ZZP Servicedesk

Nieuw logo of nieuwe huisstijl? Let op de addertjes onder het gras!

Nieuw logo of nieuwe huisstijl? Let op de addertjes onder het gras!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Voor een startende ondernemer is het belangrijk een unieke huisstijl te hebben waarmee je je identiteit laat zien. Deze kun je het best door iemand met kennis van zaken laten ontwerpen, maar als starter kan het lastig zijn voor de juiste prijs de juiste identiteit te krijgen.
Blog van Kelly Bakker | Macloune
Gelukkig zijn er websites in het leven geroepen die wedstrijden voor het ontwerpen van logo’s en huisstijlen organiseren. Het is een perfecte manier om door een heleboel vormgevers heel veel verschillende logo’s te laten ontwerpen. Dit geeft je veel keuze. Er zit altijd wel eentje bij die helemaal bij jouw bedrijf past.
 

Er is echter een aantal gevaren bij het uitschrijven van een wedstrijd. De meeste vormgevers die meedoen aan de wedstrijden zijn nog studenten of startende vormgevers. Als opdrachtgever moet je er daarom goed op letten op dat de logo’s of huisstijlen die worden ontworpen wel echt aan de normen voldoen.

Een aantal punten waar je in zo’n geval op moet letten:

Het bestandsformaat van het logo

Een goed ontworpen logo is gemaakt in vecoren eps. Niet in pixels. Krijg je alleen een jpg of png (pixelbestanden), ga daar dan niet meer akkoord. Vraag altijd ook een eps (opgeslagen als pdf) vector bestand.  Een vector logo is namelijk altijd op te blazen tot een heel groot formaat. Dus wanneer je dan een keer een spandoek wilt laten maken of een grote poster of iets dergelijks, dan is het logo daar meteen geschikt voor.
 

De kleurstelling van het logo

Alles wat voor je logo of huisstijl ontworpen wordt, moet de kleurstelling CMYK hebben. CMYK is geschikt voor drukwerk, maar heel makkelijk om te zetten naar RGB voor gebruik op het web. RGB naar CMYK is lastiger en levert kleurverlies op, terwijl CMYK naar RGB veel minder verlies oplevert.
 

Opmaak briefpapier

Er moet een aantal gegevens verplicht op briefpapier staan, wanneer dit briefpapier ook gebruikt wordt om facturen mee  te verzenden. Verplicht op facturen zijn jouw adresgegevens, maar ook de gegevens over je zakelijk identiteit. Dit is je kvk-nummer, btw-nummer en bankrekeningnummer. Daarnaast zijn de betaaltermijn en factuurdatum verplicht. Hier moet wel rekening mee gehouden worden bij de positionering van het logo, de teksten en gegevens. Ook kan het handig zijn van te voren te bedenken wat voor envelop je gaat gebruiken. Venster link of rechts, of geen venster. Dat is belangrijk voor de positionering van het adresvlak.  

 

Opmaak van een envelop

Voor de opmaak van een envelop zijn heel veel regels opgesteld. Zo mag er rechts onderin geen tekst of kleurvlak staan. PostNL print een code op de envelop in de hoek en als die niet leesbaar is door tekst of kleur, dan printen ze die code op een sticker en plakken die over de de tekst heen. Dat doet afbreuk aan het ontwerp en als het belangrijke tekst is, komt die dus te vervallen. Ook aan de bovenkant van de envelop mag niets geprint worden, dit in verband met de grijparmen van de sorteermachines. Veel student-vormgevers zijn niet van deze regels op de hoogte en het is dus aan jou als opdrachtgever hier goed op te letten.

In het kort: het is een goedkope en leuke optie om gebruik te maken van een ontwerpwedstrijdwebsite voor je huisstijl en andere opmaakwerkzaamheden, maar let wel op. Goedkoop kan duurkoop zijn en wanneer je zelf niet goed oplet kun je bedrogen uitkomen.
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Met onze ZZP Verkiezingsmatrix zie je in één oogopslag welke partij iets te zeggen heeft over een thema dat voor jou belangrijk is. 

Onze zzp'er Sandra Dekker
Na een opleiding makelaardij, verzekeringseconomie, traineeship bij de KLM, diverse managementfuncties, een handel in schilderijen én meegewerkt te hebben aan verschillende startups wist zzp’er Sandra één ding zeker: “Van alle verschillende…
Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…
goede voornemens voor zzp'ers
Hoewel er tussen 31 december en 1 januari feitelijk weinig verandert, voelt de eerste dag van het nieuwe jaar toch altijd als een schone lei. En waarom zou je eigenlijk wachten tot 1 januari? December is hét moment om alvast over veranderingen na…
Diane Stinissen | Foto door: Caroline Abbink
Veel startende ondernemers hikken tegen het gevoel aan dat ze ergens meteen goed in moeten zijn. Eerst alles helemaal klaar hebben én dan pas beginnen. Volgens transformatie- en lifecoach Diane Stinissen leggen ze zich daarmee veel belemmeringen en…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.