Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid
Afgelopen week heb ik dit helaas in de praktijk kunnen bewijzen. Op vrijdag werd onze kleine draak opeens in het ziekenhuis opgenomen en op maandag was er nog geen duidelijkheid over wanneer hij weer naar huis mocht. Ik heb om die reden al mijn zakelijke relaties toen een e-mail gestuurd waarin ik aangaf mijn werkzaamheden neer te leggen, totdat ik weer de kwaliteit kan leveren die ik van mezelf verwacht. Met alle risico’s van dien. Omdat ik absoluut geen realistische schatting kon geven met betrekking tot hoe lang het zou duren.
Hartverwarmend
Ik ben aangenaam verrast. Ik kreeg niet alleen hartverwarmende reacties van mijn opdrachtgevers, maar ook mijn leveranciers bleken meer dan bereid om mij tijd en ruimte te geven om orde op zaken te stellen. Er waren opdrachtgevers die uit zichzelf alvast de rekening betaalden, die zij normaal op de eerste van de maand ontvangen. Er waren opdrachtgevers die een deel van het werk zelf hebben geprobeerd op te pakken. En er is zelfs een voorbeeld van een leverancier die voor mij het laatste stukje met mijn opdrachtgever heeft afgerond. Allemaal op eigen initiatief, zonder extra kosten, zonder gemopper of geklaag!
Angsten
Dit kan je als storend ervaren, je kunt bang zijn dat jouw leveranciers jouw opdrachten afnemen (cut out the middle man). Je kunt het risico lopen dat jouw opdrachtgevers naar een concurrent gaan. En je kunt nog een heleboel meer angsten hebben op zo’n moment. In mijn geval heb ik volledig vertrouwd op mijn netwerk. Met in mijn achterhoofd dat ik niet wil werken voor opdrachtgevers of met leveranciers die er misbruik van zouden maken. En ik kan je vertellen dat ik blij ben. Blij dat alles zo goed is gegaan. Blij dat de kleine meneer weer uit het ziekenhuis is. Blij dat ik blijkbaar niet alleen maar leuke dingen roep over klanten, maar dat ze in de praktijk ook waar zijn. Blij dat ik nu, precies een week na het schrijven van de vorige blog, mezelf met nog veel meer plezier verlies in het werk voor mijn opdrachtgevers!
Menselijk
Een mooi moment om nogmaals aan te geven hoe belangrijk het is om jezelf te zijn. Blijf als zzp’er altijd eerlijk naar jouw klanten. Hou een gezonde scheiding tussen zakelijk en privé, maar durf menselijk te zijn. Communiceer open en duidelijk met jouw opdrachtgevers. Schep geen onrealistische verwachtingen en maak waar wat je belooft. Durf eerlijk toe te geven wanneer je fouten maakt en accepteer een compliment wanneer je deze krijgt. Op deze manier heb je de grootste kans dat jouw opdrachtgevers niet wegrennen bij de allereerste tegenslag en dat het jouw trouwste ambassadeurs worden!