ZZP Servicedesk

Hoe ver kijk jij eigenlijk?

Hoe ver kijk jij eigenlijk?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Als ondernemer ben je druk bezig met alles zo goed mogelijk op orde te hebben. Je sociale leven, je werk-privé balans en natuurlijk je eigen bedrijf. Jij bent namelijk de spil in jouw eigen bedrijf. Je moet je opdrachten goed uitvoeren, je administratie op orde hebben maar natuurlijk denk jij ook aan het opbouwen van je pensioen en of je alles voor later goed geregeld hebt. Kun je dan ook nog bijdragen aan een betere wereld door duurzaam te ondernemen?
Je kunt niet achterblijven: ga duurzaam ondernemen!

Het antwoord is: JA! Wanneer je hoort over duurzaam ondernemen stuit je vaak op voorbeelden als het gebruiken van zonne- of windenergie, het rijden van een elektrische auto of het produceren van duurzame producten. Dit zijn natuurlijk goede voorbeelden van hoe je duurzaam kunt ondernemen. Maar er is veel meer.

Bewustwording

Zo kun je als ondernemer ook nagaan waar jouw geld in geïnvesteerd wordt of hoe jij met jouw bedrijf werkloosheid in arme landen tegen zou kunnen gaan. Met duurzaam ondernemen kun je bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. De bovengenoemde voorbeelden zijn wellicht niet allemaal van toepassing op jouw bedrijf, maar hopelijk zet het je aan het denken zodat jij als ondernemer een belangrijke bijdrage kunt leveren aan een duurzamere wereld. Bewustwording is namelijk de eerste stap in de goede richting.

 

De wereld is aan het veranderen

Mensen laten een enorme impact achter op de wereld.  En dat willen we veranderen. Er staan ons enorme uitdagingen te wachten, bijvoorbeeld hoe we ervoor gaan zorgen dat er minder plastic in de oceanen terechtkomt. Voor deze uitdagingen zijn duurzame oplossingen nodig.  Duurzame ondernemers zijn cruciaal in deze transformatie en voor het bedenken van duurzame oplossingen. Met innovatie, leiderschap, verbinden en doorgeven van kennis kunnen ondernemers anderen aanzetten. Kijk naar jouw bedrijf en vooral ook naar andere bedrijven met een duurzaam perspectief. Dit doen potentiële klanten, stakeholders en investeerders namelijk ook steeds meer. In welke mate jouw bedrijf bijdraagt aan verbeteren van de sociale omgeving wordt steeds belangrijker: jouw product of dienst wordt meer en meer langs een duurzame meetlat gelegd. Dit kan direct impact hebben op jouw resultaat. Maar hoe kun jij ervoor zorgen dat jij ook duurzaam gaat ondernemen? Deze stap kan lastig zijn. Want hoe identificeer je waar je aan kunt bijdragen? Hoe zet je met jouw bedrijf een langetermijnperspectief om in dagelijks handelen?

 

De Sustainable Development Goals

Dan nemen we nu een stap in het diepe. Want je hoeft jouw doelen met zicht op duurzaam ondernemen niet zelf uit te vinden. De internationale gemeenschap heeft zich namelijk gecommitteerd aan de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties. 193 overheden hebben een gezamenlijke agenda opgesteld om van de wereld een mooiere en betere plek te maken. De SDGs zijn 17 werelddoelen, welke uiteenlopen van het bestrijden van armoede tot aan het uitdragen van de daadwerkelijke realisatie van de werelddoelen voor 2030. Als je eigen duurzame doelen hebt is dat natuurlijk goed, maar bedenk dat je niet zelf hoeft uit te vinden waar jij aan wil bijdragen. Voor het behalen van de SDGs is een cruciale rol weggelegd voor de innovatie, samenwerking, oplossingsgerichtheid en financiële slagkracht uit het bedrijfsleven. Ga dus aan de slag met de SDGs om te kijken wat jij hier als ondernemer mee kunt.

 

GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

PROJECTMANAGEMENT TOOLS VERGELIJKEN
pexels-karolina-grabowska-4472059
Sinds 7 juni 2021 zijn er nieuwe regels over auteursrecht toegevoegd aan de al bestaande Europese regels. De nieuwe regels maken de verschillen tussen de landen van de EU kleiner en sluiten beter aan bij het groeiend digitaal gebruik van beschermd…
zzp'er aan de telefoon
Veel zzp’ers vervloeken het, maar tegelijkertijd is het voor velen een cruciale stroom van nieuwe klanten: koud bellen. Vanaf 1 juli 2021 verbiedt de nieuwe Telecommunicatiewet jou als zzp’er deze koude manier van acquisitie toe te passen. Wat…
pexels-pixabay-259100
De vooruitzichten op economisch herstel na corona zijn positief en de economie gaat langzaam weer open. Toch gaat het niet voor iedereen even snel en zijn er nog veel onzekerheden. Om zelfstandig ondernemers ruimte te geven zich te herpakken wordt…
Vrouw berekent tarief
Afgelopen week presenteerde de Sociaal-Economische Raad (SER) haar visie op de arbeidsmarkt van de toekomst. Via extra verplichtingen voor zzp’ers wil het flexibele arbeidsrelaties terugdringen. Arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd moeten…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.