ZZP Servicedesk

Hoe word ik door SEO gevonden?

Gevonden worden in Google middels het toepassen van SEO

Hoe word ik door SEO gevonden?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Waarom SEO zo belangrijk is? Hoe vaak google je iets en kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Heel vaak waarschijnlijk, en dat is voor al jouw potentiële klanten niet anders. Daarom is het belangrijk dat jouw website hoog eindigt in de zoekresultaten op Google. Maar dat gaat niet vanzelf. Je moet SEO (Search Engine Optimization) toepassen om gevonden te worden.
Wanneer jouw website goed in elkaar zit, en dus geoptimaliseerd is voor zoekmachines, geven de zoekrobots je een hogere ranking. Google verandert continu het algoritme om ervoor te zorgen dat zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten op de wensen van de gebruiker. Door die constante aanpassing, veranderen de SEO-regels ook voortdurend. Twee jaar geleden kon je met bepaalde trucjes heel hoog eindigen die nu totaal geen invloed meer hebben op jouw ranking. Maar nu heb je echt een SEO bureau nodig als je in Google gevonden wilt worden.

1. Bedenk goede zoektermen

Als je goed gevonden wilt worden in Google door middel van je SEO, moet je je allereerst afvragen op welke SEO geschikte zoektermen je gevonden wilt worden. Dit kunnen er vijf of twintig zijn, dat maakt niet uit. Als ze maar relevant zijn voor de dienst of het product dat jij aanbiedt. Wanneer je bedacht hebt welke SEO termen dat zijn, gebruik je de Google Zoekwoordenplanner om te toetsen of er veel op die termen gezocht wordt. Je ziet dan ook varianten op deze zoekwoorden. Een goed SEO bureau helpt je bij deze analyse.

2. Gebruik Google Mijn Bedrijf

Heb je wel eens ‘ikea delft’ ingetikt bij Google? Dan krijg je een handig overzichtskaartje van ikea delft. Ze gebruiken namelijk de tool “Google Mijn Bedrijf”. Hiermee kun je jouw bedrijfsgegevens vindbaar maken in de zoekmachine en Google Maps. Het is gratis en iedereen kan het gebruiken.

3. Onderzoek wie jouw concurrenten zijn

Nu je weet op welke termen je gevonden wilt worden, moet je kijken wie je concurrenten zijn. Wie worden er nog meer op die zoekwoorden gevonden? Wanneer dat grote bedrijven uit de markt zijn, moet je je afvragen of je tussen die partijen hoog zou kunnen scoren. Stel, je verkoopt schoenen en wilt gevonden worden op merk Nike. Als Bol.com en Zalando dit merk ook verkopen, is het erg lastig om met zoekterm ‘Nike’ op nummer één te komen in Google. Maar je zou wel weer hoog kunnen scoren als iemand in Utrecht naar een specifieke editie van een Nike schoen zoekt en jouw bedrijf in Utrecht gevestigd is. Voorwaarde is dan wel dat je Google Mijn Bedrijf gebruikt. Ook moet je een goede product pagina hebben ingericht, een SEO bureau kan je daar heel goed bij helpen.

4. Maak een goede pagina per zoekterm

Wanneer je gevonden wilt worden op ‘sportschoenen Utrecht’, betekent dat niet dat je je hele website vol moet gooien met die term. Maak per SEO zoekwoord één pagina waarin dat woord centraal staat. De regel is grofweg dat je in een tekst van 500 woorden, 15 keer de zoekterm moet gebruiken om Google te laten begrijpen dat die pagina over die term gaat.

5. Plaats alleen content als het waarde toevoegt

Je moet content plaatsen die relevant is voor jouw doelgroep, dit kan een uitdaging zijn. Maar alleen op relevantie kan je nu nog scoren. Als je iedere week twee keer iets nieuws toe kunt voegen, is dat hartstikke goed. Maar ga geen dingen verzinnen om maar te creëren. Google geeft jou een rating op basis van de teksten die je hebt staan. Onderschat het algoritme van Google niet, Google snap tegenwoordig echt wel wat relevant is voor jou website en jou gemiddelde bezoeker.

6. Zorg dat andere pagina’s naar jou linken

Linkbuilding is heel belangrijk. Je kunt bij startpagina’s of bedrijven lijsten vragen of ze een link naar jouw site willen plaatsen. Dat is niet heel waardevol, omdat die startpagina’s door Google niet als een autoriteit worden gezien, maar het is in ieder geval iets. Als jouw leveranciers een link naar jou plaatsen is dat wel heel waardevol. Als lokale media een stukje over jou schrijven en doorlinken naar jouw site kan dat ook helpen. Denk aan een mooie link van ZZPServicedesk.nl naar jou website als zzp’er dat helpt zeker omdat het domein van ZZPServicedesk.nl een bepaalde waarde heeft voor Google.

7. Kies goede website software

Zorg dat je techniek op orde is. Een goed CMS is essentieel. WordPress is op dit moment heel populair. Dat is technisch zo gebouwd dat je er op het gebied van SEO veel mee kunt. Je moet dan wel basiskennis over SEO hebben om het slim in te zetten. Ook hier kun je eenvoudig hulp van een SEO bureau krijgen of soms ook van je WordPress specialist.

8. Overweeg een exact keyword domein

Je bent waarschijnlijk geneigd om de naam van je bedrijf als domein voor je site te nemen. Maar dat is niet per se de meest interessante url voor jouw bedrijf. SEO technische gezien kan je beter kiezen voor een exact keyword in het domein. Dat betekent dat als jij gevonden wilt worden op ‘slager Utrecht’, jouw website www.deslageruitutrecht.nl je SEO technische verder gaat helpen. Als je een voor SEO perfecte tekst op deze site zet, kun je zo zelfs zonder linkbuilding best hoog komen in Google.

9. Plaats unieke content

Tot slot: zet geen content op je website die ook al op een andere website staat. Dit is echt schadelijk voor je resultaat op Google. Ook als je teksten herschrijft kan dit een negatief effect hebben op jouw vindbaarheid, vaak is dit te controleren door verschillende SEO tools en tekst tools. Zorg altijd voor je eigen verhaal, je mag best inspiratie opdoen maar wees creatief en laat je teksten checken door een expert of neem een SEO bureau in handen.
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

zzp'er met stress belt klanten
Voor veel zzp’ers is het vroeg of laat een teleurstellende realiteit: opdrachtgevers die verzuimen (op tijd) te betalen. Onbetaalde facturen kunnen tot veel onzekerheid en frustratie leiden. Het kan er namelijk niet alleen voor zorgen dat je jouw…
Zzp'er denkt na
De verzending van je allereerste factuur is een bijzonder moment. Deze verzending is namelijk het ultieme bewijs aan jezelf dat jouw onderneming gaat slagen. Maar hoe verzend je die factuur eigenlijk? Hoe kom je het meest professioneel over? Wat…
bezorgde zzp'er aan keukentafel
Elke twee jaar houden TNO en het CBS een enquête onder duizenden zzp’ers om hen aan de tand te voelen over hun financiën, gezondheid en tevredenheid. Wat valt op uit de nieuwste editie van de Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA)? We zetten de…
Zzp'er doet boekhouding op laptop
Microsoft Excel is wereldwijd mateloos populair. Het softwareprogramma biedt fantastische mogelijkheden om data te analyseren en visualiseren. Hoewel het programma niet gemaakt is om facturen te maken, behoort dit wel degelijk tot de mogelijkheden….

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.