ZZP Servicedesk

Hoe maak ik een sterkte-zwakte analyse?

Hoe maak ik een sterkte-zwakte analyse?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Je moet je sterk positioneren op de markt. Om voor te blijven op je concurrenten kun je een sterkte-zwakte analyse maken. Bij zo’n analyse kijk je naar de punten waarop jij goed presteert en welke punten je nog moet verbeteren. Je kunt met de uitslagen van deze analyse de toekomst van jouw onderneming bepalen.
Versterk je positie op de markt
Een sterkte-zwakte analyse noemen ze ook wel een SWOT analyse. Dit staat voor Strengths, Weaknesses, Oppurtunities and Threats. Je kijkt bij zo’n analyse niet alleen naar de sterke en zwakke punten, maar ook naar de kansen die je kunt pakken en de bedreiging die jouw concurrenten vormen. Je moet bij een sterkte-zwakte analyse zo objectief mogelijk kijken naar jezelf.
 

Interne elementen

De analyse is opgedeeld in interne en externe elementen. Je kijkt bij interne elementen naar de sterke en zwakke punten van jezelf. Hoewel het ‘intern’ is, kun je jezelf wel vergelijken met de concurrent. De snelste manier om te ontdekken waar jij slecht in bent, is zien dat een ander het beter doet.
 
Bij sterke punten kijk je naar de dingen die jij beter doet dan je concurrent of de punten waar jij trots op bent. Misschien ben jij makkelijker te vinden op het internet waardoor mensen vaker voor jou kiezen. Of ben je heel goed in de omgang met je klanten en heb je veel vaste klanten. Zwakke punten zijn de dingen die je moet verbeteren. Misschien ben je slecht in plannen, waardoor projecten vaak uitlopen. Je moet objectief naar je eigen bedrijf kijken. Dit kan lastig zijn, maar je bedrijf profiteert er uiteindelijk wel van.

 

Externe elementen

Bij de externe elementen kijk je naar de kansen en bedreigingen in de markt. Je kijkt zowel naar de concurrentie als de klanten om te bepalen waar jouw kansen en bedreigingen liggen.
 
In de zwakke punten van de concurrenten liggen jouw kansen. Maken jouw concurrenten weinig gebruik van social media? Dan is dit iets waarmee jij je kan onderscheiden van je concurrenten. Kijk ook naar de markt zelf. Als klanten toe zijn aan innovatie kun jij hierin de leiding nemen. Kijk naar de ‘Uberpreneur’ die de applicatie Uber gebruikt voor zijn juwelierszaak.
 
Bedreigingen kunnen uit verschillende hoeken komen. Soms zijn het je concurrenten maar andere keren ligt het aan de markt zelf. Als jij paraplu’s verkoopt, dan moet je rekening houden met lagere verkoopcijfers in de zomermaanden. Als er een nieuwe wetgeving rondom jouw dienst of product wordt geïntroduceerd, is dit ook een mogelijke bedreiging. Bij bedreigingen moet je ook naar je concurrenten kijken. Het kan lastig zijn om een markt toe te treden als de markt bestaat uit grote bedrijven die al een goede grip op de markt hebben. Je kunt bijvoorbeeld als zzp’er niet concurreren met de supermarktketen Jumbo.
 

Uitslag onderzoek

Je kunt niet overal goed in zijn, dus is het nodig om een selectie te maken van de belangrijkste punten. Probeer per onderdeel zoveel mogelijk op te schrijven en dun dit later uit. Stel jezelf vragen als ‘Waar blinkt mijn bedrijf echt in uit?’ en ‘Wat is een kans die ik niet mag laten liggen?’ om tot drie tot vijf elementen per onderdeel uit te komen.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Toegang tot exclusieve content
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

VERGELIJK ONLINE BOEKHOUDPAKKETTEN
AUTO KOPEN OF LEASEN?

Als ondernemer sta je voor tal van keuzes als het om autorijden gaat. Moet je je auto voor zakelijk vervoer kopen of leasen? Hoe regel je het onderhoud? Hoe zit het met de fiscus? Wat voor jou het voordeligst is, hangt af van tal van factoren. Alle informatie vind je in dit gratis whitepaper.

eigen bedrijf beginnen tijdens corona
Financiële crises blijken meer dan eens het startschot voor gigantische ondernemingen. General Motors, Microsoft, Google, Burger King en Salesforce zijn slechts een greep uit…
Je bent ondernemer. Je levert goed werk. Maar op een dag ontvang je een brief met een juridisch toontje. Een cliënt is ontevreden met…
Hoe maak je een offerte
Met een goede offerte breng je helder over wat je voor je klanten kunt betekenen en wat je ervoor terug wilt. Hoe maak je…
Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.