ZZP Servicedesk

Sex sells, maar angst verkoopt beter

Sex sells, maar angst verkoopt beter

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Een schaars geklede dame of een halfnaakte, gespierde man. Ze zijn ideaal om iets te verkopen. Of ze nou een auto aanprijzen of een blikje frisdrank. Maar wat nog beter verkoopt dan seks, is angst. En deze methode gebruiken veel bedrijven al heel lang. Ik ga je in deze blog uitleggen waarom angst zaaien geen goede verkooptechniek is.
Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid
Er is een tijd gesproken over een nieuwe wetgeving op IT-gebied. Wanneer je gehackt wordt en er worden gevoelige gegevens van jouw klanten buitgemaakt, dan moet jij aantonen dat je de juiste voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Kun je dit niet dan ben jij aansprakelijk voor de geleden schade. Veel blogs stonden vol met de meest gruwelijke doemscenario’s en (kleine) ondernemers werden geleid door hun angst voor grote schadeclaims bij het aanschaffen van allerlei, veelal te dure, oplossingen. Dit is overigens dezelfde werkwijze die veel verzekeraars hanteren. Want jij wilt er toch niet voor verantwoordelijk zijn dat jouw nabestaanden met de kosten van jouw uitvaart komen te zitten?
 

Kwetsbaarheden

Angst verkoopt en angst verkoopt goed. Mensen, zowel particulier als zakelijk, zijn gevoelig wanneer hun kwetsbaarheden bloot worden gelegd. Wanneer een vreemde dit al foutloos kan aanwijzen dan kunnen de echt kwaadwillenden dit waarschijnlijk ook! Maar betekent dit dan dat wanneer de angst wordt weggenomen, je het product of de dienst niet meer nodig hebt?
 
Stel: je wordt morgen wakker en je hebt een paar miljoen op jouw rekening staan. Zou dat betekenen dat je gelijk al jouw verzekeringen zou opzeggen? Meestal niet. Verzekerd zijn is namelijk ook een bepaalde zekerheid dat het probleem wordt opgelost. Je kunt nog zoveel geld hebben, wanneer er iets traumatisch gebeurt (een brand bijvoorbeeld) dan is het fijn wanneer iemand anders de leiding neemt en zorgt dat alles weer goed komt. Het is makkelijk en de mens is gemakzuchtig.
 

Doemscenario

Ik kan mijn dienstverlening heel goed verpakken in een doemscenario. Want wat nou als jij opeens in de komende maanden al jouw klanten kwijtraakt? Weet je dan waar je zo snel nieuwe vandaan moet halen? Hoe zorg je ervoor dat je in een korte tijd weer een gezonde omzet kunt draaien zodat je niet dakloos wordt en jouw kinderen geen honger hoeven te lijden?
 

Positieve kanten

Ik kan echter ook de nadruk leggen op de positieve kanten. Het altijd blijven zaaien zodat je geleidelijk aan kunt blijven oogsten. Het belang van het onderhouden van goede relaties zodat je elkaar kunt versterken en uit elkaars netwerk kunt putten. Door een goede sales-aanpak, blijf je op de hoogte van de wensen van jouw doelgroep. En op die manier blijf je altijd interessant voor hen. In dat geval maakt het niet uit wat er gebeurt, de mensen kiezen voor een oplossing omdat het bij hen past en niet omdat ze bang zijn.
 
Probeer in elke vraag een positieve uitdaging te zien. Laat je niet verleiden tot het bang maken van jouw potentiële klanten. Ondanks dat het de gemakkelijkste manier van verkopen is, is het ook de minst waardevolle op de lange termijn.
MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!