ZZP Servicedesk

Van opdrachtgever naar ambassadeur

Van opdrachtgever naar ambassadeur

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Er zijn een aantal zaken die ik met regelmaat roep. Zoals dat je een goede band met jouw klanten moet onderhouden. Zorg dat ze tevreden zijn en zorg voor een gezonde zakelijke relatie met wederzijds begrip voor elkaars leven. Geef zonder er direct iets voor terug te verwachten, deel jouw kennis zonder die altijd maar in rekening te brengen en sta altijd voor jouw klanten klaar, zolang hun wensen en eisen binnen het redelijke blijven. Op die manier krijg je een bedrijf waarbij je ook als zzp’er er even tussenuit kan.
Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid
Afgelopen week heb ik dit helaas in de praktijk kunnen bewijzen. Op vrijdag werd onze kleine draak opeens in het ziekenhuis opgenomen en op maandag was er nog geen duidelijkheid over wanneer hij weer naar huis mocht. Ik heb om die reden al mijn zakelijke relaties toen een e-mail gestuurd waarin ik aangaf mijn werkzaamheden neer te leggen, totdat ik weer de kwaliteit kan leveren die ik van mezelf verwacht. Met alle risico’s van dien. Omdat ik absoluut geen realistische schatting kon geven met betrekking tot hoe lang het zou duren.
 

Hartverwarmend

Ik ben aangenaam verrast. Ik kreeg niet alleen hartverwarmende reacties van mijn opdrachtgevers, maar ook mijn leveranciers bleken meer dan bereid om mij tijd en ruimte te geven om orde op zaken te stellen. Er waren opdrachtgevers die uit zichzelf alvast de rekening betaalden, die zij normaal op de eerste van de maand ontvangen. Er waren opdrachtgevers die een deel van het werk zelf hebben geprobeerd op te pakken. En er is zelfs een voorbeeld van een leverancier die voor mij het laatste stukje met mijn opdrachtgever heeft afgerond. Allemaal op eigen initiatief, zonder extra kosten, zonder gemopper of geklaag!
 

Angsten

Dit kan je als storend ervaren, je kunt bang zijn dat jouw leveranciers jouw opdrachten afnemen (cut out the middle man). Je kunt het risico lopen dat jouw opdrachtgevers naar een concurrent gaan. En je kunt nog een heleboel meer angsten hebben op zo’n moment. In mijn geval heb ik volledig vertrouwd op mijn netwerk. Met in mijn achterhoofd dat ik niet wil werken voor opdrachtgevers of met leveranciers die er misbruik van zouden maken. En ik kan je vertellen dat ik blij ben. Blij dat alles zo goed is gegaan. Blij dat de kleine meneer weer uit het ziekenhuis is. Blij dat ik blijkbaar niet alleen maar leuke dingen roep over klanten, maar dat ze in de praktijk ook waar zijn. Blij dat ik nu, precies een week na het schrijven van de vorige blog, mezelf met nog veel meer plezier verlies in het werk voor mijn opdrachtgevers!
 

Menselijk

Een mooi moment om nogmaals aan te geven hoe belangrijk het is om jezelf te zijn. Blijf als zzp’er altijd eerlijk naar jouw klanten. Hou een gezonde scheiding tussen zakelijk en privé, maar durf menselijk te zijn. Communiceer open en duidelijk met jouw opdrachtgevers. Schep geen onrealistische verwachtingen en maak waar wat je belooft. Durf eerlijk toe te geven wanneer je fouten maakt en accepteer een compliment wanneer je deze krijgt. Op deze manier heb je de grootste kans dat jouw opdrachtgevers niet wegrennen bij de allereerste tegenslag en dat het jouw trouwste ambassadeurs worden!
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Met onze ZZP Verkiezingsmatrix zie je in één oogopslag welke partij iets te zeggen heeft over een thema dat voor jou belangrijk is. 

Onze zzp'er Sandra Dekker
Na een opleiding makelaardij, verzekeringseconomie, traineeship bij de KLM, diverse managementfuncties, een handel in schilderijen én meegewerkt te hebben aan verschillende startups wist zzp’er Sandra één ding zeker: “Van alle verschillende…
Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…
Pilot webmodule zzp
Op 11 januari 2021 is de pilot van de webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA) van start gegaan. Met deze online module kunnen opdrachtgevers middels het invullen van een vragenlijst helder krijgen of ze een zzp’er mogen inhuren voor een opdracht…
goede voornemens voor zzp'ers
Hoewel er tussen 31 december en 1 januari feitelijk weinig verandert, voelt de eerste dag van het nieuwe jaar toch altijd als een schone lei. En waarom zou je eigenlijk wachten tot 1 januari? December is hét moment om alvast over veranderingen na…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.