingepland. Daarnaast houd ik er met mijn dag- en weekplanning rekening mee dat er ad hoc zaken tussendoor komen. Het is een kwestie van een tijdslimiet stellen. Duurt het langer dan zoveel minuten, dan moet ik het apart inplannen en dat communiceer ik dan ook naar de desbetreffende persoon. Als zelfstandig ondernemer valt het me steeds vaker op dat het stellen van prioriteiten niet bindend is.

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, chat, mail en WhatsApp
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

ComputerComputer
thuiswerken zzp
Werken in je favoriete café of op die andere fijne werkplek zit er gezien het coronavirus voorlopig niet in: de kans dat je thuis…
Google website zoekmachines
Hoe vaak google je iets en kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Heel vaak waarschijnlijk, en dat is voor al…
Je bent in loondienst en je wilt daarnaast aan de slag als zzp’er. Dit kan zijn omdat je uiteindelijk ondernemer wilt worden of omdat…
Anne Smeulders
Column Anne Smeulders | Trouwmeisjes Op 22 juni 2019 vond de KVK Startersdag in Utrecht, Den Haag en Eindhoven plaats. ZZP Servicedesk stond in…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.