ZZP Servicedesk

Special uurtarieven: 111 zzp’ers delen hun ervaringen

Infograhic uurtarieven print

Special uurtarieven: 111 zzp’ers delen hun ervaringen

Plus: 99 sectorspecifieke, praktische tips

De hoogte van jouw uurtarief heeft een direct effect op hoeveel jij maandelijks overhoudt om jezelf uit te betalen en te herinvesteren in je bedrijf.

Hoe zorg je er nu voor dat je het allerbeste uurtarief hanteert? Welke handigheden kun jij gebruiken om maximale winst te behalen?

We zetten de antwoorden en tips van 111 zzp’ers voor je op een rij.

In dit artikel:

Hoe kun je als zzp’er je uurtarief bepalen?

Als zzp’er heb je alle vrijheid om je eigen uurtarief te bepalen. Veel zzp’ers zoeken op wat andere zzp’ers in hun sector gemiddeld rekenen. Vervolgens gaan ze hier aan de hand van hun ervaring en expertise boven of onder zitten. 

Voor een belangrijk thema als je uurtarief loont het echter om meerdere invalshoeken mee te nemen in je besluitvorming. Laat je inspireren door de factoren die de 111 zzp’ers uit ons onderzoek meenemen in het vaststellen van hun uurtarief:

Ik heb mijn uurtarief afgezet tegen het gemiddelde uurtarief van andere zzp’ers in mijn sector 56%
Ik heb meegewogen hoeveel ervaring ik heb 39%
Ik heb nagedacht over hoe waardevol mijn dienstverlening is voor mijn klant 37%
Mijn klant heeft dit uurtarief voorgesteld 22%
Ik heb berekend hoeveel ik per maand wil verdienen en weet hoeveel uur ik daar maximaal voor wil werken 19%
Ik heb uitgerekend hoeveel ik moet verdienen om genoeg opzij te zetten voor pensioen, AOV en minder goede maanden 14%

Let op:

Om als zzp’er succesvol te zijn, moet je er in ieder geval voor zorgen dat je met je uurtarief uiteindelijk al je maandelijkse kosten kunt dekken.

Denk hierbij niet alleen aan de voor de hand liggende zakelijke kosten als een website, een boekhoudprogramma, een auto van de zaak en promotiekosten etcetera. Je wilt namelijk dat je uurtarief ook hoog genoeg is om indirecte zakelijke kosten als Pensioen, AOV en het risico van gebrek aan vervolgopdrachten te dekken. Wanneer je werkzaamheden als zzp’er je enige inkomsten zijn, moet je hiermee uiteraard ook nog je privé rekeningen kunnen betalen zoals die voor huur, eten en kleding.

In de praktijk blijkt dat eel zzp’ers het niet voor elkaar krijgen om kostendekkend te ondernemen. Hoewel het merendeel (55%) aangeeft het enigszins eens te zijn met de stelling dat het uurtarief hoog genoeg is om alle kosten te dekken, geeft slechts 17% aan het hier “helemaal mee eens” te zijn.

 

17% van de ondervraagden is het “helemaal eens” met de stelling dat het uurtarief alle kosten dekt.

 

 

 

Bijna 1 op de 4 zzp’ers geeft aan dat het met het huidige uurtarief de kosten niet kan dekken.

 

 

De vraag of het uurtarief genoeg is om alle kosten te dekken wordt door de respondenten als volgt beantwoord:

Oneens Neutraal Eens
23% 22% 55%

Pro tip:Wil je zeker weten dat jouw uurtarief hoog genoeg is om je kosten te dekken. Probeer onderstaande formule eens voor jezelf in te vullen.
((onderhoudskosten + overhead kosten van je bedrijf + winst die je wilt maken) / (aantal uren dat je verwacht te kunnen declareren dit jaar)) + belasting 

Tip:“Ga staan voor je kwaliteiten en je passende uurtarief, niet te snel naar beneden bijstellen!” – Monique Jipping (www.commpartners.nl)

Tip:
“Het lijkt verleidelijk om laag in te zetten zodat je sneller en meer opdrachten krijgt. Maar hiermee zet je ook vooral in op laagbetalende opdrachtgevers die kwaliteit niet altijd belangrijker vinden dan de eindprijs. Als je hoger inzet, vatten de juiste opdrachtgevers dit juist als professioneel op en een teken dat je je eigen kwaliteiten kent.” – Anoniem

Is het slim om verschillende uurtarieven te hanteren?

Het merendeel van de zzp’ers kiest ervoor om met verschillende uurtarieven te werken. De theorie achter deze strategie ligt voor de hand: wie een hoger tarief rekent aan klanten met grote budgetten en daarnaast ook opdrachten uitvoert voor klanten met een minder dikke portefeuille, maximaliseert uiteindelijk zijn/haar totale inkomsten.

 

Het merendeel van de 111 zzp’ers uit ons onderzoek hanteert verschillende uurtarieven. De ene keer is hun uurtarief dus anders dan de andere keer.

 

 

Hoe groot zijn die verschillen precies? We zetten het voor je op een rij?

Verschil tussen laagste en hoogste tarief 1-25% 26-50% 51-75% 76-100% 101-125% +125%
% zzp’ers 36% 30% 9% 9% 6% 11%

Onderhandelen of vasthouden aan tarief?

Over het geven van kortingen zijn de meningen onder zzp’ers sterk verdeeld. Sommige strooien structureel met korting bij het verzenden van hun eerste offerte. Anderen lopen direct weg wanneer er om gevraagd wordt. Hoewel de meningen sterk verdeeld zijn, staat het merendeel van de zzp’ers er uiteindelijk voor open om over het uurtarief te onderhandelen.

 

Een ruime meerderheid van de ondervraagde zzp’ers geeft aan dat hun uurtarief onderhandelbaar is. De andere 36% houdt permanent de poot stijf wanneer om korting gevraagd wordt.

 

Een veelgehoord advies is om alleen korting te geven als je daar zelf ook iets voor terug krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een grotere opdracht of de ruimte om tijdens de opdracht veel te leren.

Bekijk de motieven die de zzp’ers uit ons onderzoek doen verleiden tot het geven van korting:

Als de opdracht groot genoeg is 42%
Als de opdracht een goede aanvulling is op mijn portfolio 33%
Als ik een goede persoonlijke klik heb met de opdrachtgever 25%
Als ik het gevoel heb dat ik veel ga leren van de opdracht 22.5%
Als ik vind dat de opdrachtgever een positieve bijdrage levert aan de maatschappij 18%

Wanneer kun je je uurtarief verhogen?

Het moment waarop zzp’ers ervoor kiezen hun uurtarief te verhogen verschilt enorm. Waar sommige zzp’ers uit ons onderzoek aangeven de afgelopen maand hun tarief te hebben verhoogd, is het voor een enkelingen ruim drie jaar geleden.

Gemiddeld is het 9 maanden geleden dat een zzp’er uit ons onderzoek zijn uurtarief verhoogd heeft.

De meest genoemde redenen om het uurtarief te verhogen zijn:

  • Marktwerking (Toenemende vraag naar mijn diensten
  • (Jaarlijkse) inflatiecorrectie
  • Mijn klantenbestand is groot genoeg
  • Stijgende kosten
  • Nieuwe, grote opdracht
  • Bewustwording dat ik een te laag tarief hanteerde
  • De aantrekkende economie

Wanneer is mijn uurtarief te hoog?

Veel zzp’ers beoordelen dat hun uurtarief te hoog is wanneer te veel klanten “nee” tegen hun voorstel zeggen. De angst daarvoor lijkt echter groter dan nodig.

 

Van de ondervraagde zzp’ers denkt 57% dat hun uurtarief vergelijkbaar is met het gemiddelde in hun sector.

 

 

 

Slechts een klein merendeel (58%) van de ondervraagde zzp’ers heeft wel eens een opdracht afgewezen zien worden vanwege een te hoog uurtarief.

 

De kans bestaat dus dat jij je uurtarief kunt verhogen zonder dat dit je klanten of opdrachten kost. Het kan daarom interessant zijn eens te testen wat voor reactie je krijgt wanneer je een hoger uurtarief voorstelt.

Lager Neutraal hoger
14% 57% 29%

“Formuleer voor jezelf goed wat je meerwaarde is voor je klanten/opdrachtgevers en als je ervan overtuigd bent dat je kunt waarmaken wat je belooft, verhoog dan je tarief.” – Anoniem

“Voor goed geleverd werk kun je een goed uurloon vragen en altijd 30% meer inzet leveren dan vaste medewerkers.” – Guus Schilderink (Guus Schilderink Grondwerken)

“Fortune favours the bold.” – JJ Lammers (www.found.nl)

Concrete tips

a) Algemene tips van collega-zzp’ers

  • Ga staan voor je kwaliteiten en je passende uurtarief, niet te snel naar beneden bijstellen!” – Monique Jipping (www.commpartners.nl)
  • “Goed zijn in wat je doet, kwaliteit mag wat kosten.” – Jacky Beerens (www.multimos.nl)
  • “Zorg dat opdrachtgevers erop kunnen rekenen dat je de klus klaart // Lever meer dan gevraagd of  dat men verwacht // Communiceer regelmatig de status, hou je opdrachtgever goed op de hoogte // Haal niet het onderste uit de kan, maar zorg ervoor dat opdrachtgevers graag met je werken en je de opdracht gunnen omdat ze op je kunnen vertrouwen en plezier in je werk uitstraalt // Maak je vakmanschap waar!”- Lisette van Hal (DFC Design For Communication)
  • “Blijf bij wat je waard bent in vast dienstverband.” – Leo Stoelinga (www.inkoopplus.com)
  • “Weet wat jou uniek maakt.” – Dirk de Ridder (www.deridderba.nl)
  • “Onderhandel over andere zaken dan het tarief.” – Markoen Flos (www.markoenflos.nl)
  • “Blijf zelf de baas over alles.” – Harrie Ronhaar (www.ronron.nl)
  • “Kies juiste netwerk en ga beginnen.” – Jeanet de Zeeuw (www.pinguinproject.nl)
  • “Als je start als zzp’er met een laag (lager) uurtarief dan is het belangrijk om opdrachtgevers te zoeken die veel werk uren voor je hebben. Is je uurtarief hoog dan is dit minder van belang.” – Demi Siemerink (SocialCare)
  • “Aantrekkelijk tarief met zoveel mogelijk uren.” – Daniel Stap (Stap Advies)
  • “Ervaring en senioriteit.” – Dré Schut
  • “Kom je afspraken na.” – Peter Naessens (Pnaessens verbouw& onderhoudsbedrijf)
  • “Zelfvertrouwen.” – JJ Lammers (www.found.nl)
  • “Voor goed geleverd werk kun je een goed uurloon vragen en altijd 30% meer inzet leveren dan vaste medewerkers.” – Guus Schilderink (Guus Schilderink Grondwerken)
  • “Communicatie.” – Thomas Jansen (Toja klussenbedrijf)

b) Anonieme tips van collega-zzp’ers

  • “Zorg dat je toegevoegde waarde overeenkomt met je tarief.”
  • “Ga niet te snel onder de gemiddelde uurprijs zitten om een klus te scoren. Houd voet bij stuk en zorg ervoor dat je dit goed kunt onderbouwen.”
  • “Wees flexibel”
  • “Formuleer voor jezelf goed wat je meerwaarde is voor je klanten/opdrachtgevers en als je ervan overtuigd bent dat je kunt waarmaken wat je belooft, verhoog dan je tarief.”
  • “Denk goed na over de belastingen etc. die nog van je gage afgaan.”
  • “Niet te laag.”
  • “Weet wat je waard bent en zorg ervoor dat je het waard bent.”
  • “Scherp tarief hanteren, slim onderhandelen, leven en ondernemen vanuit overvloed en niet vanuit schaarste, alternatieve inkomstenbronnen aanboren (beleggen, andere werkgebieden).”
  • “Begin met een redelijk uurloon, verhoog dit jaarlijks.”
  • “Overtuigd zijn (raken) van jouw toegevoegde waarde.”
  • “Zorg voor een goed portfolio!”
  • “Stop met uurtje factuurtje.”
  • “Doe wat je zegt en zeg wat je doet. Eerlijk en open. Dan houd je je klanten vast en ontstaat er mond-tot-mondreclame. M.i. de beste promotie!”
  • “Zorg voor duidelijke afspraken en zorg dat zowel jij als de klant ze nakomt. Duidelijkheid is de lijn.”
  • “Het lijkt verleidelijk om laag in te zetten zodat je sneller en meer opdrachten krijgt. Maar hiermee zet je ook vooral in op laagbetalende opdrachtgevers die kwaliteit niet altijd belangrijker vinden dan de eindprijs. Als je hoger inzet, vatten de juiste opdrachtgevers dit juist als professioneel op en een teken dat je je eigen kwaliteiten kent.”
  • “Kies je opdrachtgever zorgvuldig, net als je intermediair.”
  • “Kwaliteit leveren.”
  • “Zet een maandbedrag voor je uit als visie en werk daar gestaag naar toe. Heb vertrouwen en visie in gestage groei.”
  • “Kijk goed naar wat andere zzp’ers vragen en wat grote bedrijven vragen in jouw sector. Je kennis en ervaring spelen ook een grote rol.”
  • “Vergelijk je uurtarief niet met je oude salaris. Alle risico’s draag je nu zelf.”
  • “Werk goed doen en nooit iets niet afmaken en soms verlies nemen.”
  • “Spreek geen vaste prijs af met klanten.”

c) Sectorspecifieke tips van collega-zzp’ers

Zakelijke dienstverlening

  • “Je netwerk is onbetaalbaar, de beste en meest passende opdrachten verwerf je door een goed onderhouden netwerk. Maak tijd voor je relaties.” – Monique Jipping (www.commpartners.nl)
  • “Verzamel het type opdrachtgevers om je heen waar jij graag voor werkt.” – Lisette van Hal (DFC Design For Communication)
  • “Houd het zakelijk (de klant heeft niet voor niets een behoefte).” – Leo Stoelinga (www.inkoopplus.com)
  • “Wees jezelf altijd.” – Harrie Ronhaar (www.ronron.nl)
  • “Maak duidelijk wat jouw bijdrage kan zijn” – Dré Schut
  • “Werk liever niet met een uurtarief (mijn uurtarief is in feite een terugvertaling van mijn opdrachttarief). Werk liever met een dagdeel of opdrachttarief dat je goed kunt toelichten. Een uurtarief vind ik zo plat als een dubbeltje.” – Anoniem
  • “Echt specialiseren, dan weten klanten je te waarderen en hebben er meer voor over.” – Anoniem
  • “Goed zijn in je werk, netwerken, allianties smeden.” – Anoniem
  • “Deskundigheid blijvend op peil houden maar niet overdrijven.” – Anoniem
  • “Neem een coach en zorg voor reflectie met andere ondernemers.” – Anoniem

De bouw

  • “Als je  Orderportefeuille vol is en je krijgt nieuwe aanvragen om een offerte te maken maak dan een offerte wanneer de portefeuille weer half leeg is en niet meteen maak daar afspraken over met je klant.” – Hugo Derksen (www.hugoderksenschilders.nl)
  • “Zorg dat je een backup hebt” – Peter Naessens (Pnaessens verbouw& onderhoudsbedrijf)
  • “Wees een allround vakman op je gebied.” – Guus Schilderink (Guus Schilderink Grondwerken)
  • “Niet vastgeroest zitten bij bedrijf gebruikmaken van tekort aan mensen op dit moment.” – Frank Wolters (Woltersmachinistverhuur)
  • “Extra stap zetten ipv alleen opdracht.” – Thomas Jansen (Toja klussenbedrijf)
  • “Netwerk opbouwen en zorgen dat ze jou bellen als ze iemand nodig hebben.” – Anoniem
  • “Werk netjes en ruim aan het eind van de dag een beetje op.” – Anoniem
  • “Goed werk afleveren en jezelf goed verkopen.” – Anoniem
  • “Lever perfect werk af, betaalt zich terug.” – Anoniem
  • “Werk hard.” – Anoniem
  • “Kwaliteit leveren.” – Anoniem

ICT

  • “Zelf een goede website hebben zodat je kunt aantonen wat je hebt gedaan.” – Anoniem
  • “Ervaring, resultaten en kennis goed duidelijk maken.” – Anoniem
  • “Werk niet met bemiddelingsbureaus.” – Anoniem
  • Financiële dienstverlening
  • “Houd je vaktechniek bij, zodat je goed advies kan geven. Dan blijven je klanten bij je.” – Anoniem
  • “Bedenk en omschrijf goed wat jouw specifieke toegevoegde waarde is.” – Anoniem

Industrie

  • “Verkoop geen gebakken lucht.” – Geert-Jan Koops (GJK consulting en project begeleiding)
  • “Wees open en eerlijk” – Anoniem
  • “Netwerken.” – Anoniem
  • “Geloof niet altijd in andermans beloftes.” – Anoniem

Cultuur, sport en recreatie

  • “Ga niet akkoord met een lager tarief omdat het een coole klus is.” – Anoniem
  • “Ga nooit het licht en geluid in.” – Anoniem

Openbaar bestuur en overheidsdiensten

  • “Zak niet te snel met je tarief, ze vinden je toch altijd te duur. Als je makkelijk zakt, maak je het voor jezelf en de zzp’ers na jou moeilijker om nog een degelijk uurtarief te hanteren.” – Anoniem
  • “Houd continu de marktwaarde van je diensten in de gaten. ‘ken je positie en weet wat je waard bent’.” – Anoniem

Onderwijs

  • “Begin bij gemeentes en leer zo het werkveld kennen”– Daniel Stap (Stap Advies)

Zorg

  • “Ga altijd een Euro of drie/vier boven je minimale uurtarief zitten tijdens je onderhandeling.” – Demi Siemerink (SocialCare)

Landbouw, bosbouw en visserij

Verhuur en overige zakelijke diensten

  • “Probeer de mensen die voor je werken zo goed mogelijk te begeleiden qua regelgeving bij werkzaamheden.” – Anoniem

Overig

  • “Stel je gelijkwaardig op.” – Markoen Flos (www.markoenflos.nl)
  • “Ga in het begin net iets lager zitten dan je concurrenten. Je tarief kan omhoog als je je waarde hebt bewezen.” – Han Damen (www.demessenslijper.nl)
  • “Fortune favours the bold.” – JJ Lammers (www.found.nl)
  • “We moeten samen zorgen voor een goed uurtarief. Zolang er steeds zzp’ers zijn die voor minder willen werken gaat dit niet lukken.” – Anoniem

Wil jij ook een tip delen over je uurtarief? Stuur een email naar redactie@zzpservicedesk.nl.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Help ons

Verricht 1 van deze gratis acties en help zowel je eigen onderneming als dit platform verder groeien. Door zzp’ers voor zzp’ers.

Enkel een klik helpt ons al

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief