ZZP Servicedesk

Hoe haal je klanten over om een aankoop te doen?

Hoe haal je klanten over om een aankoop te doen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Een klant heeft jouw product of dienst nodig, maar hij twijfelt tussen jou en een andere ondernemer. Om ervoor te zorgen dat deze klanten voor jou kiezen, kun je een extra stimulans geven. Hier zijn 6 manieren om klanten te beïnvloeden.
6 manieren om klanten te beïnvloeden

Cialdini

In de jaren ‘80 heeft Robert Cialdini, professor in de marketing en psychologie, een boek uitgebracht waarin een aantal tactieken naar voren kwamen om klanten te beïnvloeden. Sindsdien is zijn boek op meerdere lijsten gezet als ‘best business book’ door respectabele kranten als Forbes en Harvard Review. Onze redactie heeft de 6 principes van Cialdini op een rij gezet.
 

1. Wederkerigheid

Om potentiële klanten te stimuleren, kun je een investering in hen doen. Denk aan winkels die een gratis sample of cadeautje weggeven, of een restaurant dat een rondje van de zaak geeft. Klanten voelen zich verplicht iets terug te doen bij het ontvangen van een cadeau. Hier kun je als ondernemer gebruik van maken.
 
Als je een webshop hebt, kun je een gratis cadeaubon sturen naar een groep mensen of een klein artikel weggeven. Deze groep kan bestaan uit ontvangers van jouw nieuwsbrief, maar je kunt het ook naar oude klanten sturen in de hoop dat ze weer gebruik gaan maken van jouw diensten. Zij hebben dan sneller de neiging om een aankoop bij jou te doen dan bij de concurrentie.
 

2. Autoriteit

Als een dokter zegt dat een pijnstiller werkt, zal het wel zo zijn. Hij heeft er immers voor gestudeerd. Klanten gaan ervan uit dat experts weten wat zij nodig hebben. Probeer een autoriteit op jouw gebied te vinden die jou wilt aanraden. Hierdoor profileer jij jezelf als een ondernemer die verstand heeft van zijn zaken.
 

3. Sociaal bewijs

Vaak zie je in advertenties dat het product waarvoor reclame gemaakt wordt, door duizenden anderen is gekocht. Dit geeft de potentiële klanten het gevoel dat het product een succes is, wat ervoor zorgt dat zij het zelf ook willen.
 
Ga als ondernemer naar je oude klanten toe en vraag hoe jouw dienst of product hen bevalt. Dit kan je via de mail doen, wat veel webshops doen, of met een persoonlijk telefoontje. Zet deze succesverhalen op je website of in je advertenties. Als je klanten hier toestemming voor geven, kun je zelfs een foto van hen gebruiken.
 

4. Schaarste

Als je kijkt naar producten in webshops, staat er vaak bij dat er bijvoorbeeld ‘nog maar vijf producten beschikbaar’ zijn. Dit geeft de koper het idee dat hij snel moet zijn als hij het wil hebben. Dat zorgt ervoor dat hij over kan gaan tot een impulsaankoop. Als zelfstandig professional kun je hier gebruik van maken. Je kunt bijvoorbeeld korting geven op jouw diensten, en klanten verplichten binnen een bepaalde periode te reageren om hier gebruik van te maken.
 

5. Commitment en consistentie

Als je mensen ‘ja’ laat zeggen op kleine verzoeken, zullen ze sneller ‘ja’ zeggen op grotere verzoeken die hierna komen. Hier kun je als ondernemer gebruik van maken door iets kleins te vragen van je klanten, zoals jouw  Facebookpagina te liken of jou te volgen op Twitter. Zo laat je klanten in jou investeren. De volgende verzoeken die jij doet hebben dan meer kans op een positief antwoord.

 

6. Sympathie

Als klanten je aardig vinden zullen ze eerder jouw producten of diensten gebruiken. Ga vriendelijk met je klanten om en wees geïnteresseerd in wat ze te zeggen hebben. Een goede communicatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer zorgt er al gauw voor dat je een vaste klant krijgt.
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Met onze ZZP Verkiezingsmatrix zie je in één oogopslag welke partij iets te zeggen heeft over een thema dat voor jou belangrijk is. 

Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…
Pilot webmodule zzp
Op 11 januari 2021 is de pilot van de webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA) van start gegaan. Met deze online module kunnen opdrachtgevers middels het invullen van een vragenlijst helder krijgen of ze een zzp’er mogen inhuren voor een opdracht…
Jigal Schrijver
Je bent zzp’er en je krijgt een aanvraag voor een mooie opdracht binnen. Na kennis te hebben gemaakt met de opdrachtgever, zal de opdracht besproken worden. De onderhandeling kan beginnen. Maar hoe pak je dat aan als zzp’er? Jigal Schrijver en…
Inge | Foto: Nationale-Nederlanden
Op basis van goed vertrouwen en mondelinge afspraken verloopt het gros van de zzp-opdrachten vlekkeloos. “Maar juist die ene keer waarbij het misging, had ik graag willen voorkomen”, zegt zelfstandig copywriter Ingeborg. Een overeenkomst van…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.