ZZP Servicedesk

Hoe word ik gevonden op Google?

Gevonden worden in Google middels het toepassen van SEO

Hoe word ik gevonden op Google?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Hoe vaak google je iets en kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Heel vaak waarschijnlijk, en dat is voor al jouw potentiële klanten niet anders. Daarom is het belangrijk dat jouw website hoog eindigt in de zoekresultaten op Google. Maar dat gaat niet vanzelf. Je moet SEO (Search Engine Optimization) toepassen om gevonden te worden.
Wanneer jouw website goed in elkaar zit, en dus geoptimaliseerd is voor zoekmachines, geven de zoekrobots je een hogere ranking. Google verandert continu het algoritme om ervoor te zorgen dat zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten op de wensen van de gebruiker. Door die constante aanpassing, veranderen de SEO-regels ook voortdurend. Twee jaar geleden kon je met bepaalde trucjes heel hoog eindigen die nu totaal geen invloed meer hebben op jouw ranking. Expert Lennart Ruigrok legt uit waar je nú op moet letten als je in Google gevonden wilt worden.

1. Bedenk goede zoektermen

“Als je goed gevonden wilt worden in Google, moet je je allereerst afvragen op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Dit kunnen er drie of dertig zijn, dat maakt niet uit. Als ze maar relevant zijn voor de dienst of het product dat jij aanbiedt. Wanneer je bedacht hebt welke termen dat zijn, gebruik je de Google Zoekwoordenplanner om te toetsen of er veel op die termen gezocht wordt. Je ziet dan ook varianten op deze zoekwoorden”, vertelt Lennart.

2. Gebruik Google Mijn Bedrijf

Heb je wel eens ‘bakker Zwolle’ ingetikt? Dan krijg je een handig overzichtskaartje van alle bakkers in Zwolle, mits ze de tool Google Mijn Bedrijf gebruiken. Hiermee kun je jouw bedrijfsgegevens vindbaar maken in de zoekmachine, Google Maps en Google+. Het is gratis en iedereen kan het gebruiken.

3. Onderzoek wie jouw concurrenten zijn

Lennart: “Zodra je weet op welke termen je gevonden wilt worden, moet je kijken wie je concurrenten zijn. Wie worden er nog meer op die zoekwoorden gevonden? Als dat grote spelers op de markt zijn, moet je je afvragen of je tussen die partijen hoog zou kunnen scoren. Stel, je verkoopt schoenen en wilt gevonden worden op merk X. Als De Bijenkorf, V&D en Zalando dit merk ook verkopen, is het erg lastig om met zoekterm ‘merk X’ op nummer één te komen in Google. Maar je zou wel weer hoog kunnen scoren als iemand in Utrecht naar dit schoenenmerk zoekt en jouw bedrijf in Utrecht gevestigd is. Voorwaarde is dan wel dat je Google Mijn Bedrijf gebruikt.”

4. Maak een goede pagina per zoekterm

“Wanneer je gevonden wilt worden op ‘schoenenwinkel Utrecht’, betekent dat niet dat je je hele website vol moet gooien met die term. Maak per zoekwoord één pagina waarin dat woord centraal staat. De regel is grofweg dat je in een tekst van 350 woorden, tien keer de zoekterm moet gebruiken om Google te laten begrijpen dat die pagina over die term gaat.”

5. Plaats alleen content als het waarde toevoegt

“Je moet content plaatsen die relevant is voor jouw doelgroep. Daar kun je op scoren. Als je iedere week twee keer iets nieuws toe kunt voegen, is dat hartstikke mooi. Maar ga geen dingen verzinnen om het verzinnen. Google geeft jou een rating op basis van de teksten die je hebt staan”, aldus Lennart. “Ik heb bijvoorbeeld een kennis die printermonteur is. Mensen vinden hem via zoekwoorden als ‘printerstoring’ en ‘printer kapot’. Die zoektermen veranderen niet, dus het heeft voor hem geen zin om iedere keer wat nieuws toe te voegen. Hij heeft gewoon voor ieder zoekwoord een goede pagina. Dat is genoeg.”

6. Zorg dat andere pagina’s naar jou linken

“Linkbuilding is heel belangrijk. Je kunt bij startpagina’s aanvragen of ze een link naar jouw site willen plaatsen. Dat is niet heel waardevol, omdat die startpagina’s door Google niet als een autoriteit worden gezien, maar het is in ieder geval iets. Als jouw leveranciers een link naar jou plaatsen is dat wel heel waardevol. Als lokale media een stukje over jou schrijven en doorlinken naar jouw site kan dat ook helpen.”

7. Kies goede website software

Lennart: “Ik raad zzp’ers eigenlijk altijd aan om WordPress te gebruiken. Dat is technisch zo gebouwd dat je er op het gebied van SEO veel mee kunt. Je moet dan wel basiskennis over SEO hebben om het slim in te zetten.”

8. Overweeg een exact keyword domein

Je bent waarschijnlijk geneigd om de naam van jouw bedrijf als url voor je site te nemen. Maar dat is niet per se de meest interessante url voor jouw bedrijf. “Je kunt ook voor een exact keyword domein kiezen. Dat betekent dat als jij gevonden wilt worden op ‘schoenenwinkel Utrecht’, jouw website www.schoenenmakerutrecht.nl wordt. Als je een voor SEO perfecte tekst op deze site zet, kun je zo zelfs zonder linkbuilding op nummer één komen in Google.”

9. Plaats unieke content

Last, but certainly not least: zet geen content op je site die ook al op een andere site is. “Dit is schadelijk voor je ranking op Google”, vertelt Lennart. “Ook als je teksten herschrijft kan dit een negatief effect hebben op jouw vindbaarheid. Plaats dus echt alleen unieke teksten op jouw website.”

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Toegang tot exclusieve content
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

VERGELIJK ONLINE BOEKHOUDPAKKETTEN
AUTO KOPEN OF LEASEN?

Als ondernemer sta je voor tal van keuzes als het om autorijden gaat. Moet je je auto voor zakelijk vervoer kopen of leasen? Hoe regel je het onderhoud? Hoe zit het met de fiscus? Wat voor jou het voordeligst is, hangt af van tal van factoren. Alle informatie vind je in dit gratis whitepaper.

eigen bedrijf beginnen tijdens corona
Financiële crises blijken meer dan eens het startschot voor gigantische ondernemingen. General Motors, Microsoft, Google, Burger King en Salesforce zijn slechts een greep uit…
De vakantietijd is voor veel zzp’ers en zelfstandigen een rustige periode. Opdrachtgevers zijn het land uit en veel bedrijven en overheidsinstellingen sluiten de deuren…
In dit digitale tijdperk werken zzp’ers steeds meer online. Hierdoor zijn velen niet meer afhankelijk van een bepaalde locatie; zolang er een goede internetverbinding…
Hoe maak je een offerte
Met een goede offerte breng je helder over wat je voor je klanten kunt betekenen en wat je ervoor terug wilt. Hoe maak je…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.