ZZPSERVICEDESK

Hoe vind ik mijn klanten en zij mij?

Hoe vind ik mijn klanten en zij mij?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Je bent zzp’er, nu moet je nog klanten zien te vinden. Ze komen doorgaans niet vanzelf aanwaaien dus je moet een plan bedenken om ze aan te trekken. Jouw marketingplan moet doordacht en innovatief zijn, maar hoe doe je dat? Je vind hier zeven stappen om jezelf in de markt te zetten.
Zeven stappen voor een goed marketingplan

Stap 1: Verzamel informatie over je klanten en concurrenten

Goede marketing begint met informatie over je doelgroep, de markt, concurrenten en uiteraard je product of dienst. Pak dit grondig aan. Dat hoeft echt niet moeilijk of duur te zijn. Met een simpele enquête onder je bestaande en/of potentiële klanten kom je al een heel eind. Haal ze zo nodig over mee te werken met het aanbieden van een cadeautje of kortingsactie. Het verdient zich snel terug. Wat vindt je doelgroep van je product? En als je beoogde klanten het niet zouden kopen, waarom dan niet? Speur gespecialiseerde sites en vakbladen af op marktinformatie.
 

Stap 2: Bepaal jouw markt

Het afbakenen van je markt is van groot belang om je marketingbudget efficiënt in te zetten. Een webshop met posters van sportauto’s zal zijn marketing moeten richten op een klein segment van liefhebbers, in plaats van een brede groep mensen. Zijn marketingplan zal zich sterk moeten richten op de behoeften van die doelgroep. De verkoop- en communicatiekanalen moeten daarop aansluiten.
 

Stap 3: Wat is jouw product of dienst?

Positionering is de ruggengraat van je marketingplan. Welke plek neemt je product of dienst in de markt in? Heeft het een bijzondere eigenschap? Is het bijvoorbeeld innovatief, handig, alleen voor vrouwen, origineel Amersfoorts? Het gaat over de kernboodschap die je wil overbrengen in je uitingen. Dat bepaalt voor een groot deel hoe je praat over je product of dienst. Over verf heb je iets heel anders te vertellen dan over ijsjes.
 

Stap 4: Houd rekening met de levensfase van jouw product of dienst

De levensfase van je product bepaalt voor een groot deel hoe je marketing eruit ziet. Een nieuw product of nieuwe dienst breng je in veel gevallen anders aan de man (‘nieuw!’) dan een product dat al langer bestaat (‘bewezen formule’). Je gebruikt andere verkoopkanalen en een andere prijsstelling.
 

Stap 5: Bepaal je doelgoep

Mannen of vrouwen? Ouderen of jongeren? Hippe vogels of voorzichtige middenklassers? Inwoners van Groningen of de hele wereld? Segmenteren naar doelgroep is een belangrijk deel van het marketingplan. Je kunt daarbij denken aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond. Welke benadering past hierbij? Weet je bovendien waar het grootste deel van je doelgroep zich ongeveer bevindt?

 

Stap 6: Verdiep je in het koopgedrag van jouw klanten

Voor een lekker brood rijden mensen om. Dropjes kopen ze echter in een opwelling als ze bij de kassa staan. Door te weten waar en wanneer ze een koopbeslissing maken, kun je je verkoopinspanningen heel specifiek op je doelgroep toespitsen. De bakker met het lekkere brood heeft veel meer aan mond-tot-mondreclame in de buurt dan de maker van dropjes.
 

Stap 7: Bepaal je marketingbudget

Geld dat je besteedt aan marketing moet je later wel weer kunnen terugverdienen. Het heeft geen zin om meer uit te geven dan je aan winst opstrijkt. Je verdient echter geen geld als je niets uitgeeft aan marketing. Ga met een groot vel papier zitten en ga rekenen: hoe wegen je uitgaven op tegen de mogelijke extra inkomsten? Hoe zet je je marketingeuro het meest efficiënt in?
 
(Bron: Ik Ga Starten)

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact via telefoon
  • Persoonlijk contact via chat
  • Persoonlijk contact via whatsapp
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Meer dan 20 downloads & checklists
  • Toegang tot het ZZP netwerk
  • Netwerk en kennis events

€ 12,50

 p/m

Je hebt de knoop doorgehakt en gaat voortaan als zelfstandige door het werkzame leven. De voorbereidingen kunnen beginnen. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel…
Hoewel het als zzp’er vaak gunstiger is om opdrachtgevers rechtstreeks binnen te halen en te factureren, doen veel dit ook middels een bemiddelingsbureau. Het…
Als je een auto van de zaak hebt, kun je doormiddel van het bestickeren, reclame maken voor jouw bedrijf. Jouw auto verandert in een…
WordPress beschikt over themes of templates waarmee je het uiterlijk van je website met een paar muisklikken volledig kunt aanpassen. Met duizenden themes die…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.