ZZP Servicedesk

Next level sales voor beginners

Next level sales voor beginners

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Verkopen 2.0, Sales 3.0, Next Level Sales, de mooiste termen vliegen je altijd om de oren als je gaat zoeken naar trainingen of cursussen om te leren hoe je gemakkelijker aan nieuwe klanten kan komen. Allemaal mooie termen voor een en dezelfde bezigheid: leren luisteren. Elke salestraining die jou wat anders leert is bij voorbaat al geen goede training.
Blog van Helma Lensen-Aertssen
Zo, in één alinea de kern van een hele blog weten te vangen (en waarschijnlijk een heleboel ‘salestrainers’ weten te beledigen). Maar het is wel zo. Mooie scripts, gesprekstechnieken, acquisitiestrategieën. Alles valt of staat met luisteren. Iets wat veel ondernemers niet meer doen. Ze zijn voornamelijk bezig met leren vertellen wat ze doen. Een elevator pitch, een propositie, hoe je het ook wil noemen. Het is gebaseerd op vertellen wat jij doet. Ongeacht of de ander het interessant vindt om naar te luisteren.

Iedereen als prospect

Niet lang geleden liep ik op een netwerkevenement waar ik een man tegenkwam die bij een industrieel bedrijf werkt. Aardige man met een enorm hart voor de zaak. Hij heeft daar een commerciële functie en was op de beurs om nieuwe prospects te ontmoeten. Hij vertelde mij dat de kunst van netwerken is om iedereen als een prospect te zien, dat heeft hij ooit tijdens een heel dure training geleerd. En zo zag hij mij dus ook als een prospect. Hij lanceerde dan ook gelijk een compleet verhaal over het bedrijf, wat ze doen en waarom ik zaken met hen moest gaan doen. Nog voordat hij wist wie ik ben of wat ik doe. Het enige wat hij wist was mijn naam en dat ik de directeur bij Goacid ben.

Echt luisteren

Alle serieuze verkooptermen ten spijt, het is helemaal niet zo moeilijk om jouw volgende klant te vinden. Het enige wat je moet doen is de juiste vragen stellen en luisteren, maar dan ook echt luisteren, naar wat de ander te vertellen heeft. Als deze man na een (heel korte) introductie eerst een open vraag had gesteld dan had ik hem wellicht al direct naar de volgende persoon kunnen doorsturen. Eentje waar hij wél een kans had gehad om een vruchtbare relatie mee op te bouwen. Nu was hij dik drie kwartier kwijt aan iemand die niet eens marginaal binnen de doelgroep valt. Voor de beperkte duur van een netwerkevenement lijkt me dat echt zonde van de tijd.
 
Luisteren wordt ons al van jongs af aan aangeleerd. Helaas lijken er maar weinig mensen echt goed in te zijn. De meeste mensen vullen voor zichzelf al in wat ze dénken dat de ander zal gaan zeggen en stellen daarom vaak al niet eens meer de vraag. Dit geldt niet alleen voor de potentieel nieuwe klanten, maar ook bij bestaande klanten en voormalig klanten wordt dit gedaan. Zonde, want vooral de laatste twee groepen kunnen jou op korte termijn veel leuke nieuwe opdrachten opleveren. En dat zonder het aanschaffen van dure databases, inhuren van acquisitie strategen of callcenters. Gewoon door het stellen van de juiste vraag en écht luisteren naar het antwoord.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Toegang tot exclusieve content
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

VERGELIJK ONLINE BOEKHOUDPAKKETTEN
AUTO KOPEN OF LEASEN?

Als ondernemer sta je voor tal van keuzes als het om autorijden gaat. Moet je je auto voor zakelijk vervoer kopen of leasen? Hoe regel je het onderhoud? Hoe zit het met de fiscus? Wat voor jou het voordeligst is, hangt af van tal van factoren. Alle informatie vind je in dit gratis whitepaper.

De vakantietijd is voor veel zzp’ers en zelfstandigen een rustige periode. Opdrachtgevers zijn het land uit en veel bedrijven en overheidsinstellingen sluiten de deuren…
customer relationship management
Klanten bepalen het succes van jouw onderneming. Om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst voor jouw diensten of producten blijven kiezen, is…
Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in…
Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.