ZZP Servicedesk

Wat maakt jou uniek?

Wat maakt jou uniek?

Iedere ondernemer weet het. Om jouw dienst of product te kunnen verkopen heb je een USP, oftewel Unique Selling Point nodig. Dat is de reden dat jouw product zo goed verkoopt. Vanuit de klant gezien is het een UBP, Unique Buying Point. De reden dat jouw klant jouw dienst/product afneemt en niet die van de concurrent.

Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid
Maar ja, omdat iedereen tegenwoordig hetzelfde lijkt te roepen (ontzorgen, goedkoper, uitstekende service en kwaliteit) lijkt het soms moeilijk om jouw onderscheidende punt te vinden. Vooral omdat jouw dienst/product ook ontzorgt, goedkoper is en uiteraard van uitstekende kwaliteit is.

Uitdaging

Het belangrijkste is creatief te zijn en te denken vanuit het uitgangspunt van jouw doelgroep. Natuurlijk is jouw doelgroep op zoek naar de beste prijs-kwaliteit verhouding. En natuurlijk trekt een one-stop-shop of een all-in concept jouw prospect erg aan. Maar is dat de manier waarop jouw dienstverlening of product het beste tot zijn recht komt? En lost het de uitdaging van jouw prospect op? Vaak niet. Vaak is het een manier om heel veel extra’s te kunnen verkopen die de klant helemaal niet nodig heeft.
De kern van verkopen is veelal een latente behoefte bloot leggen. Je probeert iemand ervan te overtuigen dat ze een probleem hebben. En uiteraard bied jij de oplossing voor dat probleem. Wanneer je iemand daarvan wil overtuigen is het belangrijk dat je jezelf ook kunt verplaatsen in hun schoenen. Waarom hebben zij dat probleem? Wat veroorzaakt dat probleem en belangrijker nog, waarom willen ze dat probleem opgelost hebben. Wanneer je deze vragen over jouw doelgroep weet te beantwoorden ben je al een heel eind op weg.

Totaalconcept

Vervolgens is het belangrijk dat je jouw eigen toegevoegde waarde duidelijk maakt. Waarom ben jij dan degene die voor hen dat probleem moet oplossen en niet jouw concurrent? In mijn geval is dat vanwege de grote aanwezige kennis van veel vakgebieden. Omdat er binnen mijn bedrijf op hbo niveau veel kennis aanwezig is van bedrijfseconomie, sales, management, communicatie, marketing, social media marketing, concepting én acquisitie kunnen wij totaalconcepten leveren die ervoor zorgen dat een startende ondernemer of een ondernemer die wil groeien goed beslagen ten ijs komt. Maar dat betekent niet dat een totaalconcept altijd de oplossing is.
De uitdaging zit hem in het vinden van een specifieke reden voor elke aparte klant. Geen standaard verhaaltje dat je tegen iedereen afdraait, maar luisteren naar wat iemand je vertelt en op basis daarvan binnen jouw kennis en ervaringen een mix samenstellen die jouw prospect optimaal kan ondersteunen. Wanneer iemand bij mij komt voor een acquisitie-opdracht is het helemaal niet interessant dat ik veel kennis en ervaring in concepting heb. Hij wil dan weten wat ik kan op acquisitie gebied. En daar heb je ook gelijk de gouden tip voor koude telefonische acquisitie: bedenk voordat je de telefoon oppakt wat de uitdaging van dat specifieke bedrijf kan zijn en waarom nou juist jíj degene bent die dat het beste kan oplossen.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.