ZZP Servicedesk

Nieuw logo of nieuwe huisstijl? Let op de addertjes onder het gras!

Nieuw logo of nieuwe huisstijl? Let op de addertjes onder het gras!

Voor een startende ondernemer is het belangrijk een unieke huisstijl te hebben waarmee je je identiteit laat zien. Deze kun je het best door iemand met kennis van zaken laten ontwerpen, maar als starter kan het lastig zijn voor de juiste prijs de juiste identiteit te krijgen.

Blog van Kelly Bakker | Macloune
Gelukkig zijn er websites in het leven geroepen die wedstrijden voor het ontwerpen van logo’s en huisstijlen organiseren. Het is een perfecte manier om door een heleboel vormgevers heel veel verschillende logo’s te laten ontwerpen. Dit geeft je veel keuze. Er zit altijd wel eentje bij die helemaal bij jouw bedrijf past.

Er is echter een aantal gevaren bij het uitschrijven van een wedstrijd. De meeste vormgevers die meedoen aan de wedstrijden zijn nog studenten of startende vormgevers. Als opdrachtgever moet je er daarom goed op letten op dat de logo’s of huisstijlen die worden ontworpen wel echt aan de normen voldoen.

Een aantal punten waar je in zo’n geval op moet letten:

Het bestandsformaat van het logo

Een goed ontworpen logo is gemaakt in vecoren eps. Niet in pixels. Krijg je alleen een jpg of png (pixelbestanden), ga daar dan niet meer akkoord. Vraag altijd ook een eps (opgeslagen als pdf) vector bestand.  Een vector logo is namelijk altijd op te blazen tot een heel groot formaat. Dus wanneer je dan een keer een spandoek wilt laten maken of een grote poster of iets dergelijks, dan is het logo daar meteen geschikt voor.

De kleurstelling van het logo

Alles wat voor je logo of huisstijl ontworpen wordt, moet de kleurstelling CMYK hebben. CMYK is geschikt voor drukwerk, maar heel makkelijk om te zetten naar RGB voor gebruik op het web. RGB naar CMYK is lastiger en levert kleurverlies op, terwijl CMYK naar RGB veel minder verlies oplevert.

Opmaak briefpapier

Er moet een aantal gegevens verplicht op briefpapier staan, wanneer dit briefpapier ook gebruikt wordt om facturen mee  te verzenden. Verplicht op facturen zijn jouw adresgegevens, maar ook de gegevens over je zakelijk identiteit. Dit is je kvk-nummer, btw-nummer en bankrekeningnummer. Daarnaast zijn de betaaltermijn en factuurdatum verplicht. Hier moet wel rekening mee gehouden worden bij de positionering van het logo, de teksten en gegevens. Ook kan het handig zijn van te voren te bedenken wat voor envelop je gaat gebruiken. Venster link of rechts, of geen venster. Dat is belangrijk voor de positionering van het adresvlak.

Opmaak van een envelop

Voor de opmaak van een envelop zijn heel veel regels opgesteld. Zo mag er rechts onderin geen tekst of kleurvlak staan. PostNL print een code op de envelop in de hoek en als die niet leesbaar is door tekst of kleur, dan printen ze die code op een sticker en plakken die over de de tekst heen. Dat doet afbreuk aan het ontwerp en als het belangrijke tekst is, komt die dus te vervallen. Ook aan de bovenkant van de envelop mag niets geprint worden, dit in verband met de grijparmen van de sorteermachines. Veel student-vormgevers zijn niet van deze regels op de hoogte en het is dus aan jou als opdrachtgever hier goed op te letten.

In het kort: het is een goedkope en leuke optie om gebruik te maken van een ontwerpwedstrijdwebsite voor je huisstijl en andere opmaakwerkzaamheden, maar let wel op. Goedkoop kan duurkoop zijn en wanneer je zelf niet goed oplet kun je bedrogen uitkomen.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.