ZZP Servicedesk

Wat is een concurrentieanalyse?

Wat is een concurrentieanalyse?

Om een markt te veroveren is het verstandig om eerst uit te vinden hoe de markt in elkaar zit. Dit kan met een concurrentieanalyse. Als er een groeiende markt is, wil jij meegroeien. Als er een krimpende markt is, wil jij ervoor zorgen dat het krimpen stopt. Je kunt leren van je concurrenten door te kijken naar de sterke punten en zwakke punten van hun producten of diensten. Maak jouw product interessanter dan die van de concurrent. Maar hoe maak je een concurrentieanalyse?

6 tips voor een goede analyse

Bij een concurrentieanalyse besteed je aandacht aan specifieke eigenschappen van jouw product en die van je concurrenten. Door het verschil te kennen tussen de producten of diensten zie je wat elk product interessant maakt. Verder kijk je naar de bedrijfsvoering van je concurrenten. Als jij een groter deel van de markt wilt hebben, dan kun je leren van de marktleiders. Deze hebben meestal meer ervaring en weten hoe ze in moeten spelen op de doelgroep. Je kunt een concurrentieanalyse uitvoerig neerzetten op papier, maar ook als een korte checklist. Hier zijn 6 punten om op te letten.

1. Jouw dienst of product

Het is handig om eerst te kijken naar je eigen product of dienst. Hoe groot is jouw marktaandeel en hoe is deze geëvolueerd? Als je net begint en nog geen marktaandeel hebt, is het belangrijk je eigen dienst goed te omschrijven. Kijk naar de evolutie van de prijzen en marges van soortgelijke producten of diensten om een prijs te bepalen. Ga op zoek naar oude reclames of google naar oudere versies van de producten om dit uit te vinden.

2. Klanten

Bepaal je doelgroep. Zoek uit waar jouw klanten hun producten en diensten vandaan halen. Dit kun je online doen via Google Analytics, maar ook offline door zelf op onderzoek uit te gaan en het aan mensen te vragen of ze vragenlijsten in te laten vullen. De hoeveelheid volgers van hun socialmedia-accounts laat vaak zien hoeveel invloed ze hebben op de markt. Hoe meer volgers, hoe meer invloed ze hebben op de markt.

3. Trendsetters

Nu je weet wie jouw concurrenten zijn, bepaal je van wie jij het meest kunt leren. Zoek uit wie de trendsetters en de marktleiders zijn. De trendsetter heeft meestal het beste beeld van wat de klanten willen. Meet jouw product met die van je tegenstanders om te bepalen wat jij kunt veranderen om jouw product interessanter te maken. Wat zijn hun sterke punten en waar schieten zij tekort in het leveren van hun diensten? Denk aan de toegevoegde waarde die jij kunt bieden.

4. Pas op voor grote bedrijven

Kijk of de concurrentie jou van de markt kan dringen. Je bent een zelfstandig professional en het kan zijn dat er grote bedrijven in dezelfde sector werken als jij. Deze bedrijven kunnen jouw klanten proberen over te nemen. Hou hier rekening mee en zoek uit welke concurrenten dit doen om hen een stap voor te blijven.

5. Leer van andere zzp’ers

Kijk naar je concurrenten die ook zzp’er zijn. Probeer toegevoegde waarde te bieden bij jouw producten of diensten om jezelf van anderen te onderscheiden. Als een concurrent bijvoorbeeld geen vervoerkosten betaalt, kun jij dit wel doen om een aantrekkelijkere optie te zijn.

6. Gebruik grote bedrijven

Als zzp’er kun je jouw concurrenten ook als klanten zien als het even tegenzit. Verhuur jezelf aan grote bedrijven die jouw diensten kunnen gebruiken. Als het lastig is om toe te treden tot de markt, is dit een goede manier om een klantenbestand op te bouwen.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.