ZZP Servicedesk

Klanten vinden? Dit doe jij fout

Klanten vinden? Dit doe jij fout

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Een veelgehoorde kreet is dat verkopen in je bloed moet zitten. Het is niet te leren, je kunt het of je kunt het niet. Het is een bepaalde ‘je ne sais quoi’. Dat je bepaalde verkopers al vanaf een ruime afstand kunt spotten wil ik niet ontkennen, maar ik ben wel van mening dat iedereen kan verkopen, of het op zijn minst kan leren. In deze blog de twee meest gemaakte fouten.
Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid

 

1. Misschien heeft jouw klant geen houten kozijnen

Een van de eerste dingen die bijna elke ondernemer doet is vertellen waar hij of zij goed in is. Ik betrap mezelf af en toe ook echt nog wel hierop. Het is een gewoonte, een manier waarop we onszelf willen onderscheiden. Helaas is dit nu wel net de verkeerde manier. Wanneer ik op een netwerkgelegenheid luister naar iemand die alleen maar zijn eigen loftrompet blaast, zonder te polsen of er wel interesse is in het onderwerp, loop ik vaak weg. Een van mijn meest gebruikte voorbeelden is die van een schilder die maar bleef roepen hoe belangrijk het is om kozijnen goed te onderhouden en hoe goed hij daarin is. Dat het desbetreffende gezin kunststof kozijnen heeft en dus geen baat heeft bij zijn kunsten, ging compleet aan hem voorbij. Het feit dat zij een plafond hadden dat gewit moest worden overigens ook. Om te voorkomen dat je een heleboel informatie geeft die niet relevant is, kun je beter starten met het stellen van vragen. Vragen die jou kunnen helpen een link te vinden met jouw dienstverlening of product.
 

2. Heb jij een waanzinnige actie?

Als we dan niet over onszelf mogen praten, dan willen we op zijn minst zichtbaar zijn. Reclame, nieuwsbrieven, mailings, website, social media, flyers, banners: niets wordt geschuwd om maar vooral onder de aandacht van onze zogenaamde doelgroep te komen. Felle kleuren, gekke letters, opdringerig en zonder enkele waarde. Vreemd genoeg roepen de meesten allemaal hetzelfde, namelijk dat ze zo’n waanzinnige actie hebben of dat ze zo goed zijn. En nog vreemder is het feit dat bijna niemand iets ontwikkelt waar ze zelf wél op zouden reageren. Zichtbaar zijn is prima, maar zorg dat het van toegevoegde waarde is. Zorg dat de ontvanger er iets aan heeft. De ontvanger heeft niets aan de boodschap dat jij zo’n mooie actie hebt, de ontvanger wil weten wáárom ze de dienst of het product überhaupt nodig hebben. En als dat interessant genoeg is, komen ze vanzelf naar jou toe. Dan kan je hen altijd nog vertellen dat je een mooie actie hebt. Ontwikkel uitingen waar je zelf enthousiast van zou worden als het jouw concurrent zou zijn.
 

Een sport

Sales is mijn ding, ik vind het leuk, ik vind het een hobby en een sport. Maar dat betekent niet dat ik koste wat het koste alles aan iedereen wil kunnen verkopen. De sport zit hem voor mij in het ontdekken van de vraag, de behoefte. En op basis daarvan inschatten of, en zo ja wanneer, het interessant kan zijn om eens met elkaar te praten. Mijn ervaring is dat het een verkooptraject significant kan verkorten. En zeg nou eerlijk, om naar iemand te luisteren, écht te luisteren, heb je toch geen ‘je ne sais quoi’ nodig?
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

optimalisatieprocessen start up
Wanneer je als kleine zelfstandige een plekje in het ondernemerslandschap wilt veroveren, zul je jezelf moeten onderscheiden. Je zult een product of dienst in de markt moeten zetten waar vraag naar is en daarnaast je bedrijfsprocessen zo efficiënt…
Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in 2021 per uur aan hun opdrachtgevers vragen voor hun…
Onze zzp'er Sandra Dekker
Na een opleiding makelaardij, verzekeringseconomie, traineeship bij de KLM, diverse managementfuncties, een handel in schilderijen én meegewerkt te hebben aan verschillende startups wist zzp’er Sandra één ding zeker: “Van alle verschillende…
Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.