ZZP Servicedesk

Wat heb je als zzp’er aan een strategiedag?

Wat heb je als zzp’er aan een strategiedag?

Als ondernemer ben jij druk bezig met jouw bedrijf. Je voert opdrachten uit voor klanten, je zoekt nieuwe klanten, je bent bezig met de backofficewerkzaamheden en je online zichtbaarheid. Maar sta jij wel eens stil bij waar je heen gaat? Neem jij een moment om in kaart te brengen waar je nu bent en of je nog op het goede pad bent?

Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid
Steeds vaker komen mijn opdrachtgevers bij me voor een strategiedag. Dat klinkt misschien spannender dan het is, of juist niet. Het komt er in het kort op neer dat ik samen met hen ga zitten om in kaart te brengen wat hun optimale droombedrijf zou zijn, welke middelen ze op dit moment al tot hun beschikking hebben en welke stappen er nog gezet zouden moeten worden om er te komen. En het leuke is: vaak zijn die droombedrijven ook gewoon echt realistisch en haalbaar!

Super positivo of niet

Een van de grote risico’s als ondernemer is dat je te moeilijk gaat denken. Of je nu een super positivo bent of niet, een buitenstaander kijkt altijd anders tegen bepaalde zaken aan. Dit levert niet zelden interessante discussies op. Laatst was een van mijn klanten ervan overtuigd dat hij moest investeren in een bepaald softwarepakket om zijn klant een bepaalde toegevoegde waarde te geven. Wat hij ‘in de waan van de dag’ even vergeten was, was dat hij een soortgelijk pakket al tot zijn beschikking heeft. Hij was zo gefocust op een bepaalde manier van werken dat het voor hem niet zichtbaar was dat hij met een bestaande oplossing, op een andere manier hetzelfde doel kon behalen.

Dromen zijn niet onrealistisch

Ik vind strategiedagen leuk. Het is heerlijk om met ondernemers rond de tafel te zitten en te filosoferen over hoe alles zou kunnen zijn. En het is nog veel geweldiger om een ondernemer te kunnen laten zien dat zijn dromen niet onrealistisch en onhaalbaar zijn. Het is een heel nieuwe en enerverende manier om mijn ervaringen en inzichten te kunnen gebruiken. Met daarbij als plus dat ik door mijn bestaande netwerk en acquisitiewerkzaamheden heel veel kennis van verschillende branches heb. En mocht ik het zelf even niet weten, dan zijn er genoeg hulplijnen die ik kan inschakelen.

Structuur en orde

Een strategiedag hoeft geen hele dag te duren. En het hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn. Een van de belangrijkste ingrediënten van de dag is structuur en orde. Dat is vaak een van de eerste dingen die ik probeer aan te brengen. Ik snoep daarbij een beetje van de LEAN-ideeën. Wat mij het meeste opvalt, is dat ondernemers er zo op gebrand zijn zich te focussen op alles wat niet goed is en dus moet veranderen. Er zijn er maar weinig die vanuit zichzelf kijken naar wat er goed gaat en wat er dus ontwikkeld kan worden.

Opdracht

Misschien is dat een leuke opdracht voor jou voor deze week. Maak eens een lijstje met jouw goede zakelijke punten. Niet de geijkte termen zoals ontzorgen, kwaliteit, klantvriendelijk, enz. Maar echte eigenschappen. Kun je bijvoorbeeld goed luisteren? En hoe vertaal jij dat door in jouw bedrijf? Wanneer je kritisch naar dat lijstje kijkt zal je zien dat je vaak al een eind op weg bent naar jouw droombedrijf.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.