ZZP Servicedesk

Hoe maak je je site vindbaar met voice search?

Hoe maak je je site vindbaar met voice search?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Slimme assistenten en slimme luidsprekers, ze geven steeds meer mensen het antwoord op hun vragen. Met die apparaten zoeken mensen op een andere manier dan 'gewoon' via Google. Bovendien is het eerste zoekresultaat nóg belangrijker dan bij zoeken via het web. Hoe zorg je dat je website wordt gevonden via voice search?

We praten steeds meer tegen onze apparaten. Zo vragen we Siri of Google Assistent waar een restaurant in de buurt is en speakers als Google Home en Amazon Echo kunnen je agenda checken, het nieuws voorlezen, de lampen aanzetten en een muziekje afspelen.
 

Ontzettend handig, maar best een uitdaging voor iedereen die een website beheert. Bij een zoektocht via het web, krijg je een lijst met resultaten gepresenteerd waar je gemakkelijk een blik op kunt werpen. Natuurlijk wil je ook daar het liefst bovenaan staan, maar als je op de eerste pagina staat, heb je nog altijd een grote kans dat mensen je site vinden. Bij voice search wordt het eerste resultaat voorgelezen en is het dus belangrijk dat jij op die eerste plek staat. Dat is vaak ontzettend lastig, maar het is niet onmogelijk. In ieder geval is het goed om met een paar dingen rekening te houden.
 

Richt je op lokale SEO

Veel gesproken opdrachten zijn locatiegericht. Wanneer iemand een loodgieter zoekt, zal hij op zoek zijn naar een vakman of -vrouw in de buurt. Ook met een marketingbureau of een webdesigner doen mensen graag liever zaken dicht bij huis. Google kent bijna altijd de locatie van degene die zoekt en geeft de opties uit de directe omgeving als eerste weer. Je kunt daarop inspelen door een bedrijfspagina te maken in Google Mijn Bedrijf, je plaatsnaam goed (maar niet storend) in je webteksten te verwerken en meld je site aan bij lokale bedrijfsgidsen. Dat is goed voor je linkbuilding.
 

Optimaliseer op antwoorden in plaats van zoekwoorden

Bij gesproken zoekopdrachten stellen mensen vaak een vraag. In plaats van “Hee Google, prijs webdesign”, maar eerder “Wat kost het maken van een website?” Zorg dus dat je op je site direct antwoord geeft op relevante vragen met wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom. Kun jij als enige antwoord geven op een (lokale) zoekvraag, dan kan het zomaar zijn dat je bovenaan in de resultaten terechtkomt.
 

Houd je tekst kort en eenvoudig

Mensen die via spraak zoeken, zijn vaak ongeduldig. Ze zijn vaak iets anders aan het doen en ze willen snel antwoord op hun vraag. Je kunt nu eenmaal niet snel door gesproken tekst ‘scrollen’ op zoek naar het antwoord. Begin je site of pagina met een heel korte en duidelijke samenvatting van het antwoord dat je wilt geven.
 

Zorg gewoon voor goede SEO-content

Natuurlijk helpt het heel erg als je doorgaat met het aanbieden van relevante informatie, goede links en alle andere basisprincipes van SEO. Vergeet niet een goede domeinnaam te registreren registreren. Ook dat draagt bij aan je vindbaarheid.
 

Hee Google, wat brengt de toekomst?

We kunnen wel met zekerheid zeggen dat voice search nog maar aan het begin van de ontwikkeling staat. In de Verenigde Staten zijn slimme speakers in huis al veel normaler dan bij ons en ongetwijfeld gaan wij die trend volgen. Inmiddels zijn er ook speakers met ingebouwd scherm, waarop je zoekresultaten kunt lezen. Dat biedt weer iets meer kansen om tussen de zoekresultaten te worden gevonden. Of die speakers met scherm aan gaan slaan, zullen we de komende jaren zien.
 

Dit artikel is in samenwerking met Argeweb geschreven.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Toegang tot exclusieve content
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

customer relationship management
Klanten bepalen het succes van jouw onderneming. Om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst voor jouw diensten of producten blijven kiezen, is…
Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer…
5 handige apps voor in de auto
Brandstof besparen, kilometerregistratie bijhouden, files vermijden: met deze apps tover je je tablet of smartphone om in een supertool voor in de auto. …
Woocommerce SEO
Het optimaliseren van je WordPress-website voor zoekmachines (SEO) doe je misschien al met de WordPress SEO-plugin van Yoast. Voor een webshop werkt SEO nét…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.