ZZP Servicedesk

Hoe ziet een goede zakelijke kerstkaart eruit?

Hoe ziet een goede zakelijke kerstkaart eruit?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
De kerstdagen staan weer voor de deur en dat betekent dat er weer kerstkaarten geschreven mogen worden. Natuurlijk doe je dit naar familie en vrienden, maar een kaartje valt bij de klant ook erg in de smaak. Kelly Bakker, zelfstandig grafisch vormgever onder de naam Macloune, vertelt hoe je een kerstkaart maakt waarmee je opvalt tussen alle andere kaartjes.
Bedank je klanten met een unieke kerstgroet

‘‘Een kerstkaart is een goed middel om aan het einde van het jaar nog even onder de aandacht te komen bij je trouwe klant. Net als velen dat bij familie doen, geef je iemand een kerstwens mee. Een klant zal na het ontvangen van jouw kerstkaart nog eens op een positieve manier aan je denken’’, vertelt Kelly

 

Val op

Je haalt het meeste uit je kerstkaart door op te vallen. ‘‘Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, afhankelijk van jouw budget’’, zegt Kelly. ‘‘Een relatief goedkope techniek voor een opvallende en unieke kaart is spotlak. Met spotlak wordt er op bepaalde vlakken een glimmende laag over het matte papier aangebracht. Je kun een kaart zo meer charme meegeven door er bijvoorbeeld rode hoogglans letters op te laten drukken.’’

 

Trends

Net als veel andere dingen, zijn kerstkaarten aan trends onderhevig. ‘‘Je ziet dit jaar veel vierkante kaarten die je open kunt klappen. Lila en paarse tinten zijn dit jaar erg in trek. Maar de traditionele kerstkaarten met rood, goud en groen doen het altijd goed en zijn ook dit jaar een goede keus.”

 

Investeren

‘‘Het is kerst, dus je mag best opvallen met je kaart. Glitter of kerstballen, alles kan en alles mag’’, zegt Kelly. Zorg er wel voor dat de ontvanger ziet dat je oprecht aandacht aan de kaart hebt besteed. ‘‘E-cards gooi ik meteen in mijn digitale prullenbak. Het is onpersoonlijk, net als kerstkaarten met een promotie. Een kerstkaart is bedoeld om een klant of relatie te bedanken voor de samenwerking en uit te kijken naar een nieuw jaar, met nieuwe projecten. Daar mag je best in investeren.’’

 

Kijk naar je doelgroep

Afhankelijk van je doelgroep, bepaal je de inhoud van je kaart. ‘‘Klanten die je nog nooit hebt gezien of gesproken, kun je best een standaard gedrukte tekst sturen’’, vertelt Kelly. ‘‘Maar wanneer je net als ik je klanten persoonlijk kent, mag de boodschap ook wat persoonlijker. Je ziet dat steeds minder mensen kiezen voor een voorgedrukte tekst in de kaart. Met de hand schrijven lijkt terug van weggeweest. Je klanten zien daarmee dat je aandacht aan de kaart hebt besteed en dat waarderen ze.”

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Toegang tot exclusieve content
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

customer relationship management
Klanten bepalen het succes van jouw onderneming. Om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst voor jouw diensten of producten blijven kiezen, is…
flyeren
Flyeren is een van de oudste methoden om reclame te maken. En het werkt tegenwoordig nog steeds. Waar online marketing wint aan populariteit, hebben…
Tips voor de creatie van een bedrijfspagina op Facebook
Facebook is een handig middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Ondanks het feit dat mensen onder de…
Twitter is een platform waarop je snel korte berichten, foto’s en video’s kunt delen. In tweets van maximaal 280 tekens kun je ideeën en…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.