ZZP Servicedesk

‘Schrik niet van een Facebook advertentie’

‘Schrik niet van een Facebook advertentie’

Het gros van de Nederlanders is te vinden op Facebook. Niet zo gek dus dat je als zzp’er ook het gevoel hebt dat je daar ‘iets’ moet, zakelijk gezien. Maar is dat wel zo? En wat moet je er dan precies mee doen? Volgens online marketingstrateeg Peter Minkjan is het vooral belangrijk dat je Facebook op een goede manier gebruikt en veelgemaakte fouten weet te vermijden.
Interview met online marketingstrateeg Peter Minkjan
“Op Facebook is het belangrijk dat je zakelijk en privé gescheiden houdt. Je kunt geen vakantiefoto’s delen met je klanten en andersom irriteer je je gewone vrienden met zakelijke updates. Maak een profiel aan voor je vrienden en bekenden waar je je privéleven op laat zien en maak voor zakelijke contacten een pagina aan.”

Zakelijk profiel

Een profiel is eigenlijk nooit geschikt om zakelijk te gebruiken, aldus Minkjan. “Een zakelijk profiel werkt niet. Je krijgt geen inzage in de statistieken en ziet dus niet wie je bereikt, wie jou liket en waar je paginabezoekers vandaan komen. Bovendien kan je met een profiel niet adverteren en juist met Facebook advertenties valt enorm veel te winnen.”
Een van de grootste fouten die ondernemers volgens Minkjan maken is dat ze niet willen investeren in advertenties op Facebook. “Zzp’ers schrikken van het woord advertentie, terwijl adverteren op Facebook ontzettend veel kan opleveren. Nergens kun je je doelgroep zo gericht bereiken. Je kunt de mensen die jouw advertentie te zien krijgen zelfs op werkgever selecteren. En het hoeft helemaal niet veel te kosten. Zo heb ik gisteren nog met een Facebook campagne 4000 mensen weten bereiken waarvan er 500 hebben doorgeklikt naar de website waarop de campagne gericht was. Dat heeft me 4 euro gekost.”

Facebook niet gratis

Volgens Minkjan is de perceptie van veel zzp’ers dat Facebook gratis is. “Maar dat is het niet. Het kost tijd en moeite om het te onderhouden.” Een van de fabels over Facebook is dat je veel updates moet plaatsen om veel mensen te bereiken, maar daarmee wek je volgens de marktingstrateeg alleen maar ergernis op. “Je kunt beter kiezen voor kwaliteit dan voor kwantiteit. En gebruik dan de advertentiemogelijkheid om de kwalitatieve posts onder de aandacht te brengen. Zet bijvoorbeeld je nieuwsbrief in de kijker. Facebook leent zich erg goed voor het genereren van nieuwsbriefinschrijvingen. Het mooie is dat mensen die jouw nieuwsbrief ontvangen verwachten dat daar een commerciële boodschap in zit en omdat het vaak maar één keer per maand is ervaren ze dat niet als vervelend.”
Dat je altijd iets met Facebook moet als ondernemer is ook een misvatting, vertelt Minkjan. “Als je timmerman bent hoef je er niet per se iets mee. Waarom zou men een timmerman liken? Als je toch graag op Facebook te vinden wilt zijn, zorg dan dat je pagina interessant is. Gebruik 80 procent van je posts om mensen te informeren en te entertainen en gebruik 20 procent voor commerciële uitingen. Bovendien hoeft Facebook niet altijd een acquisitiemedium te zijn. In veel gevallen zie je dat pagina’s geliked worden door mensen die al klant van je zijn en die je in het echte leven ook liken. Dan is het een loyaliteitsmiddel.”
Wil je meer weten over het zakelijk inzetten van Facebook? Op het Congres Facebook Marketing leggen verschillende experts, onder wie Peter Minkjan, je uit hoe je Facebook succesvol kunt gebruiken voor je onderneming.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!