ZZP Servicedesk

Wat is je logo waard?

Wat is je logo waard?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Je logo is hét belangrijkste communicatiemiddel voor de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Dat is niet iets dat je even in elkaar flanst. Als het goed is ben je niet zomaar je bedrijf begonnen. Daar heb je goed over nagedacht en datzelfde is aan te raden voor je logo. Daar zit je zomaar 30 jaar aan vast.

Column van Kelly Bakker | Macloune

Er zijn online ontzettend veel discussies te vinden over wat je zou moeten betalen voor een logo. Maar wat je betaalt is niet belangrijk. Het belangrijkste is dat je iemand vindt die een logo speciaal voor jou en je doelgroep gaat ontwerpen. Geen dertig-in-een-dozijn logo.

Wat komt er allemaal kijken bij het ontwerpen van een logo?

Naast dat een logo natuurlijk bestaat uit een beeldmerk, welke een plaatje, een tekst of een combinatie van beide kan zijn, is een logo veel meer dan dat.

Ken je doelgroep

De vorm van het logo moet je doelgroep aanspreken, evenals de kleurstelling. Zonder gedegen doelgroeponderzoek zal je logo wellicht zijn doel missen.

Weet wat je wilt uitstralen

Je logo moet uitstralen waar je bedrijf voor staat. Zo kun je bijvoorbeeld een winkel hebben in designerkleding; dan moet je logo een luxe uitstraling hebben. Maar run je een winkel met budgetkleding, dan kan je logo beter een low-budget uitstraling hebben. Anders trek je de verkeerde doelgroep aan en voelen de bezoekers van je winkel zich bedrogen. Zij krijgen niet wat ze hadden verwacht.

Je logo moet multi-inzetbaar zijn

Wanneer je een vormgever je logo laat ontwerpen, vraag dan om verschillende versies van bestanden. Geschikt voor diverse media doeleinden, zoals online gebruik, print- en drukwerk alsmede (grootformaat) spandoeken en bijvoorbeeld de belettering van je auto. Al deze vormen vragen om een ander bestandsformaat en/of kleuropbouw.

Neem geen genoegen met een logo in JPG

Vraag om een JPG, een PNG, een EPS en een PDF. Je logo dient te zijn opgemaakt in RGB, CMYK en PMS-kleuren. Ook dient een logo altijd te zijn opgebouwd in vectoren. Een logo in pixels is voor veel doeleinden niet geschikt en daarmee alleen voor online gebruik inzetbaar. Weet je vormgever niet wat dit allemaal inhoud? Kies dan een andere vormgever. Dat gaat je op de lange termijn veel geld besparen.

Laat je goed informeren

Er komt dus veel meer kijken bij het ontwikkelen van je logo dan wat je een mooi plaatje vindt. Laat je vooraf goed informeren en kies niet voor de eerste en/of goedkoopste ontwikkelaar die je tegenkomt. Het gaat je ook echt helpen door bij meerdere partijen een offerte en/of een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan te vragen. Zo kun je alle opties goed vergelijken.Een goede inschatting is dat een logo tussen de 250 en 500 euro kost. Uiteraard is dit afhankelijk van je wensen en de ontwerper.

GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Met onze ZZP Verkiezingsmatrix zie je in één oogopslag welke partij iets te zeggen heeft over een thema dat voor jou belangrijk is. 

Onze zzp'er Sandra Dekker
Na een opleiding makelaardij, verzekeringseconomie, traineeship bij de KLM, diverse managementfuncties, een handel in schilderijen én meegewerkt te hebben aan verschillende startups wist zzp’er Sandra één ding zeker: “Van alle verschillende…
Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…
goede voornemens voor zzp'ers
Hoewel er tussen 31 december en 1 januari feitelijk weinig verandert, voelt de eerste dag van het nieuwe jaar toch altijd als een schone lei. En waarom zou je eigenlijk wachten tot 1 januari? December is hét moment om alvast over veranderingen na…
Diane Stinissen | Foto door: Caroline Abbink
Veel startende ondernemers hikken tegen het gevoel aan dat ze ergens meteen goed in moeten zijn. Eerst alles helemaal klaar hebben én dan pas beginnen. Volgens transformatie- en lifecoach Diane Stinissen leggen ze zich daarmee veel belemmeringen en…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.