ZZPSERVICEDESK

‘Ik moet gaan want mijn Ferrari staat dubbel geparkeerd’

‘Ik moet gaan want mijn Ferrari staat dubbel geparkeerd’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
'Spreken is zilver, zwijgen is goud.' Dit gezegde is zeker niet op iedere situatie van toepassing. Maar er zijn momenten waarop het verstandiger is je mond te houden tegen klanten. Zeven dingen die je maar beter niet tegen ze kunt zeggen:
7 dingen die je nooit tegen je klanten moet zeggen
‘Die rok van je secretaresse kan echt niet’
Zelfs als je een zeer goede band hebt met je opdrachtgever, kun je dit soort opmerkingen echt niet maken. Roddelen wordt nooit gezien als een goede eigenschap. Wanneer je over zijn/haar secretaresse roddelt, zou je het ook zomaar over hem/haar kunnen doen. Laat altijd alleen je goede eigenschappen aan een klant zien en vermijd negativiteit.
 
‘Ik moet gaan want mijn Ferrari staat dubbel geparkeerd’
Door zo’n opmerking kan jouw opdrachtgever wel eens vraagtekens gaan zetten bij jouw tarief. Daarnaast kan het pocherig overkomen en misschien zelfs jaloezie opwekken. Zorg dus dat je je financiële welvaart niet te veel tentoonspreidt.
 
‘Ik zal je eens vertellen wat jij nodig hebt’
Jij bent ingehuurd door de klant. Hij wil iets van jou en weet prima wat dat is. Je moet je klanten dus niet gaan vertellen wat zij nodig hebben, tenzij je als adviseur werkt. Je wilt tevreden klanten, dus die moet je geven wat ze willen. Natuurlijk is wat sturing vanuit jouw expertisegebied wel gewenst, maar leg ze niets op.
 
‘Wat een ontzettend prutswerk’
Het is nooit verstandig om degene die het werk voor jou gedaan heeft (of het werk samen met jou moet doen) af te vallen. Wees genuanceerd en niet te direct. Realiseer je, zeker als het om een nieuwe opdrachtgever gaat, dat je niet weet hoe de onderlinge verhoudingen liggen. Je wilt niemand voor het hoofd stoten.
 
‘Ik zit hier ook niet voor m’n lol’
Als dat het geval is, doe je iets niet goed. Neem geen opdrachten aan waar je geen plezier in hebt. Ben je toch genoodzaakt een minder leuke opdracht aan te nemen? Laat dan nooit aan je opdrachtgever merken dat je er geen zin in hebt. Als hij negativiteit bespeurt zal hij je niet nog een keer inhuren. Bovendien kan het ervoor zorgen dat hij negatieve mond-tot-mond reclame voor je maakt in zijn netwerk.
 
‘Ik heb me vanmorgen aan mijn kalknagels laten behandelen’
Dat soort uitspraken zijn ‘too much information’. Blijf zakelijk, zelfs als je een opdrachtgever al een tijd kent. Natuurlijk kun je wel iets vertellen over je privéleven, bijvoorbeeld of je kinderen hebt. Maar deel geen ongepaste privézaken met je klanten. Hierdoor kun je je zakelijke autoriteit verliezen. Bovendien is het lastig om over geldzaken te praten wanneer de omgang met je klant te amicaal is.
 
‘Ik denk dat we het zo aan moeten pakken’
Je bent ingehuurd vanwege je expertise. Zorg daarom ook dat je jezelf als expert neerzet. ‘Ik denk’ getuigt niet van zelfvertrouwen. Je opdrachtgever wil met jou werken omdat jij wéét hoe je het aan moet pakken.
 
Foto: Fidocudeiro

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, chat, mail en WhatsApp
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

ComputerComputer
Presenteren
Over wie jij bent en wat je doet Hoe irritant is het als je met iemand in gesprek bent die veel te langdradig is,…
presenteren masterclass
Zo vertel je wie je bent en waar je goed in bent Pijn en problemen Veel zzp’ers verkopen te weinig omdat ze laaiend enthousiast…
Presenteren
Tips voor een onvergetelijke presentatie Sommige mensen denken dat een speciaal talent vereist is om presentaties te geven. Niets is echter minder waar. Spreken…
Je hebt de knoop doorgehakt en gaat voortaan als zelfstandige door het werkzame leven. De voorbereidingen kunnen beginnen. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.