ZZP Servicedesk

Loes combineert zakelijk advies met persoonlijke creativiteit: ‘Het maakt je onderscheidend en het geeft extra verbinding met opdrachtgevers’

Loes Vork | Foto: Oscar van der Wijk

Loes combineert zakelijk advies met persoonlijke creativiteit: ‘Het maakt je onderscheidend en het geeft extra verbinding met opdrachtgevers’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Wat als je actief bent in twee verschillende branches? Haal je daar winst uit of is dit juist een valkuil? Zzp’er Loes Vork heeft een eigen bedrijf als marketing- en communicatieadviseur én geeft workshops en lezingen op creatief gebied. Aanvankelijk dacht Loes dat ze die twee beroepen strikt gescheiden moest houden, maar nu weet ze dat het juist de combinatie is die haar onderscheidt. “De zzp’ers die ik ontmoet zijn vaak multitalenten die worstelen met de onterechte overtuiging dat een mens maar in één ding goed kan zijn. Daardoor benutten ze niet hun volledige potentieel en dat remt af.” Neem een voorbeeld aan Loes, zouden wij zeggen.

Loes is inmiddels 10 jaar zzp’er en onderneemt vanuit Gouda. “Ik doe veel verschillende dingen. Ik ben moeder van twee kinderen, heb een eigen communicatiebedrijf en een bedrijf in creativiteit. Ik schrijf boeken en heb een platform opgezet voor andere creatieve makers. Ten slotte organiseer ik evenementen waar mensen op locatie gaan tekenen. Dit zijn allemaal aparte projecten met andere doelgroepen.”

“Dat geeft me zoveel plezier: ondernemend zijn en verschillende dingen doen. Het is een beetje het scouting-gevoel: je bedenkt iets en doet het vervolgens gewoon. Alleen of met anderen.”

Ondernemen in 2010 versus nu

“Ik begon in 2010 voor mezelf. Het was economisch gezien een slechte tijd , maar ik startte bij 0 en dacht: het kan alleen maar groeien, ik zie het wel. In die tijd zag ik dat andere zzp’ers vooral hun best deden om zakelijk over te komen. Zo hadden ze het op hun site vaak over ‘wij’, terwijl ze alleen werkten. Nu zijn we 10 jaar verder en zie ik dat beeld veranderen. Zelfstandige professionals presenteren zich duidelijker als eenpitters en laten hun persoonlijke gezicht zien. Gelukkig, want ook ik ben van de persoonlijke verhalen. Grote bedrijven worden overigens ook steeds persoonlijker in hun communicatie.”

Hoe combineer je het?

“Maar ik worstelde in het begin met mijn combinatie van verschillende beroepen. Ik weet vanuit de communicatie en marketing dat je één duidelijke boodschap moet vertellen, anders komt het niet over. Maar ik weet ook dat je onderscheidend moet zijn, om op te vallen en onthouden te worden. Dat voelde als een tegenstelling. Hoe ben je duidelijk én veelzijdig? Ik herken dit ook bij mijn klanten, die vaak in meerdere dingen goed zijn. Als het je lukt om dat duidelijk in één boodschap te vatten, kun je veel meer voor mensen betekenen en je ook nog eens onderscheiden. Hoe doe je dat? Allereerst door zelf te accepteren dat je goed bent op meerdere terreinen. En door een overkoepelend beeld of een metafoor te zoeken dat op alle gebieden van toepassing is.”

Combinatie is nodig

“Ik had zelf de overtuiging dat een ‘knutselmuts’ geen goede communicatieadviseur kon zijn. Maar de werkelijkheid lag anders. De ondernemers die ik ondersteun hebben vaak een hekel aan de marketing. Ze zien op tegen de techniek of vinden het onethisch. Met die mensen maak ik een communicatie- en marketingstrategie die echt bij hen past, waardoor ze er plezier in krijgen. Ik geef dan ook training in het gebruik van de hulpmiddelen, zoals sociale media. Als mijn klanten horen of zien dat ik ook die andere dingen doe, raken ze superenthousiast. Ze willen ook mijn creatieve workshops volgen of mijn boek kopen.”

“Bovendien heb ik gemerkt dat de combinatie voor mij persoonlijk heel belangrijk is. Toen ik gedurende een langere periode mijn creatieve kant geen aandacht gaf, ging het niet goed met mij. De kwaliteit van mijn werk nam daardoor ook af. Ik heb die creatieve kant van mezelf nodig om me goed te voelen en om goede ideeën te hebben voor mijn marketingklanten. De manier waarop ik trainingen geef en de hulpmiddelen die ik daarbij gebruik zijn in de loop der jaren ook steeds creatiever en persoonlijker geworden.”

Workshops 'boekselen'

Een van de creatieve dingen die Loes doet is ‘boekselen’. Dit is een techniek waarbij je oude of uitgelezen boeken verandert in een eigen creatieve speeltuin. “Het is een combinatie van technieken zoals altered text en found poetry, waarbij je gedichten of teksten maakt uit bestaande teksten en verhalen. De zinnen die je vormt zeggen iets over jou, want jouw ogen vallen op die woorden. Het is een vorm van zelfreflectie.”

En waar het woord ‘boekselen’ vandaan komt? “Dat is mijn eigen combinatie van ‘boek’ en ‘spelen’. Ik gebruik bestaande technieken, maar ik heb er ook andere technieken aan toegevoegd. Ik ben zelf gek op alles wat met boeken en taal te maken heeft. Nu geef ik workshops en lezingen over boekselen, want het is echt leuk om het een keer te proberen. Creatief werken is eigenlijk communiceren met jezelf. Bij het boekselen praat je met jezelf via de woorden die in het boek staan.”

Lees verder onder de afbeelding

Foto: Oscar van der Wijk

Iedereen kan het

Het leuke is ook dat ‘boekselen’ voor iedereen toegankelijk is. “Het is handig als je kunt lezen, maar je hoeft niet te kunnen tekenen. Je kunt veel doen met patroontjes, stempels en kleuren. Bovendien heb je er geen bijzondere materialen voor nodig. Het zou met alle soorten boeken kunnen, maar een normale roman is perfect. Dat is ruw papier waarop je goed kunt tekenen en je vindt er gemakkelijker woorden waar je iets mee kunt. Romantische woorden vind je dan weer niet in educatieve boeken. Toch zou je de technieken ook kunnen gebruiken bij studieboeken of zakelijke boeken: je gaat de informatie nog beter begrijpen. Je verbindt je nog meer met de stof.”

“Het boekselen trekt veel vrouwen van boven de 40 jaar, maar ook jongeren. Die zien het voorbij komen op Pinterest of Instagram. De hashtag #boekselen verspreidt zich daar als een (ongevaarlijk) virus.”

Boeken geschreven

Loes publiceerde in 2019 haar boek ‘Uitgelezen’. “Ik beschrijf in het boek hoe je zelf kunt boekselen met stap voor stap opdrachten, veel voorbeelden en persoonlijke verhalen uit mijn leven. Want boekselen is niet alleen een fijne hobby maar ook iets dat je persoonlijke ontwikkeling ondersteunt.”

“Toen ik voor langere tijd mijn eigen creativiteit verwaarloosde, ging het slecht met mij. Dat is nu 5 jaar geleden. Ik kwam bij een psycholoog terecht en een van de eerste dingen die hij aan me vroeg was of ik schreef. Ik pakte mijn dagboek er weer bij, maar ook mijn art journal (creatief dagboek), mijn schetsboek en mijn boekselboeken. Die boeken liggen sindsdien permanent op mijn bureau, naast mijn computer, marketingplanningen en contentkalenders. Ik was bijna drie jaar in therapie en schreef het boek ‘Uitgelezen’ ongeveer een jaar later. De verschijning van dat boek markeert voor mij het moment dat ik besloot om alle kanten van mezelf te gebruiken en te tonen.”

“Ik werk inmiddels aan een tweede boek, waarin ik als ‘cliënt’ beschrijf hoe het is om psychotherapie te krijgen. Wat gebeurt er in de gesprekken met een psycholoog en wat is het effect? Mijn therapeut beschrijft zijn kant van het proces, en die combinatie is heel bijzonder om te lezen. Mensen die interesse hebben in deze vorm van therapie, krijgen een inkijkje.”

Doe het op je eigen manier

“Wanneer ik ondernemers help om hun marketingboodschap te verwoorden en berichten te plaatsen op social media, dan vragen ze zich vaak af waarom ze die berichten zouden verspreiden. Er zijn al zo veel andere zzp’ers die hetzelfde doen. Maar mijn antwoord is: je hebt inderdaad veel vakgenoten, maar er is er maar 1 zoals jij. Bovendien ben jij voor jouw contacten de woordvoerder op jouw vakgebied. Zij willen het van jou horen, en niet van iemand die ze niet kennen. Dus: deel wat je hebt te delen en blijf daarbij zo dicht mogelijk bij jezelf. Laat zien wie je ben, wat je allemaal doet en welke normen en waarden belangrijk zijn in je werk en in je leven. Daardoor bouw je een extra sterke band op met mensen die er ook zo in staan. Je hebt een klik met je klanten.

Meer weten over boekselen of het boek Uitgelezen? Kijk dan op www.boekselen.nl. Voor advies op het gebied van marketing en communicatie vind je meer informatie op www.vorkcommunicatie.nl.

Door Lisa Roozen

Lisa is Executive Manager bij ZZP Servicedesk. Elke week spreekt zij zzp’ers met een bijzonder of interessant verhaal. Lees hier alle verhalen.

Wil jij ook je verhaal delen? Stuur een mail naar lisa@zzpservicedesk.nl. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Maurice van der Linden

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Irene van Gent | Foto: Khalid Ouard

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Michel Linthorst | Foto: Alice Bekkering

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Sabine Klykens

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.