ZZP Servicedesk

Waarom jouw klanten niet doen wat jij wilt

Waarom jouw klanten niet doen wat jij wilt

Misschien herken je dit verhaal van Diana wel. Iemand googeled naar een coach en komt uit op haar website. Die persoon belt Diana en ze hebben een afspraak met elkaar. Het was een erg leuk gesprek en Diana mag een offerte maken voor een coachingstraject van zes maanden. Na het versturen van de offerte hoort Diana niets en als ze de vrouw uiteindelijk te pakken heeft, heeft zij er toch voor gekozen het zelf op te lossen of met een ander in zee te gaan.

Blog van Nanette van Wezel | Wezenlijk Veranderen

Balen!

Diana baalt, want ze heeft er ontzettend veel tijd in gestoken. Een afspraak bij haar thuis van anderhalf uur, een offerte maken kost ook een uur en nu wil de klant niet….
Via Google kwam Diana bij mij aan tafel voor een popcornsessie: een workshop waarin we gaan brainstormen en sparren. Ze gooide haar probleem op tafel en we gingen analyseren. Ik vroeg haar hoe ze zelf behandeld wil worden wanneer ze tot aanschaf van een nieuw product of een dienst overgaat.

Gratis prosecco

Diana vertelde dat ze in ieder geval eerst een dienst of product moest leren kennen. Ze gaf  een voorbeeld van een brasserie bij haar in de buurt. Er lag bij Diana thuis een flyer op de mat met een uitnodiging voor een gratis glaasje prosecco. Deze brasserie had namelijk een heropening en een nieuwe naam.
In het weekend is ze hier samen met haar man even heengegaan. Ze had op iens.nl al even gekeken naar de recensies en deze waren heel positief, dus Diana had er zin in. Daar aangekomen werden zij en haar man compleet in de watten gelegd. Er kwam meteen een glaasje prosecco en een karaf ijswater op tafel met een klein schaaltje olijven en nootjes. Ze hebben dus echt geproefd van de gastvrijheid. Ze voelden zich op hun gemak en hebben uiteindelijk de kaart gevraagd.

Zo gaat het dus…

  • Zorg ervoor dat mensen je leuk, aardig en sympathiek gaan vinden, geef bijvoorbeeld een kleinigheidje weg
  • Zorg ervoor dat mensen jou en je bedrijf gaan vertrouwen, door klanten aan het woord te laten over jou en je bedrijf
  • Laat mensen jou en je bedrijf leren kennen. Nodig ze uit voor een gratis workshop, een kennismaking of laat ze een tijdje gebruik maken van een gratis dienst.
  • Laat mensen iets van je kopen. Als je stap 1 tot en met 4 goed doorloopt, is de kans groot dat ze daadwerkelijk iets bij je gaan kopen.
Diana heeft dit uitgeprobeerd en ze heeft nu veel meer klanten. Ze geeft namelijk een gratis werkboek weg aan haar potientiële klanten en ze geeft eens in de maand een gratis proeverij voor potentiële klanten. Hier kunnen aanstaande klanten kennis maken met haar, haar diensten en haar manier van werken. Ze nodigt op deze proeverijen ook altijd haar eigen klanten uit, zodat die een goed woordje voor haar kunnen doen: heel slim.
En jij? Hoe pak jij dit aan? Mail me gerust om eens te sparren.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.