ZZP Servicedesk

Wat is je logo waard?

Wat is je logo waard?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Je logo is hét belangrijkste communicatiemiddel voor de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Dat is niet iets dat je even in elkaar flanst. Als het goed is ben je niet zomaar je bedrijf begonnen. Daar heb je goed over nagedacht en datzelfde is aan te raden voor je logo. Daar zit je zomaar 30 jaar aan vast.

Column van Kelly Bakker | Macloune

Er zijn online ontzettend veel discussies te vinden over wat je zou moeten betalen voor een logo. Maar wat je betaalt is niet belangrijk. Het belangrijkste is dat je iemand vindt die een logo speciaal voor jou en je doelgroep gaat ontwerpen. Geen dertig-in-een-dozijn logo.

Wat komt er allemaal kijken bij het ontwerpen van een logo?

Naast dat een logo natuurlijk bestaat uit een beeldmerk, welke een plaatje, een tekst of een combinatie van beide kan zijn, is een logo veel meer dan dat.

Ken je doelgroep

De vorm van het logo moet je doelgroep aanspreken, evenals de kleurstelling. Zonder gedegen doelgroeponderzoek zal je logo wellicht zijn doel missen.

Weet wat je wilt uitstralen

Je logo moet uitstralen waar je bedrijf voor staat. Zo kun je bijvoorbeeld een winkel hebben in designerkleding; dan moet je logo een luxe uitstraling hebben. Maar run je een winkel met budgetkleding, dan kan je logo beter een low-budget uitstraling hebben. Anders trek je de verkeerde doelgroep aan en voelen de bezoekers van je winkel zich bedrogen. Zij krijgen niet wat ze hadden verwacht.

Je logo moet multi-inzetbaar zijn

Wanneer je een vormgever je logo laat ontwerpen, vraag dan om verschillende versies van bestanden. Geschikt voor diverse media doeleinden, zoals online gebruik, print- en drukwerk alsmede (grootformaat) spandoeken en bijvoorbeeld de belettering van je auto. Al deze vormen vragen om een ander bestandsformaat en/of kleuropbouw.

Neem geen genoegen met een logo in JPG

Vraag om een JPG, een PNG, een EPS en een PDF. Je logo dient te zijn opgemaakt in RGB, CMYK en PMS-kleuren. Ook dient een logo altijd te zijn opgebouwd in vectoren. Een logo in pixels is voor veel doeleinden niet geschikt en daarmee alleen voor online gebruik inzetbaar. Weet je vormgever niet wat dit allemaal inhoud? Kies dan een andere vormgever. Dat gaat je op de lange termijn veel geld besparen.

Laat je goed informeren

Er komt dus veel meer kijken bij het ontwikkelen van je logo dan wat je een mooi plaatje vindt. Laat je vooraf goed informeren en kies niet voor de eerste en/of goedkoopste ontwikkelaar die je tegenkomt. Het gaat je ook echt helpen door bij meerdere partijen een offerte en/of een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan te vragen. Zo kun je alle opties goed vergelijken.Een goede inschatting is dat een logo tussen de 250 en 500 euro kost. Uiteraard is dit afhankelijk van je wensen en de ontwerper.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

In dit whitepaper gaan we dieper in op wat er komt kijken bij de reis die je als zzp’er aflegt. Boordevol informatie, waardevolle tips en lessen. 

Als zzp'er doelen stellen voor 2021
Voor veel zzp’ers kan 2020 niet snel genoeg voorbij zijn. De opkomst van het coronavirus maakte aan veel ambities abrupt een einde. De kans is groot dat ook jij op de overlevingsmodus moest overschakelen en veel van je doelen het daglicht niet gezien hebben. Het nieuwe jaar staat echter voor de deur en jouw onderneming staat nog steeds overeind. Neem daarom een moment om trots te zijn op die prestatie en duidelijke doelen te stellen voor 2021. Met deze tips maak jij van het nieuwe jaar een topjaar.
Kerstpakket
Als je ooit voor een baas gewerkt hebt, weet je waarschijnlijk hoe het voelt een kerstpakket te ontvangen. Nu je zzp’er bent, denk je wellicht dat je niets meer met kerstpakketten te maken hebt. Maar wat zou er gebeuren als je als zzp’er je opdrachtgevers verrast met een kerstgeschenk? Wij zetten tien tips en ideeën op een rij waarmee jij de relatie met je opdrachtgever deze kerst nog meer kunt versterken.
Onze zzp'er Tjaja Weis
Zzp’er Tjaja Weis is 39 jaar en heeft al meer dan 2 jaar haar eigen evenementenbureau, genaamd Weis Events. Tjaja organiseert onder andere personeelsfeesten, bedrijfsuitjes, babyshowers en is daarnaast ook weddingplanner. Allemaal festiviteiten die coronaproof moeten worden gemaakt, afgelast of uitgesteld worden. Hoe houdt zij haar hoofd boven water in deze tijd?
Zakelijke Iphone 12
Onlangs presenteerde Apple haar nieuwe smartphone: de iPhone 12. Het toestel wordt verkocht in vier modellen en kent diverse verbeteringen ten opzichte van de iPhone 11 uit 2019. Heb je als ondernemer een nieuw toestel nodig, of wil je medewerkers een telefoon aanbieden voor zakelijk gebruik? In dat geval kan de iPhone 12 het overwegen waard zijn.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.