ZZPSERVICEDESK

Hoe je niet om moet gaan met potentiële klanten

Hoe je niet om moet gaan met potentiële klanten

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Gefrustreerder kun je me niet krijgen. Ik kom als potentiële klant vertellen dat ik jouw dienstverlening of product wil afnemen, ik weet precies te vertellen wat ik wil, we hebben een paar keer e-mail contact en daarna hoor ik he-le-maal niets meer. Telefonisch niet bereikbaar, per e-mail geen reactie. Maar aan de andere kant krijg ik van de sales directeur een verzoek om hun acquisitietraject eens door te lichten, omdat hij het gevoel heeft dat er toch wat verkopen blijven liggen. Nee joh, zou je denken???
Blog van Helma Lensen – Aertssen
Deze ervaring heb ik nu een paar keer vlot achter elkaar gehad. Tijdens mijn zoektocht naar een passende oplossing voor een lease auto en tijdens mijn zoektocht naar een goede online oplossing voor een aantal van mijn werkzaamheden. Met beide leveranciers heb ik gesproken, telefonisch en fysiek, is er een paar keer e-mail contact geweest. En na het doen van een aantal beloftes van hun kant heb ik niets meer gehoord. Helemaal niets meer. Op e-mails wordt niet gereageerd en telefonisch kan ik berichten achterlaten totdat ik een ons weeg, maar ik word niet teruggebeld.
 
Persoonlijk vind ik dat een vreemde manier van omgaan met een potentiële klant. Vooral als je je indenkt dat ik met een van die bedrijven heb gesproken over het onderzoeken van hun acquisitietraject, omdat ze het gevoel hebben dat hun conversie omhoog zou moeten kunnen. Regel nummer één in sales is volgens mij toch wel dat je een koopsignaal serieus moet nemen. Gevolgd door regel twee; doe geen beloftes die je niet nakomt. Als er iets slecht is voor een bedrijf is het slechte mond tot mond reclame. En zo loop je daar natuurlijk wel meer risico op.
 
Twee weken geleden heb ik geblogd over de ‘Zakelijke Relatie Rekening’. Het is belangrijk te onthouden dat je in het kennismakingsproces nog niet genoeg hebt gestort om te stoppen met het nakomen van afspraken. Dit geldt voor mij als mogelijke afnemer, maar absoluut ook voor de mogelijke dienstverlener. En ondanks dat koopsignalen heel subtiel kunnen zijn, is het belangrijk om elk mogelijk signaal goed uit te vragen. Houd hierbij wel in het achterhoofd dat iemand misschien kan twijfelen, maar dat dit niet betekent dat deze persoon nee gaat zeggen.
 
Wanneer ik het hierover heb met ondernemers geven zij aan dat zij liever hun geld inzetten op de ‘quick wins’. De klanten die het 100 procent zeker weten, niet zoveel vragen stellen en lekker vlot kopen. De twijfelaars kosten veel tijd en geld, terwijl een omzet niet zeker is. Uiteraard is dit een logische uitleg. Maar waar even aan voorbij gegaan wordt, is dat de ‘quick wins’ ook vaak mensen zijn die gemakkelijk overstappen wanneer ze iets tegen komen dat goedkoper is. Twijfelaars zullen dit minder snel doen. Wanneer de service en de dienstverlening of het product waar ze voor betalen goed en betrouwbaar is, zijn zij vaak trouwe en langdurige klanten. Daarnaast hebben zij het minst vaak betalingsproblemen, ook niet onbelangrijk…

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, chat, mail en WhatsApp
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

ComputerComputer
Instagram was een van de eerste apps die filters introduceerde om zo effecten aan foto’s en video’s toe te voegen. In Nederland maken inmiddels…
Anne Smeulders
Column Anne Smeulders | Trouwmeisjes Op 22 juni 2019 vond de KVK Startersdag in Utrecht, Den Haag en Eindhoven plaats. ZZP Servicedesk stond in…
presenteren masterclass
Zo vertel je wie je bent en waar je goed in bent Pijn en problemen Veel zzp’ers verkopen te weinig omdat ze laaiend enthousiast…
Presenteren
Tips voor een onvergetelijke presentatie Sommige mensen denken dat een speciaal talent vereist is om presentaties te geven. Niets is echter minder waar. Spreken…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.