ZZP Servicedesk

Telefonische acquisitie: wat is het?

Telefonische acquisitie: wat is het?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
“Ik doe niet aan telefonische acquisitie.” Als ik een euro zou krijgen voor elke keer wanneer een ondernemer mij dat vertelt zou ik geen eens trainingen hoeven geven. En het leuke is, ze liegen allemaal! Jij ook! Ze zeggen wel eens dat onbekend onbemind maakt en in het geval van telefonische acquisitie is dat absoluut zo. Dus wat is nu eigenlijk telefonische acquisitie?
Blog Helma Lensen-Aertssen | Goacid
Het eerste waar mensen aan denken bij de woorden ‘telefonische acquisitie’ is de callcenter-medewerker die ongehinderd door enige vorm van ervaring, kennis of kunde de zoveelste aanbieding door jouw strot probeert te duwen. Het liefste tijdens etenstijd en met de meest zinloze argumenten. “U wil toch ook dat uw kleinkinderen een boom in het wild kunnen zien?” Tja, dan is het best logisch dat de meeste ondernemers het hele concept van telefonische acquisitie lijken te verafschuwen.

Offline en online acquisitie 

Acquisitie is er echter in vele soorten, vormen en fases. Acquisitie kan online en offline plaatsvinden. Een website is bijvoorbeeld een vorm van online koude acquisitie. Mensen komen op de website om iets over jou te leren en via de website laat jij zien wie je bent en wat je doet. Het bellen van een opdrachtgever om te vragen hoe het gaat is ook een vorm van acquisitie, hoewel de meningen daarover verschillen. De definitie van acquisitie is echter: een poging om iemand iets te laten kopen of doen. En het verwerven of verkrijgen van nieuwe opdrachten. Voor mij bekent dat ‘elke actie die jij onderneemt om te zorgen dat jij in de toekomst een mooie opdracht krijgt’.

Alles is acquisitie

En als je acquisitie op die manier gaat bekijken is eigenlijk alles wat jij doet acquisitie. Elk telefoongesprek, elk mailtje, elk gesprek dat je voert. Tijdens netwerkgelegenheden, tijdens verjaardagen, wanneer je een afspraak met een prospect hebt. Als zelfstandig ondernemer bén jij jouw bedrijf en zou je jezelf te allen tijde bewust moeten zijn van wat je uitstraalt. Acquisitie wordt niet beperkt tot de commerciële gesprekken waar de ‘koper’ zich ongemakkelijk bij voelt. En dat geldt dan dus ook voor de telefonische acquisitie.

Geen sales-fratsen

Telefonische acquisitie hoeft dan ook helemaal geen vervelende of spannende klus te zijn. Hoe fijn zou het zijn wanneer jij gewoon jezelf kan zijn aan de telefoon en er toch een leuke opdracht mee kunt winnen? En hoe fijn zou het zijn wanneer je geen rare ‘sales’-fratsen uit hoeft te halen en toch een nieuwe klant kan toevoegen aan jouw klantenbestand? Gewoon normaal doen en jezelf blijven is voor de meeste ondernemers niet iets wat ze associëren met telefonische acquisitie.
 
En toch kan het. Ik schrijf er vaak genoeg over voor ZZP Servicedesk. En mocht je nu eens een keer wat meer willen weten, of ergens tegenaan lopen, dan geef je dat aan en dan schrijf ik daarover. Of je belt me op en vraagt om hulp. En als je bellen heel spannend vindt, dan kun je natuurlijk ook mailen, dan bel ik jou gewoon op.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Toegang tot exclusieve content
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

customer relationship management
Klanten bepalen het succes van jouw onderneming. Om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst voor jouw diensten of producten blijven kiezen, is…
Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in…
Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer…
Zo bepaal je als zzp'er je tarief
Het is een vraag waar iedere zzp’er mee worstelt: hoe bepaal ik mijn tarief? Je wil jezelf niet uit de markt prijzen door te…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.