ZZP Servicedesk

Wat moet je voor jouw klanten doen rond de feestdagen?

Wat moet je voor jouw klanten doen rond de feestdagen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Het einde van het jaar nadert. Dat betekent dat het tijd is om je af te vragen of je rond de feestdagen iets bijzonders moet doen voor jouw opdrachtgevers. Wat gepast is rond kerst en oud en nieuw weet etiquettedeskundige Lilian Woltering, die zelf zzp’er is. Zij vertelt wat je voor jouw klanten kunt doen deze feestdagen.
Tips van etiquettedeskundige Lilian Woltering
Welke eindejaarsattentie past bij jouw product of dienst, jouw omgang met je klanten en de hoeveelheid klanten die je hebt, verschilt van zzp’er tot zzp’er, aldus Lilian. “Etiquette is nooit zwart-wit. Ik benader het op een moderne manier, de regels zijn niet meer zo strak als vroeger. Je kunt niet in een boek opzoeken hoe iets hoort, dat is namelijk per situatie verschillend. Ik geloof dat het naleven van etiquetteregels maatwerk is.”
 

Wat past bij jou?

Daarom is het bij het bedenken van een kerst- en nieuwjaarsgroet belangrijk na te gaan wat bij jouw persoonlijke situatie past, vertelt Lilian. Er zijn echter wel richtlijnen die op iedere zzp’er van toepassing zijn. “Als zelfstandig ondernemer moet je de klanten die voor het grootste deel van jouw omzet zorgen, koesteren en waarderen. Zeker in deze periode, want de crisis is nog altijd voelbaar. Juist het einde van het jaar is een mooie periode om jouw waardering te laten blijken.”
 

Kerst- of nieuwjaarsgroet

“Het is altijd een mooi gebaar om jouw klanten een kerst- of nieuwjaarsgroet te sturen. Houd daarbij wel rekening met de culturele achtergrond van de opdrachtgever. Moslims vieren bijvoorbeeld geen kerst en Chinezen vieren op een ander moment Nieuwjaar. Als je een groet wilt sturen, dan zou ik kiezen voor een handgeschreven kaart. Wanneer je opdrachtgevers hebt met een paperless office, kies dan voor een e-mail. In beide gevallen is het belangrijk dat je er een persoonlijke boodschap op zet. Neem hier de tijd voor, het zal de ontvanger dan 100 procent zeker opvallen dat je dat gedaan hebt.”
 

Geschenken

De meeste zzp’ers hebben een overzichtelijk aantal klanten. Lilian raadt aan de klanten die verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de omzet een extra blijk van waardering te geven. Een kaart is dan niet altijd genoeg. “Kies een passend geschenk uit voor deze opdrachtgevers. Bedenk goed welke boodschap je ermee over wilt brengen als je het uitkiest. Het moet geen duur cadeau zijn, een mooi boek is qua waarde een prima geschenk. Een fles wijn is een voorspelbaar cadeau, maar als jouw opdrachtgever erg van wijn houdt, wordt een mooie fles juist gewaardeerd.”
 
De geschenken persoonlijk langsbrengen heeft een sterkte voorkeur boven ze verzenden met de post, stelt Lilian. “Zelf heb ik dit vorig jaar ook gedaan. Ik ben onaangekondigd langsgegaan bij mijn belangrijkste klanten om ze een presentje en een kerstkaart te overhandigen. Dat vonden ze hartstikke leuk. Ik raad iedere zzp’er dan ook aan het op deze manier aan te pakken. Trek er één dag voor uit en ga langs die belangrijke klanten. Het lijkt misschien veel moeite, maar wat is nou één dag in een heel jaar?”
 

Whatsappjes

Met oud en nieuw barsten na 0.00 uur de sms’jes, whatsappjes en telefoontjes los. Een mooi moment om vrienden en familie een nieuw jaar te wensen, maar niet om je klanten te benaderen. “Ik zou klanten in de Nieuwjaarsnacht zeker geen berichtje sturen. Dat is privétijd en daarom geen geschikt moment om contact te hebben met zakelijke relaties”, stelt Lilian.
 

Richtlijnen

“Wanneer je deze eindejaarsrichtlijnen aanhoudt, kun je de plank bijna niet misslaan. Een persoonlijke attentie zal door iedere klant gewaardeerd worden. Zeker als zzp’er is het belangrijk dit moment aan te grijpen om je waardering aan je klant te laten blijken. Het is eigenlijk jammer dat het andersom bijna nooit gebeurt. De meeste zzp’ers krijgen niets toegestuurd rond de feestdagen.”
 
Meer weten over Lilian? Bekijk hier haar profiel.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Toegang tot exclusieve content
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

customer relationship management
Klanten bepalen het succes van jouw onderneming. Om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst voor jouw diensten of producten blijven kiezen, is…
Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in…
Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer…
Zo bepaal je als zzp'er je tarief
Het is een vraag waar iedere zzp’er mee worstelt: hoe bepaal ik mijn tarief? Je wil jezelf niet uit de markt prijzen door te…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.