Van 0 naar 105 medewerkers in 8 jaar: hoe CEO Oleg zijn bedrijf groeide

Laatste update: 10-11-2023 Leestijd: 5 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

ZZP Servicedesk redacteur Sebastian Lenders met Reply.io CEO Oleg Bilozor tijdens WebSummit in Lissabon

ZZP Servicedesk redacteur Sebastian Lenders met Reply.io CEO Oleg Bilozor tijdens WebSummit in Lissabon

Hoe win je je eerste klanten? Hoe kun je je bedrijf opschalen? En hoe blijft ondernemen leuk en gezond?

ZZP Servicedesk vroeg het aan Oleg Bilozor, oprichter en CEO van Reply.io. Zijn product helpt bedrijven om sales en marketing processen te automatiseren. Oleg richtte Reply.io op in 2014 en inmiddels heeft het bedrijf 105 medewerkers en 3 kantoren in de VS, Canada en Oekraïne. Tijd om jou zijn 6 beste tips te geven.

Hoe ben je jouw bedrijf Reply.io begonnen?

Al sinds mijn jeugd hield ik van programmeren. Ik begon mijn carrière als programmeur toen ik 19 was. Maar ik had altijd al het gevoel dat dat niet het uiteindelijke doel was, maar een middel om iets belangrijkers te creëren.

Ik werkte als softwareontwikkelaar. Met mijn eerste startup deed ik ook wat marketing, en dat was best succesvol. We wilden salespersonen inhuren, maar ik wist niet zo goed wat zij doen.

Ik dacht oh, ik ken marketing en programmeren, maar sales is een blinde vlek voor mij. Ik wilde gewoon uitzoeken hoe sales werkt, en ik dacht oké, als ik tijdens dit proces een idee vind, ga ik het bouwen.

Dus begon ik zes maanden lang met salespersonen te werken, met hen te praten en veel over sales te lezen. Ik probeerde in hun schoenen te staan om hen te begrijpen.

Door zelf in de sales te gaan werken merkte ik dat het salesproces veel handmatige taken inhield – zoals het versturen van e-mails en follow-ups naar potentiële klanten – en behoorlijk tijdrovend was. Ik besloot een manier te vinden om het salesproces meer te automatiseren en zo ontstond Reply.io.

Eigenlijk bouwen veel mensen een uniek en geweldig product, maar omdat ze hun specifieke niche of industrie niet begrijpen, heeft niemand hun product nodig. Of ze bouwen een product dat slechts een klein onderdeel is van een ander product dat al op de markt is.

Ik raad je daarom aan een baan te zoeken in een niche die je wilt begrijpen, of gewoon zoveel mogelijk onderzoek te doen. Praat met mensen in de branche om die te begrijpen, of probeer een startup of iets dergelijks te starten om erachter te komen wat mensen in het veld nodig hebben.

Klanten glimlachen in een speciaalzaak naar de ondernemer, omdat zij zich goed begrepen voelen.

Sommigen zeggen dat je echt moet uitzoeken hoe je moet opschalen als je bedrijf groter wordt dan acht werknemers. Hoe heb je dat aangepakt?

Sales lost alles op. Dus als je kunt uitzoeken hoe je marketing en sales doet en je daarmee in principe een inkomstenstroom hebt, is het makkelijker om mensen aan je team toe te voegen.
Uiteraard zijn er wat groeipijnen, maar dat zijn gewoon operationele pijnen. Ik denk dat het belangrijkste hier is om deze inkomsten en groei te krijgen. Zodra je die omzet hebt, kun je opschalen door gewoon goede en slimme managers aan te nemen die je kunnen helpen de structuren van je bedrijf te veranderen naarmate je bedrijf groeit.

Wij zijn bij Reply.io op een gegeven moment begonnen met het bouwen van hiërarchieën, dus nu werk ik met mijn managementteam van 6 mensen. Elke manager heeft zijn eigen team en hiërarchie. Zo zorg ik ervoor dat ik met maar 6 mensen werk en niet met 100 mensen.

Ondernemer aan een vergadertafel glimlacht naar de managers die ze ingehuurd heeft om haar te helpen met opschalen.

Hoe kreeg je je eerste klanten?

Koude e-mails, en ik deed een techniek die crowd marketing heet. Ik maakte een vraag op Quora die betrekking had op mijn product en schreef daar een antwoord op.
Een paar weken later keek ik hoe het antwoord het deed. Toen ik keyword-onderzoek deed, zag ik dat Google Quora heel hoog in de zoekresultaten toonde. Mijn antwoord verscheen dicht bij de top. Op die manier maakte ik gebruik van de vindbaarheid van Quora om websiteverkeer te krijgen.

Ik schreef echt gedetailleerde antwoorden. En toen merkte ik dat we foto’s mogen toevoegen in onze Quora berichten. Dus ook al was mijn antwoord niet het eerste, het viel wel op, want het had foto’s, dus het was aantrekkelijk.

Ik denk dat crowd marketing nog steeds relevant is. Ik gebruikte destijds Quora; nu denk ik dat het werkt met Reddit.

vind je eerste klant
Template klanten vinden

Vind eenvoudig je eerste klant

Download nu

Een dame valt op door het gebruik van opvallende kleuren

Hoe heb je een merk opgebouwd en je bedrijf laten groeien?

Het advies is om altijd met de tijd mee te gaan, te blijven kijken wat de trends zijn. Kijk welke kanalen passen bij je publiek. Vraag jezelf af: wat is je publiek? Waar brengen ze hun tijd door? Zoek uit hoe mensen naar producten zoeken.

Je ideale klant begrijpen

Leer je ideale klant begrijpen

Gratis meedoen

Wij zijn een acht jaar oud bedrijf. In die tijd zocht ik naar keywords op Google en probeerde ik daar op te ranken met behulp van SEO en AdWords; dat werkte toen echt. Als ik nu een bedrijf zou beginnen, zou ik zeker starten met TikTok, vooral als je je richt op jonge mensen. TikTok heeft echt goede algoritmes.
Zoals je misschien merkt, toont TikTok jou inhoud die jij leuk vindt. Dus als je een video opneemt over bijvoorbeeld startups voor jongeren, is het de taak van TikTok om die content te matchen met het publiek dat daarin geïnteresseerd is.
Zoals je ziet is TikTok de beste manier om (jonge) mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw content – over de hele wereld. Als je je richt op mensen van gemiddelde leeftijd is een YouTube kanaal beginnen een goed idee.

Een ondernemer werkt op dezelfde plek als zijn klant en ontdekt daarom makkelijk de exacte behoeften van zijn klant.

Hoe zorg je ervoor dat ondernemerschap leuk blijft voor jezelf?

Dat is een goede vraag. Soms gaan ondernemers en founders helemaal op in de details. En dan is het niet leuk meer. Het is vaak voorgekomen dat het voor mij niet leuk meer was. En ik zou zeggen dat het een reis is om te vinden wat je motiveert.
Ondernemer zijn geeft je het voorrecht dat als je iets niet leuk vindt om te doen, je iemand kunt inhuren om dat te doen. Dus ik denk dat het belangrijk is om te vinden wat je echt graag doet. Ik houd bijvoorbeeld niet van boekhouden, maar wel van productontwikkeling.
Een ondernemer zit glimlachend achter zijn laptop, omdat hij de taken die hij niet leuk vindt zojuist heeft uitbesteed.

Is er nog een andere tip die je wilt meegeven aan ondernemers in spé?

Geef meer aandacht aan je gezondheid en energie. Voor mij heeft het echt gewerkt om te sporten, want dat geeft me extra energie. Je kunt heel slim zijn en alle sectorkennis van de wereld hebben, maar je kunt niet ondernemen als je niet genoeg energie hebt.
Dus ik zou zeggen dat 10% van het bouwen van een bedrijf is brein en 90% is psychologie.

Een ondernemer is aan het sporten, zodat ze genoeg positieve energie heeft.

—–

Als ondernemer heb je het vast al ervaren: het kost veel tijd om nieuwe klanten te winnen. Je moet de juiste personen zoeken, hun e-mailadres vinden, hen mailen of bellen en later nog één of meerdere follow-up mails sturen.

Reply.io is een handige tool die het sales proces automatiseert: van het vinden van contacten en het genereren van leads tot het creëren van een e-mail serie en het analyseren van de sales data. Check het hier.

Deze blog bevat een affiliate link die ZZP Servicedesk een kleine commissie op kan leveren, zonder kosten voor jou. Dank voor je steun.

 

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee