ZZP Servicedesk

Het verhaal van de Uberpreneur

Het verhaal van de Uberpreneur

Je wilt graag klanten vinden, maar reclame maken kost geld en met van deur-tot-deur gaan heb je niet altijd succes. De Filipijnse ondernemer Gavin Escolar bedacht een slimme nieuwe manier voor marketing: hij maakt persoonlijke reclame tijdens zijn werk als taxichauffeur voor Uber in San Francisco. Met deze tactiek heeft hij in een jaar 222.500 euro verdient.

Hoe je Uber kunt combineren met jouw onderneming
Gavin maakt en verkoopt sieraden. In een markt waar veel concurrentie is, wil hij zich onderscheiden. Hij kon wel betalen voor reclames, maar ‘normale’ reclameborden worden vaak over het hoofd gezien. Tijdens zijn werk als chauffeur voor Uber vond hij de oplossing.

Hoe kwam hij op het idee?

Uber is een app waarmee je een taxi kunt bestellen van zowel particuliere als gecertificeerde chauffeurs. Gavin begon als taxichauffeur bij Uber om wat bij te verdienen naast zijn sieradenverkoop. Hij verwachtte dat passagiers geen gesprek met hem zouden willen aangaan, maar daar vergiste hij zich in. Zijn meerijders vroegen vaak wat hij deed naast zijn bijbaan en waren nieuwsgierig naar zijn producten. Nadat hij een aantal keren gevraagd werd om een visitekaartje, kwam hij op het idee om Uber te gebruiken om zijn sieraden te promoten.

Auto als showroom

In eerste instantie gebruik je Uber om van A naar B te gaan, niet om een sales pitch over iemands onderneming te horen. Dat is dan ook niet wat Gavin doet: hij zorgt ervoor dat jij begint over zijn sieraden. Om zijn pols heeft hij armbanden, om zijn nek een ketting, om zijn voorspiegel hangen sieraden en hij heeft zelfs een catalogus in de auto liggen. Hij wacht geduldig tot zijn passagiers vragen stellen over al die sieraden. Hij gebruikt zijn auto als een showroom en laat hints achter voor de geïnteresseerden.

Kwaliteit boven kwantiteit

Er zijn klanten die niet geïnteresseerd zijn in zijn sieraden en geen vragen stellen. Dat maakt Gavin niks uit. De passagiers die niet beginnen over de sieraden, zijn volgens Gavin toch geen potentiële klanten. Als hij per dag met een paar mensen een warm gesprek kan aangaan van 10 minuten over zijn onderneming, dan is hij geslaagd. Hij is van mening dat een kort gesprek met een aantal personen sneller voor klanten zorgt dan een reclamefolder.

Uberpreneurship

Gavin heeft met zijn ‘Uberpreneurship’ het beste van meerdere werelden: hij heeft een stabiel inkomen van het rijden voor Uber, hij maakt gratis reclame bij zijn passagiers en hij bouwt een netwerk op. Uber zelf heeft er geen problemen mee. Zij vinden het ondersteunen van de lokale economie belangrijk en geven daarom chauffeurs de mogelijkheid om reclame te maken als zij dit willen.
De ondernemer is inmiddels chauffeur geweest voor verschillende invloedrijke zakenmensen, (zoals de CEO van Eventbrite) die vervolgens over hem vertelden aan hun collega’s en vrienden. Gavin heeft met zijn innovatieve manier om reclame te maken de weg vrijgemaakt voor andere ondernemers.

Uitbreiding

Zijn manier van reclame maken is zo’n succes, dat hij moest gaan uitbreiden. Het is niet meer mogelijk om meerdere dagen te rijden voor Uber, terwijl hij daarnaast nog sieraden moet maken voor klanten. Hij heeft een aantal chauffeurs aangenomen die voor hem op zijn manier reclame maken. Zelf rijdt hij nog wel een paar uur per week, maar hij besteedt het vooral uit.

Inspirerend

Het verhaal van Gavin is inspirerend. Hij is tactvol en valt zijn passagiers niet lastig. Reclame maken is belangrijk, maar hij is ook een chauffeur en dat betekent dat hij het zijn passagiers naar hun zin wil houden.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.