ZZP Servicedesk

Wat jij kunt leren van KLM

Wat jij kunt leren van KLM

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
1,6 volgers op Twitter, ruim 8 miljoen likes op Facebook. Als iemand jou iets kan leren over social media, is het KLM wel. Karlijn Vogel-Meijer, manager social media van de vliegtuigmaatschappij vertelt tijdens de Webwinkel Vakdagen wat jij niet, maar vooral wél moet doen om succesvol te worden op social media.
Te gast op andermans feestje, eh.. timeline
Stel je voor. Iemand die je totaal niet kent, geeft een feestje. Jij stapt naar binnen en neemt de regie over. Gaat de hapjes uitdelen die jij lekker vindt, maar de jarige niet. Vindt dat alle genodigden met elkaar moeten praten over liefde, terwijl ze hun buik vol hebben van dat onderwerp. Dan ben je geen dankbare gast. Het eerste wat de jarige doet, is jou op straat zetten, met je smerige hapjes en stomme gespreksonderwerp.
 
Waarom zou je je op de timeline van iemand die je niet kent wél zo gedragen? Of zoals Karlijn Vogel-Meijer het verwoordt: “Als we de boodschap van KLM zetten tussen die van vaders, moeders, vrienden, collega’s, dan moet die de moeite waard zijn. Ga je spammen, dan weet je: die zien we online nooit meer terug.”
 

25 miljoen euro

KLM doet het goed op social media. Verdient jaarlijks 25 miljoen euro via social media, 20 miljoen dankzij social commerce acties en 5 miljoen dankzij de socialmediatool die KLM-volgers de mogelijkheid geeft om via social media af te rekenen. Vooruit, als zzp’er moet je misschien niet hopen op gouden bergen met miljoenen rinkelende munten, maar een grote partij als KLM kan jou wél leuke lessen meegeven.
 
Dat experimenteren je veel op kan leveren, bijvoorbeeld. Meijer vertelt over het filmpje van Sherlock, dat ze onlangs maakten om hun nieuwe Lost & Found service te introduceren. “Gewoon een leuk filmpje dat we hadden gemaakt. We besloten hem live te zetten en maar eens te kijken hoe hij ontvangen zou worden.” Daar heeft de Social Media Manager nooit spijt van gehad. De teller staat inmiddels op 17,5 miljoen YouTube-views. Probeer jij weleens iets uit? Gewoon om te kijken of het aanslaat? En lukt het niet, ach. Dan probeer je morgen toch weer iets anders?

 
 

Adios Amigos

Dat jouw bedrijf kleiner is dan het bedrijf waar Meijer werkt, dat betekent niet dat KLM geen fouten maakt. “Adios Amigos,” refereert ze aan de Facebookpost met het welbekende Departures-bord, die het bedrijf stuurde tijdens de Wereldkampioenschappen Voetbal vorig jaar, toen Nederland Mexico versloeg. “Dat viel helemaal verkeerd. Een Mexicaanse acteur retweette de tweet, aangekleed met scheldwoorden en de boodschap dat hij nooit meer met onze kl*temaatschappij zou vliegen.” KLM heeft het opgelost door een blog te schrijven over de tweet, waarin ze hun excuses hebben aangeboden. “Die ging óók viraal. En werd gelukkig geaccepteerd. Ons merk is weer oké in Mexico. Natuurlijk, we hadden de hele procedure van Facebookposts aan kunnen passen, kunnen kijken wat er mis was gegaan. Maar dat zou veel te lang duren, en geen passende oplossing zijn hierbij.”
 
Moraal van het verhaal? Ga niet allerlei ingewikkelde socialmediaplannen bedenken, begin gewoon. Experimenteer, ben niet bang om op je bek te gaan en probeer relevante berichten te sturen, die de moeite waard zijn om te delen.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

In dit whitepaper gaan we dieper in op wat er komt kijken bij de reis die je als zzp’er aflegt. Boordevol informatie, waardevolle tips en lessen. 

Zakelijke Iphone 12
Onlangs presenteerde Apple haar nieuwe smartphone: de iPhone 12. Het toestel wordt verkocht in vier modellen en kent diverse verbeteringen ten opzichte van de iPhone 11 uit 2019. Heb je als ondernemer een nieuw toestel nodig, of wil je medewerkers een telefoon aanbieden voor zakelijk gebruik? In dat geval kan de iPhone 12 het overwegen waard zijn.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je niet alleen toepassen op de tekst van je website, maar ook op de afbeeldingen. De concurrentie op SEO in tekst is erg groot, bij afbeeldingen is dit kleiner omdat minder mensen via afbeeldingen zoeken naar bedrijven. Hoe kun jij ervoor zorgen dat Google Images naar jouw pagina verwijst?
Je logo is hét belangrijkste communicatiemiddel voor de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Dat is niet iets dat je even in elkaar flanst. Als het goed is ben je niet zomaar je bedrijf begonnen. Daar heb je goed over nagedacht en datzelfde is aan te raden voor je logo. Daar zit je zomaar 30 jaar aan vast.
Zo maak je van sporten een gewoonte
Iedere ondernemer moet prioriteiten stellen. Vaak komt werk op één, omdat er toch geld verdiend moet worden. Sporten (en gezond eten) wil er dan nog wel eens bij inschieten. Maar bedenk jezelf eens hoe energiek je je voelt na het sporten. Door regelmatig te sporten heb je meer energie en kun je dus ook met veel meer energie aan je bedrijf werken.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.