ZZPSERVICEDESK

Waarom zou ik Pinterest gebruiken?

Waarom zou ik Pinterest gebruiken?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Tegenwoordig gebruikt bijna elke ondernemer Facebook, Twitter of LinkedIn. Je kunt jezelf onderscheiden door gebruik te maken van Pinterest. Content marketing specialist Linda Krijns noemt een aantal voordelen van Pinterest tegenover andere social media.
Blijf je concurrenten voor

Het snelstgroeiende platform

Linda: “Pinterest is het laatste jaar enorm gegroeid. Het is het snelst groeiende sociale platform als het gaat om dagelijks gebruik. Toch is het een medium dat nog weinig door ondernemers gebruikt wordt.”
 

Voorlopen op je concurrentie

“Bijna alle bedrijven zitten op Twitter en Facebook en de concurrentie is op die platformen dan ook groot”, vertelt Linda. “Omdat op Pinterest een stuk minder ondernemers aanwezig zijn, zijn hier veel kansen om voor te lopen op de concurrenten.”
 

Wees origineel met je pins

Je hebt op Pinterest online prikborden of plakboeken waarop je pins plaatst. Deze pins kunnen bestaan uit foto’s, teksten, filmpjes en zelfs slides. Je kunt hiermee op verschillende manieren je creativiteit tonen. “80 procent van de gebruikers maakt geen originele pins, maar plaatst pins van anderen op hun prikborden. Als je originele pins plaatst, worden deze vaker gedeeld waardoor je meer aandacht krijgt. Quotes over je werk doen het vaak goed.”
 

Vrouwenmedium

“Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de bezoekers op Pinterest gericht zoekt naar inspiratie om iets te kopen. Voornamelijk vrouwen maken gebruik van Pinterest. Het is daarom vooral een geschikt platform voor ondernemers die bijvoorbeeld een webshop hebben met producten gericht op vrouwen.”
 

Het onderscheidt zich van andere social media

“Het is lastig om via Facebook gericht te zoeken naar producten. Als je al een product tegenkomt dat je nodig hebt, dan is het vaak in de advertenties. Tweets hebben een korte levensduur, want ze worden maar tijdelijk weergegeven in iemands timeline. Daarnaast heb je maar een beperkt aantal tekens tot je beschikking. Pins hebben een onbeperkte levensduur en gebruikers kunnen makkelijk zoeken naar pins van bepaalde producten.”
 
Naast een particulier account kun je ook een bedrijfsaccount aanmaken op Pinterest om informatie te verkrijgen over jouw potentiële klanten: “Je kunt in de statistieken zien wat voor mensen naar jouw ‘pins’ kijken. Je kunt zelfs zien of iemand een laptop of mobiel gebruikt. Hierdoor is het mogelijk om je strategie aan te passen op je doelgroep.”
 

Gouden tips

“Wat veel mensen niet weten is dat je zoekmachineoptimalisatie kunt toepassen op je pins. Pins zijn goed via Google te vinden, dus zorg ervoor dat je bepaalde kernwoorden over jouw product toevoegt in de titel en beschrijving.”
Linda raadt aan te kijken naar anderen in jouw branche die succes hebben met Pinterest. “Dit zijn vaak inspirerende bronnen. Het is hierbij belangrijk dat je kijkt naar hun activiteit. Het aantal volgers zegt niet veel over het succes van een Pinterest-pagina. Je kunt beter letten op hoe vaak er nieuwe pins geplaatst worden.”

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer…
Zo bepaal je als zzp'er je tarief
Het is een vraag waar iedere zzp’er mee worstelt: hoe bepaal ik mijn tarief? Je wil jezelf niet uit de markt prijzen door te…
opdrachten via bemiddelingsbureau
Hoewel het als zzp’er vaak gunstiger is om opdrachtgevers rechtstreeks binnen te halen en te factureren, doen veel dit ook middels een bemiddelingsbureau. Het…
flyeren
Flyeren is een van de oudste methoden om reclame te maken. En het werkt tegenwoordig nog steeds. Waar online marketing wint aan populariteit, hebben…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.