ZZPSERVICEDESK

Waarom hogere omzet nooit het ultieme doel mag worden

Waarom hogere omzet nooit het ultieme doel mag worden

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
In mijn vorige blog had ik het al over de termen succes, geluk en hoe omzet nooit het doel op zich mag worden.
Column van Anke Verbruggen | Businesscoach
Nu wil ik je daar wat meer over vertellen aan de hand van een aantal voorbeelden. Ik wil je vragen om je te verplaatsen in twee scenario’s. Scenario A: je krijgt morgen een ongeluk en je bent verlamd vanaf je nek. Scenario B: je wint morgen 27 miljoen euro in de loterij.
 

Wat is geluk?

Hoe gelukkig voel jij je over een jaar in Scenario A of B? De kans is groot dat jij nu denkt dat je van Scenario B véél gelukkiger wordt dan van Scenario A. Fout! In de realiteit is er nauwelijks verschil. Dat wees onderzoek van Daniel Gilbert (Stumbling on Happiness) uit. Hij noemt dit de Impact Bias: wij mensen kunnen heel slecht inschatten welke factoren daadwerkelijk ons geluk beïnvloeden. Wat blijkt? Het hebben van waardevolle relaties, het ervaren van zingeving in je leven, persoonlijke ontwikkeling: daar word je gelukkig van. Niet het winnen van de loterij.
 

Belonen

Nog een voorbeeld om je te laten zien waarom het een slecht idee is om je blind te staren op je omzet. Beeld je in: ik vraag jou om een uur lang aan je hobby te besteden. Ik vertel je daarbij: als het uur voorbij is, krijg je een beloning. Ik betaal je er bijvoorbeeld voor. De kans dat jij diezelfde week of maand nóg een keer tijd aan je hobby gaat besteden, is veel kleiner dan als ik je in eerste instantie géén beloning had gegeven.
 

Motivatie

Dat heeft te maken met je interne versus je externe motivatie. Als ik jou ga belonen, wordt je hobby ineens extern beloond en dat doet afbreuk aan je interne motivatie. Iets gewoon ‘leuk vinden’ is dan niet meer genoeg, je wil er ook voor worden beloond. Het voelt dan zinloos om je hobby op te pakken zónder ervoor te worden beloond.
 

Omzet als richtlijn

Wat betekent bovenstaande nou voor jou als ondernemer? Natuurlijk moet je geld vragen voor je diensten! Anders heb je geen bestaansrecht als ondernemer. Maar laat je omzet slechts een richtlijn zijn, een middel om gave dingen te doen voor je klanten. Om goed voor jezelf en je omgeving te zorgen. Laat de doelen die je jezelf stelt veel meer gaan over het opdoen van meer kennis, over het verschil maken voor je klanten en over creatief zijn.
 

De weg naar geluk én omzet

Deze doelen hebben namelijk een lange termijn-focus en doen veel meer voor jou als persoon. Ze maken je gelukkiger. Bovendien helpen ze je onderscheidend te zijn (de kennis die je vergaart deel je met je klanten en je creativiteit zet je in voor nieuwe diensten en producten). Indirect kom je dan ook aan je omzet, maar de weg ernaar toe is heel anders dan als je zegt: dit jaar moet ik persé die omzet van xxx halen.

Lees hier de vorige column van Anke. 

 
 

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact via telefoon
  • Persoonlijk contact via chat
  • Persoonlijk contact via whatsapp
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Meer dan 20 downloads & checklists
  • Toegang tot het ZZP netwerk
  • Netwerk en kennis events

€ 12,50

 p/m

Positief
Plus: 6 tips om jouw financiën in 2020 verder te verbeteren Grote kans dat je als zzp’er tijdens deze feestmaand de tijd neemt om…
Anne Smeulders
Column Anne Smeulders | Trouwmeisjes Op 22 juni 2019 vond de KVK Startersdag in Utrecht, Den Haag en Eindhoven plaats. ZZP Servicedesk stond in…
Succesvol ondernemen, voor veel mensen is het een droom. Er zijn genoeg redenen te bedenken om je eigen bedrijf te starten, maar vaak nog…
Je wilt als zzp’er geld lenen voor privédoeleinden bij een financiële instelling, zoals een bank. Dit kan zijn voor de aanschaf van consumenten goederen…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.