ZZP Servicedesk

Wat is Customer Relationship Management?

customer relationship management

Wat is Customer Relationship Management?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Klanten bepalen het succes van jouw onderneming. Om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst voor jouw diensten of producten blijven kiezen, is het belangrijk dat je jouw relatie met hen onderhoudt. Wanneer je een klantenbestand opbouwt waarin voorkeuren, opmerkingen en verleende diensten worden opgeslagen, is het makkelijker je relaties te onderhouden. Customer Relationship Management (CRM) helpt hierbij.

Wat is Customer Relationshop Management (CRM)?

Customer Relationship Management is een Engelse term voor klantrelatiebeheer. De term wordt gebruikt voor de software en de werkwijze waarin je jouw relaties met klanten beschrijft. In een CRM-systeem sla je alle informatie over je klant op; persoonlijke gegevens, de onderwerpen van jullie gesprekken, de klachten die ze hebben, de diensten die jij aan hen verleend hebt, enzovoorts. Door deze relaties bij te houden kun je de klantervaring zo goed mogelijk maken. Mkb’ers en grote bedrijven gebruiken vaak al CRM-systemen, maar ook zzp’ers kunnen hier gebruik van maken. Je kunt een klantenbestand in Excel maken, maar er zijn ook speciale programma’s voor. Tegenwoordig maken veel CRM-applicaties gebruik van de cloud. Dit zorgt ervoor dat je er overal bij kunt.

Hoe optimaliseert CRM de klantgerichtheid?

Door al de informatie in het CRM-systeem is het mogelijk om gerichter met je klanten om te gaan. Als er in jouw klantenbestand staat dat iemand een voorkeur heeft voor Victoriaanse meubels, dan kun jij dit soort meubels bij jouw klant onder de aandacht brengen. Het zorgt voor een persoonlijke relatie.

Verkorting verkoopcyclus

Met CRM kun je toekomstige uitgaven van de klant inschatten. Als een klant wekelijks een bepaald product van jou koopt, dan zie je dit in jouw klantenbestand. Je gaat er dan van uit dat je dit product deze week ook gaat verkopen en kunt het klaarzetten. Met deze informatie verbeter je niet alleen de service die je biedt, maar ook je efficiëntie. Je weet immers al wat de klant nodig heeft.

Bruikbare CRM applicaties

Er zijn honderden CRM-systemen. Zo’n programma heeft veel voordelen ten opzichte van een spreadsheet. Het is makkelijker om de taken en activiteiten van je klanten op te slaan en je kunt gerichter zoeken naar bepaalde personen. Een aantal gratis en goedkope applicaties vind je hieronder:


 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…
Pilot webmodule zzp
Op 11 januari 2021 is de pilot van de webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA) van start gegaan. Met deze online module kunnen opdrachtgevers middels het invullen van een vragenlijst helder krijgen of ze een zzp’er mogen inhuren voor een opdracht…
Samenwerken vastleggen overeenkomst
Je gaat samenwerken met een zzp’er of met een ander bedrijf. Leg je dan de afspraken vast of niet? Het belang van een goede samenwerkingsovereenkomst wordt over het algemeen onderschat. Waarom is het verstandig toch een overeenkomst op te stellen en…
Jigal Schrijver
Je bent zzp’er en je krijgt een aanvraag voor een mooie opdracht binnen. Na kennis te hebben gemaakt met de opdrachtgever, zal de opdracht besproken worden. De onderhandeling kan beginnen. Maar hoe pak je dat aan als zzp’er? Jigal Schrijver en…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.