ZZPSERVICEDESK

Instagram voor zzp’ers: hoe ga ik ermee om?

Instagram voor zzp’ers: hoe ga ik ermee om?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Instagram was een van de eerste apps die filters introduceerde om zo effecten aan foto’s en video’s toe te voegen. In Nederland maken inmiddels 5,6 miljoen mensen gebruik van de app. Dagelijks zitten er 3,4 miljoen mensen op. Instagram kun je niet alleen gebruiken voor het delen van je privéfoto’s -en filmpjes, maar ook voor jouw bedrijf.
De gratis app combineert het maken en delen van foto’s en video’s met socialmediafuncties als volgen en gevolgd worden, reageren en liken. “Maak een foto of video, kies een filter om de look en feel te veranderen en plaats vervolgens je creatie”, aldus Instagram. Grote bedrijven als Nike, Starbucks en H&M hebben hun weg op Instragram al lang gevonden. Maar ook jij als zzp’er kan de app als marketingtool inzetten. Je smartphone heb je altijd bij je. Dus een foto is zo gemaakt en gedeeld.

Hoe zet je in Instagram in?

Instagram draait om beelden, dus als je veel van je bedrijf kan laten zien, dan is deze app een aanrader. Bovendien leent de applicatie zich uitstekend om een verhaal te vertellen. Maak jij een tastbaar product? Betrek je volgers bij het productieproces, gun een blik achter de schermen en laat het eindresultaat zien! Als aannemer toon je bijvoorbeeld het bouwproces en het opgeleverde project.
Lever jij diensten en denk je dat het daarom moeilijk is om je te profileren op Instagram? Ook als je geen producten, maar diensten verkoopt kan je de app gebruiken:
  • Geef je trainingen? Plaats een foto waarop dat te zien is.
  • Heb je een hondenuitlaatservice? Dan zit je gebakken, want dierenfoto’s doen het altijd goed.
  • Als vormgever kan je elke keer een tipje van de sluier oplichten tot de nieuwe website, huisstijl of flyer daadwerkelijk af is.
  • Run je een webshop? Let dan op dat je andere beelden plaatst dan de foto’s die al op je site te zien zijn.

Geotags en hashtags

Instagram biedt meer dan alleen filters om je foto’s en video’s mooier te maken. Net als bij Twitter en Facebook kan je hashtags (#) in de tekst bij je foto’s plaatsen zodat anderen je content makkelijk kunnen vinden.
Daarnaast kan je je bericht een zogenoemde geotag meegeven. Je voegt dan een gps-coördinaat toe aan je update. Als anderen dezelfde geotag gebruiken, komen ze jou vanzelf tegen. Dat levert mogelijk nieuwe volgers op. Als je een bedrijfsaccount hebt, kunnen klanten jouw onderneming ook geotaggen. Het is dus een gemiste kans als jouw zaak wordt genoemd, maar jouw bedrijf niet met een eigen Instragram-account te vinden is. Door middel van de geotag, kun je ook zien wat klanten over over jouw product of merk zeggen en wat hun interesses zijn. Jij kan daarop inspringen zodat de online zichtbaarheid van je bedrijf wordt vergroot.

Negen extra tips

  • Fotografeer je producten in een andere, verrassende omgeving zodat je originele beelden creëert. Toon een product zoals het wordt gebruikt of breng een sfeer over.
  • Plaats beelden van dingen die jou inspireren. Op die manier laat je meer van jezelf zien.
  • Wees niet bang om het gezicht achter je bedrijf te tonen.
  • Zoek contact met (potentiële) klanten door een @mention te gebruiken. Zo kan je iemand persoonlijk aanspreken.
  • Gebruik geen URL’s. Instagram neemt die niet over als link. Met een extra handeling kunnen je klanten het webadres kopiëren.
  • Vergeet niet op je website een link te plaatsen naar Instagram.
  • Vul geotags in. De app wisselt geografische informatie en andere gegevens uit met websites en apps als Foursquare. Die toont bij bedrijfsvermeldingen Instagramfoto’s.
  • Post regelmatig. Je komt met je eigen foto’s in de zoekresultaten te staan als mensen zoeken op jouw kernwoorden of geotag.
  • Wees creatief, maar blijf kritisch. Zie Instagram als een visueel platform waar je klanten verleidt met jouw beelden.

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, chat, mail en WhatsApp
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

ComputerComputer
Corona en zzp
Voor sommige zzp’ers slaat het coronavirus genadeloos hard toe. Op onze Facebookpagina zien we talloze voorbeelden van ondernemers, die meerdere maanden omzet kwijt zijn….
Google website zoekmachines
Hoe vaak google je iets en kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Heel vaak waarschijnlijk, en dat is voor al…
Facebook is een handig middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Ondanks het feit dat mensen onder de…
Twitter is een platform waarop je snel korte berichten, foto’s en video’s kunt delen. In tweets van maximaal 280 tekens kun je ideeën en…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.